Etykiety

niedziela, 13 października 2019

Final Fantasy IV - Magia

Biała magia
Biała magia (White magic) to najważniejszy i najczęściej wykorzystywany w grze rodzaju magii. Zawiera głównie czary leczące. Poza nimi bardzo ważny jest czar Slow, który pozwala spowolnić każdego wroga, z bossami na czele. Jedynym czarem stricte ofensywnym jest Holy. Podstawową postacią, która posługuje się biała magią, jest Rosa, której warto dać Augment Ability Dualcast, dzięki czemu będzie w stanie szybko leczyć zdejmować statusy negatywne i nakładać pozytywne. 

Biała magią posługują się: Rydia (w postaci dziecka), Cecil (w postaci paladyna), Rosa, Tellah, Fusoya oraz Porom.

Nazwa: Arise
Koszt MP: 70
Działanie: Wskrzesza jedną postać z dużą ilością HP, zabija nieumarłych wrogów.

Nazwa: Berserk
Koszt MP: 15
Działanie: Narzuca status berserk, po którym postać tylko atakuje fizycznie z siłą o 1.5 większą.

Nazwa: Blink
Koszt: 10 MP
Działanie: Sprawia, że dwa kolejne ataki fizyczne nie trafiają w postać, na którą rzucono czar.

Nazwa: Confuse
Koszt MP: 5
Działanie: Narzuca status Confuse, po którym postać wykonuje losowe działania.

Nazwa: Cure, Cura, Curaga, Curaja
Koszt MP: 3, 9, 18, 40
Działanie: Przywraca pewną ilość HP, zadaje obrażenia nieumarłym.

Nazwa: Dispel
Koszt MP: 15
Działanie: Usuwa pozytywne statusy czarów z postaci.

Nazwa: Esuna
Koszt MP: 15
Działanie: Usuwa negatywne statusy z postaci (poza Curse).

Nazwa: Float
Koszt MP: 8
Działanie: Postać się unosi, przez co jest niewrażliwa na negatywne skutki podłoża i ataki oparte na Earth.


Nazwa: Haste
Koszt działania: 20
Działanie: Postać wykonuje akcje 1.5 razy szybciej.

Nazwa: Hold
Koszt MP: 5
Działanie: Paraliżuje wroga.

Nazwa: Holy
Koszt MP: 50
Działanie: Bardzo silny atak oparty na Holy.

Nazwa: Libra
Koszt MP: 1
Działanie: Wyświetla statystyki przeciwnika.

Nazwa: Mini
Koszt MP: 10
Działanie: Narzuca status Mini.

Nazwa: Protect
Koszt: 15
Działanie: Podnosi o połowę obronę fizyczną postaci.

Nazwa: Raise
Koszt MP: 25
Działanie: Wskrzesza jedną postać, zabija nieumarłych.

Nazwa: Reflect
Koszt MP: 30
Działanie: Czary rzucane na daną postać odbijają się i działają na przeciwnika.

Nazwa: Shell
Koszt MP: 15
Działanie: Zwiększa o połowę obronę magiczną.

Nazwa: Sight
Koszt MP: 5
Działanie: Pokazuje mapę okolicy.

Nazwa: Silence
Koszt MP: 8
Działanie: Narzuca status silence, podczas którego postać nie może rzucać czarów.

Nazwa: Slow
Koszt MP: 10
Działanie: Zmniejsza szybkość wykonywania akcji.

Nazwa: Teleport
Koszt: 20 MP
Działanie: Pozwala uciec z walki bez straty Gili. Poza walką teleportuje drużynę poza podziemia.

Czarna magia

Czarna magia (Black Magic) jest podstawową siłą ofensywną w pierwszej połowie gry. Traci swoje znaczenie, kiedy Rydia uczy się posługiwać Eidolonami - zadają one zwykle wyższe obrażenia, a choć kosztują więcej,  to Pray czy MP+50% negują ten problem. Czary są jednak szybsze w użyciu i w niektórych walkach, np. z dużymi grupami wrogów, wciąż pozostają wygodne. 

Czary bojowe dzielą się na żywiołowe (Fire, Thunder itd) oraz nie żywiołowe (Flare, Meteor). Te ostatnie są przydatne, gdy przeciwnik jest odporny na wszystkie żywioły. Tych pierwszych lepiej używać, gdy mamy do czynienia z wrogiem wrażliwym na coś konkretnego.
Czarną magią posługują się: Rydia, Tellah, Palom, Fusoya.

Nazwa: Bio
Koszt MP: 20
Działanie: Nie żywiołowe obrażenia, narzuca wrogowi status Sap.

Nazwa: Blizzar, Blizzara, Blizaga
Koszt MP: 5, 15, 30
Działanie: Atak lodem.

Nazwa: Break
Koszt MP: 20
Działanie: Zamienia postać w kamień, zabijając ją.

Nazwa: Death
Koszt MP: 40
Działanie: Zabije postać.

Nazwa: Drain
Koszt MP: 15
Działanie: Wysysa HP, przekazując je rzucającemu czar.

Nazwa: Fire, Fira, Firaga
Koszt MP: 5, 15, 30
Działanie: Atak ogniem.

Nazwa: Flare
Koszt MP: 55
Działanie: Bardzo silny, nie żywiołowy atak na wroga.

Nazwa: Meteor
Koszt MP: 99
Działanie: Potężny nie żywiołowy atak na wrogów.

Nazwa: Osmose
Koszt MP: 5
Działanie: Wysysa wrogowi MP, przekazując je magowi. Nie działa na wrogów, którzy nie mają MP.

Nazwa: Pig
Koszt MP: 10
Działanie: Narzuca status Pig albo zdejmuje go z postaci, która już go ma.

Nazwa: Poison
Koszt MP: 2
Działanie: Narzuca status Poison.

Nazwa: Quake
Koszt MP: 30
Działanie: Atak trzęsieniem ziemi na wszystkich wrogów. Nie działa na postacie latające i ze statusem Float.

Nazwa: Sleep
Koszt MP: 15
Działanie: Usypia wrogów.

Nazwa: Stop
Koszt MP: 30
Działanie: Całkowicie zatrzymuje działania wroga na pewien czas.

Nazwa: Thunder, Thundara, Thundara
Koszt MP: 5, 15, 30
Działanie: Atak prądem.

Nazwa: Toad
Koszt MP: 10
Działanie: Zamienia w żabę lub z powrotem przemienia postać już zamienioną w żabę.

Nazwa: Torando:
Koszt MP: 30
Działanie: Reudukuje HP przeciwnika do kilku punktów.

Nazwa: Warp
Koszt MP: 10
Działanie: Przenosi drużynę na pprzedni poziom lochu.

Magia bliźniacza

Magia bliźniacza (Twincast magic) pojawia się wraz z Porom i Palom. Są to bardzo mocne czary, ale ich wadą jest to, że kosztują dużo i wymagają użycia obu postaci. Potem, dzięki Augment Ability, możemy dać tę magię dwóm innym postaciom. W moim odczuciu nie jest to jednak szczególnie przydatna zdolność.

Nazwa: Bravery
Koszt MP: 50
Działanie: Podnosi siłę wszystkich postaci.

Nazwa: Bubble
Koszt MP: 50
Działanie: Dubluje HP wszystkich postaci.

Nazwa: Comet
Koszt MP: 50
Działanie: Nie żywiołowy atak na wszystkich wrogów.

Nazwa: Faith
Koszt MP: 50
Działanie: Podnosi siłę magii wszystkich postaci.

Nazwa: Pyroblast
Koszt MP: 30
Działanie: Nie żywiołowy atak na wszystkich wrogów.

Nazwa: Ultima
Koszt MP: 99
Działanie: Najpotężniejszy magiczny atak nie żywiołowy na wszystkich wrogów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz