Etykiety

niedziela, 26 września 2021

Shin Megami Tensei - mechanika


Mechanika „Shin Megami Tensei” różni się bardzo mocno od tej, którą znamy z klasycznych jRPG. Opiszę ją zatem dokładniej. Rozwój postaci opiera się na sześciu statystykach, które rozwijamy wedle własnego widzimisie. Każda ze statystyk może osiągnąć maksymalnie 40. Po zdobyciu każdego poziomu otrzymujemy jeden punkt, który możemy przeznaczyć na rozwój jednej ze statystyk. Dodatkowo można je podnosić za pomocą przedmiotów typu Incense. Oto i statystyki:

Strenght (Str) – jej rozwój podnosi HP, Power i Accurancy a także obronę.
Intelligence (Int) – jej rozwój podnosi Evade i Magic Effect. Ułatwia także komunikację z demonami.
Magic (Mag) – podnosi Magic Power i Magic Effect.
Stamina (Stm) – podnosi HP i Defense.
Speed (Spd) – podnosi Accuarancy i Evade
Luck – podnosi Accurancy i Evade, dodatkowo zwiększa szansę na ucieczkę z pola walki, na atak z zaskoczenia i zdobycie przedmiotów po walce.

Zajmijmy się teraz cechami, które podnoszą nam nasze punkty zdobywane po walce.

Power – określa siłę obrażeń zadawanych w wyniku ataków fizycznych.
Accurancy – określa szansę na trafienie wroga.
Defense – określa szansę na zminimalizowanie obrażeń zadanych postaci przez wroga.
Evade - określa szansę na zminimalizowanie obrażeń zadanych postaci przez wroga lub ich całkowite uniknięcie.
Magic Power – podnosi procent zadawanych obrażeń w wyniku rzucanych przez postać czarów oraz HP leczonego czarami rzucanymi przez daną postać.
Magic Effect – określa szansę zadziałania czaru typu natychmiastowego (czary narzucające/leczące statusy negatywne, ataki typu Hama itd.).

Gdy już to wszystko wiemy, zajmijmy się rozwojem konkretnych postaci:
Bohater – inwestujemy w pierwszej kolejności w Strenght, Stamina, Speed, a w drugiej kolejności także Luck i Intelligence. Gdy dana statystyka dojdzie do 30-33, nie inwestują w nią więcej, gdyż ekwipunek pod koniec gry będzie nam podnosił statystki po 6-7.
Bohaterka – przede wszystkim Magic, ale także Speed i Stamina.
Bohater Law (napotkany jako pierwszy) – warto wypośrodkować pomiędzy Magic i Strenght. Pewna ilość Staminy też się przyda.
Bohater Chaos (napotkany jako drugi) – Tylko Strenght i Stamina. Ma beznadziejną magię.  

Zajmijmy się przedmiotami. W „Shin Megami Tensei” są trzy rodzaje przedmiotów, które warto nosić. Jest to ważne, gdy miejsca mamy niewiele. Pierwszy rodzaj to ekwipunek. Każdy jego element, którego już nie używamy, sprzedajemy bez wahania. Z drugiej strony zawsze starajmy się mieć to, co można mieć najlepszego i nie oszczędzajmy na tym. Ja osobiście bardzo szybko nastawiłam się na broń palną, gdyż bardzo często trafia wszystkich wrogów na raz. Jej dodatkową zaletą jest, że gdzieś tak od połowy gry możemy kupować amunicję statusową, a wtedy walki stają się dużo prostsze. Drugi rodzaj przedmiotów to Orby i Magic Stone. Te nosimy ze sobą, wykorzystujmy do leczenia, ale zawsze miejmy kilka w zapasie, bo demony lubią o nie prosić podczas zawierania kontraktów. Trzeci rodzaj przedmiotów to kamienie szlachetne, je można wymieniać na cenniejsze rzeczy. Wszystko zaś pozostałe sprzedajemy natychmiast i nie dokupujmy niczego więcej. Kwestią statusów zajmie się magia. Wyjątkiem jest „Curse”. Ten możemy zdjąć tylko w świątyniach.

Podczas podróży przyjdzie nam odwiedzić szereg miejsc. Ze względu na czas i miejsce akcji, różnią się one nieco od tych znanych z klasycznych jRPGów. Oto co i gdzie załatwimy:

Antiques: na początku gry nic tu nie kupimy, później zaś granaty, bomby oraz broń palną itd.
Arms: sprzedaż broni palnej.
Armors: Sprzedaż pancerzy.
Drugs: sprzedaż przedmiotów leczących.
Junks: sprzedaż przedmiotów leczących.
Jakyou: fuzje demonów.
Survival: sprzedaż pancerzy.

Osobna sprawa to świątynie. Występują ich trzy rodzaje: Kaifuku, Mesia i Gaia. W każdej z nich możesz się uleczyć, pozbyć statusów negatywnych, klątwy, wskrzesić zabite postaci oraz kupić przedmioty. Każda jest przyporządkowana jednemu typowi charakteru:
Kaifuku – Neutral.
Mesia – Law.
Gaia – Chaos.
Kaifuku obsługują nas zawsze, zaś dwie pozostałe są bardziej wybredne. Jeśli mamy charakter odmienny od świątyni, to musimy zapłacić 1000 Macca ofiary, aby nas obsłużono. Każde wpłacenie ofiary minimalnie przechyla nas w stronę danego światopoglądu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz