Etykiety

niedziela, 8 maja 2022

Etrian Odyssey 1 - drużyna

Drużynę w "Etrian Odyssey" tworzymy z pięciu postaci. Trzy z nich mogą zajmować przedni szereg, skupiając się na walce wręcz i otrzymywaniu obrażeń, trzy mogą też być w drugim szeregu, co czyni je bezpieczniejszymi, choć ich ataki fizyczne będą dużo słabsze. Przyjrzyjmy się najpierw dostępnym profesjom, potem zaś omówię potencjalny skład.

Landsknecht
Landsknecht to klasyczny wojownik, nastawiony na zadanie obrażeń przeciwnikowi. Rozwijając tę postać, możemy iść w dwóch kierunkach - albo miecze, albo topory. Topory zadają silniejsze obrażenia, miecze mają dużo więcej ataków specjalnych, w tym grupowych. Ja grałam toporami i dobrze mi szło, ale sporo ludzi pisze, że miecze są dużo lepsze. Rozwój mieczy ma ten feler, że kosztuje więcej, bo musimy rozwijać więcej umiejętności. Ale za to dochodzą umiejętność aktywowane automatycznie, gdy Alchemist używa czarów żywiołowych. Bez względu na wybór broni, warto rozwijać umiejętność 2 Hit, a także podnosić mu TP i HP, bo będzie w walce obrywał mocno, jako postać stojąca na pierwszej linii.

Protector
To z kolei wojownik nastawiony na obronę. Ma wysoką obronę, niezłą siłę, ale jest bardzo powolny. Może się posługiwać tylko mieczami, ale za to może używać tarcz. Na początku wydaje się słabszą i wolniejszą wersją Landsknechta, szybko jednak uczy się wielu przydatnych umiejętności, takich jak Defender czy B. Guard, które ratują życie drużynie. Ma też dostęp do słabej magii leczącej. Niestety, posiada tylko jeden atak specjalny - Smite.

Dark Hunter
Wojownik skupiony na używaniu ataków statusowych. Ma niezły atak, słabą obronę, niezłą szybkość i wytrzymałość. Posługuje się mieczami i biczami. Posiada sporo umiejętności specjalnych pozwalających narzucać wrogom statusy negatywne i wiązania. Jest to fajna postać dla tych, którzy lubią kombinować ze strategiami walki, wymaga bowiem przyzwyczajenia się do specyficznych umiejętności. Problemem może być to, że niektórzy z bossów są odporni na ataki statusowe.

Survivalist
Wojownik dystansowy, atakujący z drugiego rzędu. Ma bardzo wysoką szybkość, wysoką siłę oraz wytrzymałość. Obrywa rzadziej  słabiej, bo jest z tyłu, ale atakuje równie mocno jak postacie z pierwszej linii. Posługuje się wyłącznie łukami. Ma kilka naprawdę dobrych umiejętności specjalnych, w tym takich, które mocno podnoszą szanse, że zaskoczymy wroga. Postać, która właściwie nie ma wad.

Medic
Mag skupiony na leczeniu - postać niezbędna, bo "Etrian Odyssey" jest grą dość trudną. Ma pewne umiejętności bojowe, ale je należy ignorować, skupiając się na rozwijaniu czarów leczniczych. Poza klasycznym czarami leczącymi, warto rozwijać u niego Immunize - to potężna zdolność, która podnosi obronę drużyny przed wszystkim. Warto włożyć trochę punktów w TP Regen. Medic ma oczywiście niską obronę i wytrzymałość, choć wyższą niż inne klasy wspomagające.

Alchemist
Mag bojowy - niska siła i obrona, niezbyt dużo HP. Ma za to dostęp do magi bojowej. Każdy czar bojowy ma trzy stopnie - pierwszy (słaby atak na jedną postać), drugi (średni atak na jedną postać) i trzeci (silny atak na wszystkich). Co ciekawe, by poznać trzeci stopień, nie musimy znać drugiego, więc przykładowo, mając czar Fire, nie musimy uczyć się czaru Blaze, by poznać czar Inferno. Polecam zignorować czary zatrucia, nie są zbyt silne. Najlepiej rozwinąć maga w dwóch kierunkach - np. ogień i lód. TP Regen też się przyda.

Troubadour
Wojownik nastawiony na wspieranie innych. Mają średnie statystyki, posługują się mieczami i łukami. Jako postacie są słabe, ale ich umiejętności są świetne. Podnoszą one siłę ataku, obrony, ilość zdobywanego doświadczenia. Troubadour posiada też umiejętności lecznicze. To postać, która szczególnie świetnie sprawdza się w walkach z bossami. Jego wadą może być to, że w zwykłych walkach nie jest tak użyteczny jak np. Survivalist.

Ronin
Wojownik mający najmocniejszą siłę ataku w grze - niestety, płaci za to bardzo słabą obroną, która sprawia, że na dłuższą metę jest to postać mało przydatna. Umiejętności Ronina są nastawione na dodatkowe podnoszenie siły jego ataków, co sprawia, że w zwykłych walkach Ronin zamiata pole walki. Problem jest taki, że niestety bardzo łatwo ginie w walkach z bossami. Dodatkowo dostęp do niego dostajemy dość późno.

Hexer
Mag bojowy nastawiony na używanie magii statusowej - mają kiepskie statystyki, za wyjątkiem niezłej szybkości. Umiejętności specjalne Hexera nastawione są na narzucanie wrogom statusów i wiązań. Jest to chyba najmniej przydatna klasa w grze, zwłaszcza, że część bossów jest całkowicie odporna na statusy. Dostęp dostajemy dość późno i nie warto tracić czasu na rozwój tej postaci.

Polecam stworzyć dość konwencjonalny team, gwarantujący w miarę pewne przejście gry - Landsknecht, Protector - ta dwójka w pierwszym szeregu. Być może kogoś będzie kusiła dwójka Landsknechtów, mających silniejsze ataki, ale odradzam. Protector późnej okaże się niezbędny, dzięki jego umiejętnościom ochronnym.

Z trzecią postacią mamy pewną swobodę - ja doradzam Survivalista - ma mocne ataki będąc w tylnym rzędzie i kilka przydatnych umiejętności specjalnych. Ale można też stworzyć jeszcze jednego wojownika do pierwszego rzędu. Dobrym pomysłem może być wzięcie tu Troubadoura, którzy przyda się bardzo w walkach z bossami.

Dwie ostatnie postacie to magowie. Medica musimy mieć, bo jego specjalnością jest leczenie, a bez tego nie da rady. Podobnie Alchemist - to z kolei mag bojowy, bez którego też będzie ciężko. Z tak zebraną drużyną gra powinna nam pójść bezproblemowo.

Warto też stworzyć drugą drużynę - tzw. "zbieraczy". Im rozwijamy tylko trzy zdolności - chop, mine i take.  Ich zadaniem będzie docieranie do punktów wydobycia położonych blisko schodów i teleportów, zbieranie surowców i wracanie. Od czasu do czasu warto włączyć zbieracza lub dwóch do drużyny i wbić im poziomy, by mogli zbierać więcej. Ma to te zalety, że będziemy mieć dostęp do dużej ilości gotówki i zaoszczędzimy punkty rozwoju u naszych głównych postaci.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz