Etykiety

niedziela, 18 sierpnia 2019

Ys 1: Ancient Ys Vanished - opis przejścia

 UWAGA: poniższy opis robiłam na podstawie edycji na DS z 2009.




Port Barbado
Po scenkach początkowych wstajemy z łóżka, rozmawiamy z Irą i Bludohrem, po czym wychodzimy. Przed nami pierwsze zadanie - porozmawiać ze WSZYSTKIMI mieszkańcami miasta. Następnie idziemy do Slagha, który znajduje się w piętrowym budynku. Rozmawiamy z nim dwa razy, a jeśli porozmawialiśmy faktycznie ze wszystkimi w miasteczku, to otrzymamy Short Sword. Jeśli go nam nie da, to znaczy, że kogoś pominęliśmy. Ekwipujemy broń i wychodzimy z miasta północnym wyjście, kierując sie, zgodnie z radami, do Minei.

Plains
Posuwamy się na północ, po drodze eliminując napotkane stworki. Dobra wiadomość - HP się nam regeneruje samo, jeśli staniemy w miejscu, to bardzo szybko, jeśli idziemy, to powoli. Przedmioty leczące to przyspieszają. Warto tu pobiegać i co najmniej wbić jeden poziom doświadczenia. Wrogowie się respawnują, choć nie ma z nich wiele expa - z brązowych 1,  z niebieskich - 3. Naszym celem jest Minea, która znajduje się na północy. Kiedy dobiegniemy do jej murów, należy okrążyć je, aby znaleźć wejście na północy, na przeciwko mostu.

Minea
Są tu, w południowo-wschodniej części miasta, sklepy z bronią i pancerzami, więc możemy sobie dokupić ekwipunek. Chain Mail i Small Shield powinny być w zasięgu finansowym naszych możliwości - jeśli nie, to warto wyjść i zdobyć więcej gotówki. Zresztą, zajmiemy się tym zaraz.

Najpierw odwiedzamy wróżkę w południowo-zachodnim rogu - niestety, ma ona skonkretyzowane wyobrażenia względem tego, jak powinien wyglądać wojownik, więc nie będzie z nami rozmawiac, póki nie będziemy mieć miecza, zbroi i tarczy. Jak szybko zdobyć dużo pieniędzy? Wychodzimy z miasta i idziemy na północ, trzymając się brzegu rzeki na wschód od nas. Pierwszy most na wschód igorujemy (po drugiej stronie nic nie ma), za to przez drugi przechodzimy, idziemy na wschód, a potem skręcamy na południe, by znaleźć jeziorko. Obchodzimy jego brzegi, dzięki czemu znajdziemy naszyjnik. Wracamy do Minei, idziemy do lombardu, który jest w północno-zachodniej części miasta i sprzedajemy naszyjnik za 2000, zaś kupujemy Sapphire Ring za 1000. Potem idziemy do położonej w centrum miasta gospody. Rozmawiamy z panami przy barze, a potem jeszcze raz z panem o jednym oku - w zamian za Sapphire Ring dostaniemy 1500 i jeszcze 100 expa.



Teraz już na pewno nas stać na ekwipunek - polecam kupić Long Sword. Następnie idziemy do wróżki i godzimy się jej pomóc w poszukiwaniach. Skieruje nas ona do Zeptik, gdzie mamy odwiedzić jej ciotkę. Dostaniemy także kryształ. To wszystko, co było do zrobienia w tym mieście. Opuszczamy je.

Plains
Idziemy na północ wzdłuż rzeki, ignorując teraz mosty, a potem na wschód, następnie znowu na północ, by bez większych problemów dotrzeć do celu.

Zeptik
Tu odwiedzamy Jevan, która podaruje nam klucz do świątyni. Następnie idziemy do domu wójta, który poprosi nas o pomoc w negocjacjach z bandytami. Oczywiście godzimy się. Zrobiwszy to, opuszczamy wioskę północnym wyjściem.

Moutain Path
Spotkamy tu nowych, silniejszych wrogów. Idziemy przed siebie, droga jest bowiem prosta jak drut. W końcu dotrzemy do świątyni.

Temple
Pierwsza lokacja, w której będzie trochę kombinowania.UWAGA: w lochach, gdzie są wrogowie, nie odnawia nam się automatycznie HP, tak jak na otwartej przestrzeni. W pierwszym pomieszczeniu podchodzimy do złotej statuy, która przeniesie nas na pierwsze piętro.

Warto się upewnić, że mamy co najmniej 9 poziom doświadczenia, bo inaczej może być ciężko. Zabieramy Ruby ze skrzyni w północno-wschodniej części (2), a potem idziemy do północno-zachodniej. Otwieramy drzwi kluczem i stajemy oko w oko z pierwszym w tej grze bossem - Jenocresem (3). Ze ścian wylatują promienie, które zabierają nam HP, a boss się teleportuje. Taktyka walki to odczekanie na zniknięcie promieni, szybki atak z doskoku i przebiegnięcie, zanim się promienie włączą. Ja musiałam to kilka razy powtarzać, ale w końcu zadziałało. Po wygranej możemy zejść niżej (4).

Tutaj właśnie zaczyna się zabawa z brakiem odzyskiwania HP, a i wrogowie stali się silniejsi. Na razie nie mam tu nic do zrobienia, idziemy na południowy zachód, aby zejść niżej (5).

Na drugim poziomie będzie trochę więcej do zrobienia. Po pierwsze, zabieramy dwa klucze - Cell Key i Chest Key. Pierwszy znajduje się blisko wejścia (2), drugi - nieco dalej (3). wreszcie, w centralnej części znajdziemy Silver Bells. Po ich zabraniu wracamy na pierwszy poziom lochów.

Najpierw idziemy w południowo-wschodni kąt (4) i otwieramy skrzynię z Necklace. Potem idziemy na północ, otwieramy cele - w jednej z nich znajdziemy Feenę. Musimy ją eskortować na powierzchnię, ma tylko 17 HP i porusza się powoli,więc jest łatwym celem dla wrogów. W jej celi jest jeszcze skrzynia z Black Mask. Gdy odprowadzimy Feenę do Zeptik, zacznie się scenka, a nasz bohater dodatkowo dostanie 500 Expa. Następnie idziemy do wójta i dajemy my Silver Bells, za co dostaniemy Power Ring.

Podczas eksploracji świątyni nasza sakiewka znaczenie utyła. Warto więc wrócić do Minei i kupić sobie lepszy ekwipunek. W razie czego można sprzedać znalezione skarby. Powinno nas już stać na najlepszy stuff. Można też zajrzeć do wróżki i opowiedzieć jej o tym, co znaleźliśmy. Następnie wracamy do świątyni i schodzimy na jej trzeci poziom.

Ostatni, trzeci poziom tych lochów jest zdecydowanie bardziej pokręcony od dwóch poprzednich. Na początek idziemy na północny zachód po Ivory Key (2). Zdobywszy go, idziemy na południe. Teraz czas na zabawę teleportami - wchodzimy do a1. W tej sekcji będziemy musieli kilka razy zakładać znalezioną wcześniej maskę, aby widzieć przejścia przez ściany. Jeśli nie mamy na stanie heal potion, to idziemy po drugi w 4. Koniecznie zgarnijmy też Silver Shield z 3 - jest niezbędna na późniejszym etapie gry. Następnie idziemy do złotego posągu (f1) i w nowej lokacji zabieramy Marble Key (5). Cofamy się do e1 i teleportujemy. Idziemy na wschód, a potem na północ. Otwieramy drzwi Marble Key i zapisujemy grę. Piętnasty poziom doświadczenia mile widziany. Otwieramy drugie drzwi i wchodzimy do lokacji z bossem (6). Tu najlepiej od razu włączyć sobie bieganie - Fire Snake jest szybki i goni cały czas za nami. Jego jedyny wrażliwy punkt to końcówka ogona. Sztuka więc polega na bieganiu w kółko, zmuszaniu go do wyginania się i atakowaniu końcówki ogona. To męcząca, ale jednak niezbyt trudna walka - za drugim razem powinna pójść gładko. Po pokonaniu węża idziemy na północ i zabieramy Book of Ys (7). Wracamy znaną nam już trasą, a gdy wyjdziemy ze świątyni, to idziemy do Minei.

Minea
Idziemy do domu Sary, jednak okaże się, że nie mam jej tam. Czytamy pozostawioną na stole notatkę. Można udać się do sklepów z bronią i zbrojami. Nie warto kupować Talwarl, ale zdecydowanie warto kupić Reflex Armor, jeśli jeszcze nie mamy. Wychodzimy z miasta i wracamy do Barbaro.

Barbaro
Odszukujemy Slagha w magazynie i rozmawiamy z nim. W efekcie dostaniemy Talwarl za darmo! Następnie idziemy do Zeptik

Zeptik
Rozmawiamy z Feeną i Jevah, a potem podchodzimy do Feeny. Następnie wychodzimy stąd i idziemy do świątyni.

Temple
Nie wchodzimy tym razem do środka, ale podchodzimy do złotego posągu, który stoi na lewo od wejścia do środka. Dzięki temu przeniesiemy się do nowej lokacji.

Vageux Verdette

Zaraz na północ od punktu, w którym się znajdujemy, jest skrzynia z nowym, lepszym mieczem - Defenderem (2). Następnie idziemy w północno-wschodni punkt labiryntu i naciskamy przycisk (3). Stamtąd kierujemy na południe i przechodzimy przez bramę.

Druga lokacja składa się właściwie z dwóch. Na początek idziemy na zachód, po Ruby Shield (2). a następnie uruchamiamy włącznik teleportu w północno-wschodnim rogu, między jeziorkami. Idziemy do tego teleportu, położonego w południowo-wschodnim rogu (4), by przenieść się do sąsiedniej lokacji (5). Tu idziemy do centrum po Mythil Mail (6), a następnie w północno-wschodni róg, by uruchomić włącznik teleportu (7). Wracamy do poprzedniej lokacji i idziemy w południowo-zachodni róg, gdzie teraz jest świeżo uruchomiony teleport. Dzięki niemu przeniesiemy się do ostatniej lokacji w tym miejscu.

Tu droga jest prosta i prowadzi nas od razu do bossa.. Sugerowany poziom do tej walki to 20-21. Potworki chodzące wokół jeziorka dają bardzo dużo expa, więc łatwo nabić brakujące poziomy w razie czego. A taktyka na Petrorexa? Boss kręci ramionami jak helikopter i zdaje bardzo dużo obrażeń. Sztuka polega na tym, aby podbiec do niego gdy się zatrzymuje, uderzyć raz i uciec, następnie krążyć wokół, wyczuć moment postoju, znowu uderzyć... i tak do końca. Po walce wchodzimy do nowo otwartych drzwi, a stamtąd teleportujemy się do świątyni. Wracamy do Minei.

Minea
Idziemy do domu Sary, gdzie niestety czeka na nas smutna wiadomość. Otrzymamy Book of Ys, a także informację na temat tego, gdzie powinniśmy się udać.

Plains
Idziemy teraz na północ przez trzy kolejne obszary. Na ostatnim obszukujemy jego północno-wschodnią krawędź, by zauważyć porzucone elementy wyposażenia kopalni. Tam też znajdziemy wejście do kopalni.

Abandoned Mine

Na pierwszym poziomie znajdziemy dwa fajne artefakty - pierwszym jest Silver Armor, znajdująca się w jego wschodniej części, a drugim - Time Ring - w południowej. Możemy tu także uzupełnić miksturę leczącą, ale na razie nie jest to chyba potrzebne. Potem idziemy w południowo-wschodni róg i przechodzimy korytarzami na zachód, gdzie jest zejście na niższy poziom.

Na drugim poziomie będzie trochę zbierania. Zaczynamy od wyprawy na wschód, gdzie znajdziemy bardzo przydatny Heal Ring. Przywraca on HP na obszarach, gdzie normalnie nie ma regeneracji - niestety, nie działa w trakcie walk z bossami. Potem idziemy na południowy zachód, zabierając Roda Seed oraz Silver Harmonicę, dwa ważne przedmioty. Zejście niżej jest tuż pod wejściem na ten poziom. Ale ono na razie nas nie interesuje. Wychodzimy z kopalni i wracamy do Minei.

Minea
Po wejściu do miasta idziemy na wschód, wchodzimy bramą w mury, po czym cały czas podążamy przed siebie, by dać dziewczynie na murach Silver Harmonica. Potem wychodzimy z miasta.

Plains
Idziemy w okolice wejścia do kopalni, ale nie wchodzimy do niej, tylko idziemy na zachód. Na nowym obszarze idziemy na północny zachód, gdzie znajduje się ogromne drzewo. Podchodzimy do niego i zjadamy Roda Seed, aby obejrzeć scenkę. Potem idziemy na wschód, aż dotrzemy do jeziorka, gdzie znaleźliśmy Golden Pendant. Stamtąd idziemy na południe, do kolejnej lokacji, a w niej na zachód. Jest tam drugie z wielkich drzew. Tutaj czeka nas kolejna scenka, a w jej rezultacie otrzymamy Silver Sword. Upewniamy się, że mamy wszystkie trzy elementy srebrnego ekwipunku i wracamy do kopani.

Abandoned Mine

Idziemy na trzeci poziom. Tu musimy zdobyć przede wszystkim Dahm Key. Jest on w północno-wschodniej części tego poziomu. Znajdziemy tu także drugi w tej kopalni Heal Potion. Ma to trochę sensu, bo niebawem czeka nas walka z bossem, na którego potrzebować będziemy 23-24 poziomu, a to oznacza zapewne konieczność grindu, zatem i leczenie będzie mile widziane. Po wszystkim idziemy na południe, gdzie znajdziemy zejście na ostatni poziom kopalni.

Tu czeka nas starcie z bossem. UWAGA:  Najpierw zakładamy wszystkie trzy części ekwipunku klasy Silver - Sword, Shield i Armor. Bez nich nie da się tego bossa pokonać. Bardzo polecam w tej walce pierścień podnoszący naszą ochronę. Potem otwieramy skrzynię i rozpoczynamy walkę. Vagullion większość czasu spędza pod postacią stada nietoperzy, przed którym musimy uciekać. Kiedy na krótką chwilę objawia się w prawdziwej postaci, wówczas należy podbiec, zadać jeden cios i natychmiast odskoczyć, bo stado nietoperzy zadaje dość mocne obrażenia.Cała ta walka polega tak naprawdę na szybkim bieganiu i czekaniu na okazję - trwa to niestety długo. Po zwycięstwie dostaniemy trzecią Book of Ys. Na razie nie możemy iść dalej, więc wychodzimy z kopalni i idziemy do Zeptik.

Zeptik
Idziemy do domu Jevah i rozmawiamy z nią. Potem idziemy na molo, by pomóc z Feeną. Następnie wracamy do Jevah i prosimy, aby przeczytałam nam kolejno wszystkie trzy Book of Ys. Wychodzimy z wioski i wracamy do niej - zastaniemy Feenę u Jevah. Rozmawiamy z obiema, po czym opuszczamy wioskę północnym wyjściem.

Moutain Path
Idziemy na północ, ku świątyni, ale nie wchodzimy do nie, tylko kierujemy się na wschód. W ten sposób dojdziemy do siedzby zbójców.

Thieves Base
Wchodzimy do środka i rozmawiamy z Gorvanem. UWAGA: wchodzimy dalej tylko wtedy, jeśli mamy Heal Potion i 24 poziom doświadczenia. Jeśli spełniamy te warunki, wówczas idziemy za Gorvanem, który otworzy nam wrota do kolejnej lokacji. Niestety, stąd nie będzie już odwrotu.

Dahm Tower
Przed nami 25-piętrowa wieża - istny olbrzym, nawet jak na realia gier. Bez obaw jednak, większa część poziomów nie jest imponujących rozmiarów.

Naszym pierwszym celem jest dotarcie na poziom drugi zabranie zawartości skrzyń z A - UWAGA: nie zakładamy za żadne skarby Evil Ring. Potem idziemy na poziom piąty. Są tu dwie drogi prowadzące na poziom szósty. Najpierw wybieramy tą przez 10-12 i zabieramy Large Shield, a potem idziemy przez 11-13. Gdy wejdziemy tą drogą, to głowny bohater straci przytomność Wylądujemy w celi w piwnicy. Trzeba tam pogadać ze współwięźniem, pochodzić i poczekać, a nadejdzie w końcu pomoc.

Ekwipujemy najlepszy sprzęt jaki mamy, bo wszystko ze srebra nam zabrano. Następnie idziemy na trzeci poziom, tam, gdzie mijaliśmy rządek figur. Zakładamy Mask of Eyes, dzięki czemu zobaczymy ukryte przejście (na mapie zaznaczyłam je na niebiesko). Tam spotkamy starca, który dam nam Blue Necklace. Wracamy na poziom szósty i zaraz po wejściu zakładamy otrzymany naszyjnik. Dzięki temu będziemy mogli pokonać wrogów, którzy wcześniej nas załatwili. Potem idziemy na poziom siódmy.

Na siódmym rozmawiamy z Dogim kilka razy, a następnie idziemy po Silver Sword. Następnie udajemy się na poziom ósmy, gdzie czeka nas pierwszy z bossów w tej wieży - Pictimos. Na szczęście to prościutka walka. Wystarczy unikać jego dość powolnych ataków i wtedy atakować. Szybko go pokonamy. Po wygranej, zabieramy ze skrzyń znajdujących się za nim kolejną Book of Ys i Hammer. Potem idziemy do przejścia 18 i wchodzimy na poziom 9. Tutaj odzyskamy Silver Shield (F), po czym bez problemów dotrzemy na poziom dziesiąty.

Na poziomie dziesiątym najpierw idziemy na zachód (2), aby przejść na pierwszą część jedenastego i porozmawiać z Gemmą (A). Na zewnętrznym kręgu ekwipujemy młotek i opukujemy nim filary. W jednym powinna pojawić się dziura - to znak, że trafiliśmy właściwy. Potem wracamy na dziesiąty i idziemy na południe, by dotrzeć do 3. Tędy wejdziemy ponownie na poziom 11. Jeśli wcześniej nie zrobiliśmy dziury w filarze, to po wejściu tutaj będziemy błyskawicznie tracić HP i szybko zginiemy. Poziom dwunasty to właściwie formalność, nie ma tu nic ciekawego, prosta droga zaprowadzi nas na trzynasty.

To jeden z największych poziomów tej wieży.  Ale na razie nasza wizyta będzie tu krótka. Zaraz po wejściu idziemy do 2, by wejść wyżej. Docieramy na poziom czternasty, aby szybko zmierzyć się z kolejnym bossem - Khonsclardem. To chyba najprostszy boss w tej grze - zakładamy Defense Ring, wchodzimy na niego i tłuczemy - powinien zginąć, zanim zdąży nas zabić. Po walce wchodzimy do następnego pomieszczenia i zabieramy Rod oraz Book of Ys. Zrobiwszy to, możemy wracać na poziom trzynasty.

Czeka nas teraz bieg przez teleporty. Nieparzyste na mapie (T1, T3 itd) to wejścia, parzyste (T2, T4 itd to wyjścia. Oto kolejność. T1, T5, T21, T25 i zabieramy ze skrzyni skradzioną nam wcześniej Silver Armor. Teleportem 27 cofniemy się na początek poziomu. Teraz czas na drugą rundkę. Teleporty to T1, T3, T9 i T11. Stąd już prosto dojdziemy do wyjścia na poziom piętnasty.
Kolejne dwa poziomy są prostsze. Na piętnastym idziemy najpierw na południe, aby zdobyć najlepszą tarczę w grze - Battle Shield (A). Potem idziemy na południowy zachód, by przejściem (2) dotrzeć do sublokacji - Ladd Spire, a z niej do schodów. Na ich krańcu są drzwi, które otworzą się tylko wtedy, gdy założymy Evil Ring. Wchodzimy do środka, rozmawiamy z Reah i dostajemy Monocle. Potem wracamy na zasadniczą część poziomy i wychodzimy z niej, by dalej wspinać się po wieży (6).
Kolejne cztery poziomy są niewielkie i proste. Jeśli zużyliśmy Heal Potion, to na siedemnastym znajdziemy nowy (A). Na poziomie osiemnastym mamy dwie drogi do wyboru. Najpierw idziemy przez północno-wschodnią (4), żeby dotrzeć do Battle Armor (B), najlepszej zbroi w grze. Potem idziemy na zachód. Na poziomie dwudziestym wrogowie będą o wiele trudniejsi do zranienia. Na szczęście tu znajdziemy Flame Sword, najlepszy miecz w grze (C). Potem już czeka nas prosta droga na kolejny poziom.

Dwudziesty pierwszy poziom, podobnie jak trzynasty, to zabawa teleportami. Wbrew pozorom, droga jest króciutka, bo kolejność toT1, T7, T13, T19. Gdy przejdziemy przez drzwi do tego ostatniego, momentalnie rozpocznie się walka z podwójnym bossem - Yogrexem i Omrgunem. To jedna ze zdecydowanie trudniejszych walk w grze. Obowiazkowo ustawiamy sobie Defense Ring i automatyczne bieganie. Zranić możemy tylko żółtego, więc podbiegamy do niego, uderzamy raz i zaraz odskakujemy, bo w momencie, kiedy trafimy, zamieniają się miejscami. Stopniowo, w miarę jak będziemy zadawać coraz więcej obrażeń, diamenty krążące wokół żółtego będą znikać, co ułatwi nam uderzanie. Jeśli będzie bardzo ciężko, można użyć Heal Potion.

Następnie biegniemy przed siebie. Gdy dojdziemy do drzwi, okaże się, że nie możemy ich otworzyć. Wracamy więc do miejsca, gdzie walczyliśmy  z podwójnym bossem i teleportujemy się do T22. Potem korzystamy z T9, by wrócić na początek poziomu. Następnie czeka nas droga z powrotem na poziom jedenasty. Tu rozmawiamy z Gemmą. Jeśli przeczytaliśmy wszystkie Book of Ys (potrzeby jest nam do tego Monocle), otrzymamy od niego Blue Amulet.

Teraz jesteśmy gotowi do finałowego starcia. Wracamy na poziom 24. Zmieniamy miecz na Silver Sword - w tej walce jest bardziej skuteczny i zakładamy Defense Ring. Obowiązkowo ustawiamy sobie też automatyczny bieg.  Przechodzimy przez drzwi i podchodzimy do ściany, by przenieść się do sali, w której siedzi Dark Fact. Po scence zacznie się walka. Jest zaskakująco prosta, szczególnie, jeśli zachowaliśmy Heal Potion. Po prostu ganiamy za nim i tłuczemy, unikając jego strzałów. W miarę upływu czasu podłoga będzie znikać, czyniąc poruszanie się trudniejszym, ale nie jest to coś, co zmieni sytuację. Przyznaję, byłam trochę chyba rozczarowana tym, jak szybko mi to poszło. Po walce oglądamy pozostałości wroga, a potem czytamy ostatnią Book of Ys, aby obejrzeć finał gry. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz