Etykiety

niedziela, 28 października 2018

Final Fantasy II - Opis przejścia

UWAGA: opis pisałam w oparciu o wersję na GBA.

Zaczynamy od walki, w której nasza drużyna zbierze srogi łomot. Następnie czeka nas rozmowa z Hildą, a potem z Minwu. Od Hildy poznamy hasło - Wild Rose, Minwu powie nam za to, jak wskrzeszać zabite postacie. Pierwszym zadaniem będzie odnaleźć zaginionego, czwartego członka drużyny - Leona 

Po audiencji wychodzimy z siedziby Hildy i wchodzimy do miasta Altair. Mamy 400 Gili, więc zróbmy zakupy - we wschodniej części miasta jest sklep z magią, warto kupić jeden Fire Tome i dwa Cure Tome. Następnie wychodzimy z miasta i chodzimy wokół niego, walcząc z wrogami i gromadząc pieniądze. 
Chodząc wokół miasta, zabijamy wrogów i zbieramy pieniądze, a te wydajemy w Altair na lepszy sprzęt. Moja uwaga - warto Marii kupić broń do walki wręcz, bo jej łuk jest dziadowski i niewiele zdziała, a ją spowalnia w rozwoju. Po tym zakupie należy pamiętać, aby Marię przesunąć w szyku do przodu. 
Odpoczywamy w gospodzie, a potem ruszamy na północ, przez most, a potem na północny wschód, by wśród lasów dostrzec niewielką mieścinę. To Gatrea, o której wspominali żołnierze rebelii. Możemy tu uzupełnić zapas przedmiotów leczących - Eye Drops, Antidote, Potion. Nic więcej niestety tu nie załatwimy. Wychodzimy więc z miasta. Aby dotrzeć do kolejnego etapu naszej podróży, musimy obejść jezioro, leżące na północ od miasta, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Po krótkiej podróży dotrzemy do Fynn.


Szybko się zorientujemy, że coś tu jest nie tak. Zasada numer jeden - nie rozmawiamy z nikim, poza osobami, które wspomniałam w tekście. Sklepy są pozbawione właścicieli, po mieście chodzą żołnierze Imperium i kręcą się potwory. My musimy dotrzeć do Pubu, który jest w północno-wschodniej części miasta. Trzeba iść na północ, wyjść poza budynki, iść wzdłuż muru i wtedy to się nam uda.

W Pubie zdradzamy barmanowi hasło, a on przepuszcza nas do ukrytego przejścia. Schodzimy tam, zabieramy ze skrzyń 3 Potiony i rozmawiamy z rannym żołnierzem, który da nam pierścień, podzieliwszy się wcześniej wieloma ważnymi informacjami. Wychodzimy z miasta i wracamy do Altair. Dzięki pierścieniowi możemy teraz wyświetlać mapę świata.  

W Altair warto się przespać w gospodzie, następnie idziemy do kwatery głównej rebelii i pokazujemy Hildzie pierścień. W efekcie otrzymamy nową misję, a do drużyny dołączy Minwu i dam nam łódkę.
Opuszczamy Altair i idziemy na północ, docieramy do wąskiej rzeki, którą płyniemy na wschód, by potem przejść po lądzie i dotrzeć do jeziora. Nim także płyniemy na wschód, aż zobaczymy przy brzegu miasto z okrętem na przystani.

 W Paloom warto się solidnie okupić w nowy sprzęt, a także dokupić nowe czary do kolecji - Shell i Protect są szczególnie przydatne. Po wszystkim rozmawiamy z żeglarzem, który stoi przy wejściu do miasta. Płacimy mu 32 sztuki złota, wychodzimy z miasta i wsiadamy na okręt, który zabiera nas do Poft.
Tu się nie zabawimy w zakupy, bo sklepy mają ten sam towar co w Paloom. Nie znaczy to oczywiście, że nie ma tutaj nic do roboty. Idziemy do Pubu i rozmawiamy z Cidem. Następnie rozmawiamy z jego podwładnym obok i płacimy mu 200 Gili, aby zabrał nas do Salamand.

W Salamand możemy kupić nową broń, a także nowe czary, z których najbardziej przydatne będą Life i Teleport. Szczególnie ten pierwszy pozwala sporo zaoszczędzić na Phoenix Downach i płaceniu w świątyniach. To prawda, te czary są drogie, ale na dłuższą metę się zwrócą.

Naszym celem jest wizyta u Josefa, który mieszka w domku w północno-wschodniej części Salamand. Spytany o Wild Rose, a potem o Mythril przyzna, że nie wykonał zadania, ale ma kilka poszlak, którymi się podzieli... jeśli najpierw uwolnimy ludzi porwanych do kopalni w Semitt Falls.
Wychodzimy z Salamand  idziemy na wschód, aż dojdziemy do morza, z którego wypływa rzeka płynąca na południowy wschód. Wsiadamy na łódkę i płyniemy wzdłuż rzeki,, aż dopłyniemy do wodospadów, na północ od których jest wejście do kopalni. Po drodze lepiej nie marnować magii na wrogów, przyda się nam ona później.

Na poziomie I po prostu idziemy przed siebie cały czas na zachód, aż zobaczymy kryształ - na razie go ignorujemy. Idziemy dalej na zachód, aż dojdziemy do skrzyni z 200 Gilami. Zabieramy je, wracamy do skrzyżowania i idziemy na południe. Na drugim rozwidleniu najpierw skręcamy na wschód, zabieramy ze skrzyni 400 Gili, a potem idziemy na zachód, by dojść do schodów na drugi poziom.

Na drugim poziomie idziemy na północny zachód, by w skrzyni znaleźć Eye Drops. Wracamy i kierujemy się teraz na wschód, by znaleźć skrzynię z Potion za wodą. Idziemy teraz na południe, a potem znowu brodząc w wodzie, na wschód. Po drodze znajdziemy skrzynię z Hi-Potion. Kierując się dalej na północ, dojdziemy do czterech drzwi. Wybieramy te w zachodnim rogu i schodzimy na trzeci poziom.

Na poziomie trzecim idziemy najpierw na południe i zabieramy 200 Gili ze skrzyni. Wracamy i idziemy na zachód. Ignorujemy mijane drzwi i przechodzimy przez most, za którym jest skrzynia z 250 Gilami. Wracamy przez most i idziemy na północny zachód. Są tu trzy pary drzwi - nas interesują te najbardziej na zachód. Spotkamy tu Paula, złodzieja, którego można było poznać w Altair. Po dłuższej rozmowie opuści on kopalnię wraz z niewolnikami. My jednak idziemy dalej, korzystając ze schodów w południowo-wschodnm rogu.

Na poziomie czwartym idziemy na północ, przechodzimy przez most  i idziemy dalej, po Fire Tome. Cofamy się ciutkę tylko i idziemy na wschód, do skrzyżowania mostów. Wybieramy ten na północ i idziemy przed siebie, aż dojdziemy do schodów.

Po zejściu na poziom piąty zaraz zobaczymy most. Przechodzimy przez niego i idziemy przed siebie, aż dojdziemy do skrzyni. Jest w niej Teleport Tome, a także pojawi się wróg - Land Turtle. Czary Blizzard i Fire szybko go załatwią, bo ataki fizyczne zadają mu niewielkie obrażenia. Wracamy za most i idziemy na północ, a potem wchodzimy do drzwi po zachodniej stronie.
Przed nami jest boss - lepiej więc się uleczyć do pełna - ale Potionami! Bo do tej walki potrzebna nam będzie magia. Sergeant ma 450 HP i wysoką odporność na ataki fizyczne. Zaczynamy od serii czarów ochronny - Protect i Blink, a potem uderzamy czarami Thunder, Blizzard i Fire, lecząc każdą postać, która mocniej oberwie.

Po walce zabieramy Mythril ze skrzyni i czarem Teleport opuszczamy tę kopalnię. Wracamy do Salamand i rozmawiamy z Josefem, odpoczywamy w gospodzie.  Z miasta idziemy na południowy wschód, aż dojdziemy do Poft. Tu płacimy żeglarzowi przy wejściu do miasta i wsiadamy na okręt który zawiesie nas do Paloom. Z Paloom idziemy (a właściwie to płyniemy łódką) natomiast do Altair - najpierw szeroką rzeką na wschód, a już piechotą potem na południe

Zanosimy Mythril Hildzie, a ona każę nam zanieść go Tobulowi - jest to kowal, którego znajdziemy w sklepie z bronią. Dajemy mu Mythril, a dzięki temu w ofercie pojawi się nowa broń - i w ten sposób szybko stracimy pieniądze, jakie udało nam się zdobyć w Semitt Falls. Następnie wracamy do Hildy, która da nam nowe zadanie - podróż do Bafsk i powstrzymanie budowy miejscowej Gwiazdy Śmierci - Drednaughta. Zapytana o szczegóły, powie nam, że w Bafsk jest nasz człowiek.
Wychodzimy z Altair, idziemy na północ, wsiadamy do łódki, płyniemy jeziorem na wschód i docieramy do Paloom. Tam płacimy za rejs i płyniemy do Poft. W Poft idziemy do pubu, płacimy za lot statkiem powietrznym do Bafsk za 100 Gili.

Choć Bafsk jest też kontrolowane przez Imperium, to jest tu spokojnie, można też zrobić zakupy i odpocząć w gospodzie, co polecam zrobić. Z czarów warto nabyć Esunę, pozostałe nie są szczególnie przydatne. Następnie idziemy na południe, gdzie między budynkami spotkamy rycerza Imperium narzekającego na Borghena. Podajemy mu hasło, aby dowiedzieć się, że to nasz człowek. Zapytany o Dreanaughta opowie nam o tajnych przejściu do niego. Idziemy za naszym szpiegiem, aby znaleźć rzeczonego przejście do Bafsk Cave.

Na poziomie lochów wchodzimy do wody i idziemy cały czas na północ, aż znajdziemy skrzynię z Longsword. Cofamy się i skręcamy na wschód, idziemy na północ, a potem cały czas na zachód i na południe, aż dojdziemy do skrzyni z Longbow. Od niej idziemy na wschód, by znaleźć schody.

Jesteśmy teraz na pierwszy piętrze. Idziemy na wschód, a potem po prostu cały czas przed siebie, aż dojdziemy do strażnika. Tu czeka na efektowna scenka - i niestety porażka. Wracamy do jaskini i skręcamy na wschód. Przechodzimy przez drzwi, a kolejnym pomieszczeniu zabieramy ze skrzyni Pass. Trochę dalej jest teleport, który przeniesie nas do Bafsk.

Wracamy do Poft. Wychodzimy z Bafsk i obchodzimy dookoła góry, w których znajdowało się wyjście z Bafsk Cave, a następnie idziemy na południowy zachód przez last, by w ten sposób dość szybko dotrzeć do Poft.

Miasto oberowało od Imperium i łatwo zgadnąć, że nie jest ono ostatnie na liście. Idziemy do Pubu i rozmawiamy z Cidem, wypytując go o kolejne kwestie, aż dowiemy się o Sunfire. Następnie bierzemy okręt, aby dopłynąć do Paloom. Ci też oberwali - coraz mniej ciekawie to wygląda. Wsiadamy na naszą łódkę i płyniemy do Altair. W mieście rozmawiamy z Hildą, która też nie ma dla nas dobrych wieści. Dopiero, kiedy wspomnimy jej o Sunfire, nabierze energii i wskaże nam kolejny cel wędrówki. Wychodzimy z jej komnaty i idziemy na wschód, gdzie znajdziemu Minwu, od którego dowiemy się więcej. Rozmowa z królem przyniesie nam istotną informację o Goddess Bell. Pytamy o niego Minwu, a potem Hildę. Teraz już wiemy, co mamy do zrobienia.

Aby pogadać z Josefem, trzeba wrócić do Salamand. Więc idziemy do Paloom, płacimy za rejs do Poft, a stamtąd idziemy na północny zachód. W Salamand pytamy Josefa o Goddes Bell. Zgodzi się nam pożyczyć swój ślizgacz, a na dodatek dołączy do drużyny. Niestety, ma dość podstawowy sprzęt - jeśli chcemy mu kupić porządny ekwipunek mythrilowy, to musimy wrócić do Altair.

Z Salamand idziemy do Semitt Falls. Zaraz koło wejścia jest niebieski kryształ. Obszukujemy ścianę na północny wschód do niego, by Josef wskazał nam ukryte przejście, za ukrytym jest Snowcraft w skrzyni. Zabieramy go i wychodzimy z jaskini. Wracamy rzeką do jej uścia i idziemy na północ, wzdłuż brzegu morza i lasu, aż zobaczymy dolinę między górami, którą pokrywa śnieg. Przy pomocy ślizgacza suniemy na wschód. Droga jest dość długa, ale w końcu zobaczymy jaskinię.  Wchodzimy do niej, to Snow Cavern.

Na pierwszym poziomie idziemy przed siebie, aż do rozgałęzienia. Na północy jest 300 Gili. Potem idziemy na południe, po drodze zgarniając skrzynię z 350 Gilami. Idziemy dalej na południe, a potem na wschód, ignorując drzwi i schodząc schodami niżej.

Poziom drugi to prosta droga, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż do schodów.

Na poziomie trzecim idziemy do góry, a potem prosto, odwrotnie do ruchu zegarowego, aby znaleźć skrzynię z Antarctic Wind.  Wracamy na początek i idziemy na wschód, potem zaś na północ, by dojść do schodów, którym wrócimy na poprzedni poziom

Jesteśmy znowu na poziomie drugim. Idziemy przed siebie, po drodze zabierając ze skrzyń Battle Axe, Antidote i Mythril Mace, ta ostatnia pilnowana przez kilka potworów. Następnie wracamy na poziom trzeci i idziemy na południe, a potem przed siebie, aby dojść do kolejnych schodów.

Na poziomie czwartym idziemy na północ, aby zgarnąć Potion.  Na wschód od niego jest Blizzard Tome. Stąd idziemy na południe po kolejny Potion, a stamtąd na wschód po Mythril Spear. Od niej idziemy na północ, ignorując drzwi i schodząc na kolejny poziom.

Podróż przez poziom piąty zaczynamy od udania się na zachód, gdzie w skrzyni jest Mythril Shield. Cofamy się, idziemy na południe, potem na południowy zachód, aby znaleźć Ancient Sword w rogu pomieszczenia. Stąd idziemy na wschód i wchodzimy w drzwi. Rozmawiamy ze stworkiem na północny u pytamy go o Goddess Bell. Dowiemy się, że prowadzi doń ukryte przejście we wschodniej ścianie. Znajduje się ono w półnono-wschodnim rogu pomieszczenia.

Jesteśmy na poziomie szóstym. Idziemy przed siebie, aż dojdziemy do bossa. Po drodze zabieramy Silver Cuirass. Przed podejściem oczywiście leczymy się Potionami, by jak najwięcej magii mieć w rezerwie.
Adamantoise ma 675 HP i, co ciekawe, jest wrażliwy na lód. Zdobyty wcześniej Antarctic Wind Zabierze mu ponad 2/3 HP, resztę dokończymy szybko czarami Blizzard.

Po walce badamy ścianę, aby zdobyć Goddess Bell. Przechodzimy przez nowo utworzone drzwi, by wrócić na poziom pierwszy. Idziemy tam na północny wschód, by dość szybko spotkać na swojej drodze Borghena. Zabicie go to formalność, trudno nazywać to  nawet walką z bossem. Potem czeka nas dramatyczna scena i wychodzimy ze Snow Cavern.
Wracamy do Salamand, gdzie możemy odpocząć i dokupić sobie zapas przedmiotów (sporo Potionów, kilka H-Potionów też się przyda), a stamtąd idziemy dalej na wschód, aż dotrzemy do znanego nam już masywu górskiego, po obejściu którego skręcamy na południe, by dotrzeć do Bafsk. Stąd idziemy na południowy wschód, gdzie zobaczymy wielki pieścień górski. Obchodzimy go od zachodu, a potem idziemy wzdłuż gór na południe i wschód, aż zobaczymy dużą przełęcz, którą dostaniemy się do środka. W środku znajduje się zaś wyspa z mostem. Oto Kashuan Keep, o którym wspominała nam Hilda.

Wchodzimy do środka i mijamy Sunfire, którego na razie nie możemy zabrać. Drzwi otwieramy przy pomocy Goddess Bell. Za nimi spotkamy Gordona, który po krótkiej rozmowie dołączy do drużyny. Idziemy przed siebie, aby wejść do lochów.

Na pierwszym poziomie idziemy najpierw na południe, by zabrać Cure Tome. Wracamy, idziemy na wschód, mijamy drzwi, skręcamy na południe i wchodzimy po schodach. 

Po przybyciu na drugi poziom skręcamy zaraz na południe, potem idziemy na wschód i przed siebie, by po drodze zabrać skrzynię z 500 Gilami, a następnie dość bez problemu do kolejnych schodów.

Na trzecim poziomie idziemy prosto przed siebie,skręcamy w pierwszy zakręt w  rzędzie kolumn i docieramy do skrzyni, w której jest Golden Shield i kilku wrogów di pokonania. Wracamy do korytarza z kolumnami i idziemy dalej przed siebie, by znaleźć schody na kolejny poziom.

Jesteśmy na poziomie czwartym - idziemy na zachód i skręcamy na południe, by potem iść na zzchód i dotrzeć do schodów. 

Na poziomie piątym idziemy na wschód, a potem skręcamy na południe. Jest tu skrzynia, w której znajdziemy Golden Armor i kilku mocnych wrogów. Stąd idziemy na zachód i na północ, gdzie za drzwiami znajdziemy Mallet, Antidote i Eye Drops. Wychodzimy, idziemy na południe, a potem po prostu na zachód, by dojść do schodów.

Przed nami ostatni, szósty poziom. Wchodzimy w drzwi, leczymy się i podchodzimy do bossa.

Red Soul ma 540 HP i jest odporny na czary bojowe. co oznacza, że pokonać go możemy skutecznie atakami fizycznymi, na drużynę tylko rzucając czary ochronne. Zauważyłam, że Ancient Sword jest tu świetną bronią, bo kiedy rzuci na bossa klątwę, to jego statystyki mocno leca w dół i zaczyna otrzymywać dużo większe obrażenia.  

Po wygranej walce zabieramy ze skrzyni Egil's Torch. Rzucamy czar Teleport i wydostajemy się na zewnątrz, po czym zaraz wchodzimy ponownie do środka i używamy zdobytej pochodni na Sunfire. Wychodzimy, tym razem na dobre, a po wejściu na most obejrzymy scenkę.

Wracamy do Bafsk, tam możemy odpocząć. Z Bafsk idziemy drogą wokół gór na zachód, do Poft, stamtąd zaś wsiadamy na okręt do Paloom. Płyniemy łódką przez jezioro, a potem idziemy na północ, do Gatrea. Tu warto wypocząć i uzupełnić zapasy - jeśli mamy niewiele Eye Drops, to polecam kupić ze 20-40 sztuk. Staruszek powie nam, że Dreadnaught pobiera zaopatrzenie w Fynn. Przepływamy łódką na północny brzeg jeziora i docieramy do Fynn.
Z Fynn idziemy cały czas na północny zachód, długą drogą, aż dojdziemy do wąskiego skrawka lądu, otoczonego z obu stron wodą. Idziemy dalej na północny wschód, aż wreszcie naszym oczom ukaże się lądowisko Dreadnaughta. Wchodzimy do środka.

Podstawowa zasada - omijamy strażników, gdyż zagadnięcie każdego to trudna walka. Pierwszemu, który blokuje nam przejście, pokazujemy przepustkę, a zostawi nas w spokoju. Wchodzimy dalej, idziemy na wschód i korzystamy ze schodów.

Na drugim poziomie robimy dwa kroki na południe i idziemy na wschód, przechodzimy przez ścianę i zabieramy ze skrzyni Sleep Blade, pokonując kilka potworów. Wracamy na poziom pierwszy i idziemy na północny zachód. Najpierw skręcamy na zachód i zabieramy ze skrzyni 600 Gili. Teraz idziemy na wschód, ignorujemy mijane drzwi, po czym idziemy prosto, po schodach na południe, a potem na północ, gdzie znajdziemy drzwi, za którymi jest zejście na niższy poziom.

Znowu jesteśmy na drugim poziomie. Idziemy przed siebie, a gdy dojdziemy do rozwidlenia, to kierujemy się na wschód. Z mijanych skrzyń zabieramy Potion i Hi Potion, po czym wracamy do rozwidlenia i idziemy na zachód, potem na południe i ze skrzyni zabieramy Dark Bow. Wracamy do rozwidlenia i teraz idziemy na południe. Ze skrzyni zabieramy Thief Gloves, a potem uwalniamy więźniów z celi obok. Cid zabierze Hildę na swój statek. My zaś wracamy na poziom pierwszy. Tu wracamy na ścieżkę wiodącą na południe idziemy nią dalej, prosto, aż do schodów.

Na trzecim poziomie droga jest prosta, prowadzi do drzwi, za którymi są schody. Na czwartym piętrze idziemy na południe, potem cały czas na wschód, a potem na północ, gdzie pod ścianą są cztery skrzynie. Licząc od zachodu, opróżniamy pierwszą, drugą i czwartą. Przed otworzeniem trzeciej leczymy się - w środku jest bardzo groźny przeciwnik, Hill Gigas - ataki fizyczne niemal nic mu nie robią, musimy go pokonać czarami. Warto rzucić na drużynę Protect. Warto to jednak zrobić dla zdobycia Ice Shield. W pozostałych skrzyniach są Trident, Giant's Helm i Main Gauche. Po walce wracamy na środek lokacji, wchodzimy na podest i idziemy prosto przed siebie, aby dojść do schodów na wyższy poziom.

Jesteśmy na poziomie piątym. Ten poziom to labirynt, gdzie sztuka polega na omijaniu stojących strażników. Idziemy najpierw w północno wschodni róg, a potem na południe. Następnie na wschód wzdłuż południowej ściany. Idziemy tak do końca, tak długo jak sie da. Omijmy strażnika i idziemy na północ wzdłuż wschodniego muru. Teraz idziemy na zachód i skręcamy na południe zaraz za strażnikiem. Idziemy na południe tak długo jak się da, potem skręcamy na zachód, by zobaczyć drzwi. Wchodzimy przez nie, a przy silniku Dreadnaughta używamy Sunfire. Teraz czeka nas dłuższa scenka.

Wchodzimy do Altair i idziemy do siedziby ruchu oporu. W sypialni króla czeka nas kolejna scenka. Potem idziemy do głównego pomieszczenia i rozmawiamy z Gordonem, poznając swoje hasła. Wychodzimy i idziemy do Paloom. Przed podróżą BARDZO sugeruję kupić duży zapas Potionów i Hi Potionów, kilka Etherów też nie zawadzi, a i Phoenix Dawny się przydadzą, bo spędzimy trochę czasu tam, gdzie nie da się tego łatwo uzupełnić. Tam zaraz przy wejściu spotkamy Leilę, która zaoferuje nam rejs do Deist. Wychodzimy z miasta i idziemy na jej okręt. Po pewnym czasie, jak można było przypuszczać, piraci postanowią nas obrabować. Kilka czarów wyjaśni im, że zrobili błąd. Po wszystkim Leila dołączy do drużyny, a my zyskamy okręt. 
Gdy zostaniem nam oddana kontrola nad okrętem, płyniemy na południowy wschód. Następnie na wschód, wzdłuż wybrzeża, aż dopłyniemy do przesmyku prowadzącego na południe Teraz długa trasa na południe, aż zobaczymy góry pokryte śniegiem. Płyniemy wzdłuż nich na wschód, a potem na południe. Gdy na zachód od nas zakończą się góry, płyniemy na wschód, by dotrzć do wielkiej wyspy. Deist jest w jej centralnym punkcie, między górami.

Gdy wejdziemy do środka, czekają nas dwie groźne rozmowy z chłopcem. Potem wchodzimy po schodach. Na drugim piętrze znajdziemy skrzynię z Cottage w zachodniej części. Idziemy na wschód i na południe, by porozmawiać z mieszkańcami zamku i dowiedzieć się kilku nowych rzeczy. Po rozmowie idziemy w północno-wschodni róg i wchodzimy po schodach. Na murze idziemy na zachód, wchodzimy do pomieszczenia i zabieramy ze skrzyń: Antidote, Cross, Eye Drops, Gold Needle, Mallet, Sage's Wisdom,Saint's Spirit i Wing Sword. Wracamy na początek tego poziomiu, idziemy na południe, aż dojdziemy do dwóch par drzwi. Wchodzimy do drugich, aby znaleć Curse Tome, Stop Tome i Stun Tome. Jeszcze bardziej na południe znajdziemy Unicorn Horn. Wracamy na poprzednie piętro, idziemy na południe, a potem cały czas na zachód. Są tu schody, po których wejdziemy do niedużej lokacji z Phoenix Down.
Ograbiwszy zamek ze wszystkiego, co się tylko dało, wychodzimy z niego i idziemy na północ. Czeka nas niezbyt długa podróż przez dolinę, na której końcu znajdziemy wejście do poszukiwanej przez nas Deist Cavern.

Uwaga, przed wejściem tutaj KONIECZNIE dajemy jednej z postaci Sleep Blade. To miecz, który ma spore szanse uśpienia wroga i najlepszy sposób na pokonywanie Hill Gigasów, których tu trochę spotkamy.

Na pierwszym poziomie zaraz niedaleko wejścia jest skrzynia z 320 Gilami. Potem idziemy na wschód, południe i docieramy do schodów na niższy poziom.

Na drugim poziomie zauważymy od razu błyszczący naszyjnik. Możemy go po prostu zabrać i wrócić do zamku, ale ja proponuję jeszcze przez jakiś czas pozostać w tej jaskini. Pomoże nam to ZNACZĄCO podbić statystyki drużyny. Wracamy na poziom pierwszy i idziemy w południowo-zachodni róg, by tam znaleźć schody.

Na drugim poziomie idziemy prosto, po drodze zabieramy Ether i idziemy na wschód, gdzie znajdziemy schody na następny poziom.

Poziom trzeci to prosta droga przed siebie, aż do schodów.

Poziom czwarty jest podobnie liniowy, diziemy na północny zachód aż do schodów.

Na poziomie piątym idziemy na wschód i zabieramy ze skrzyni Knight's Armor.  Potem idziemy na północ i z trzech skrzyń zabieramy Flame Bow, Sage's Wisdom i Saint's Spirit.


Następnie rzucamy czar Teleport i wydostajemy się na zewątrz. Ponownie wchodzimy do jaskni. Na poziomie pierwszym schodzimy południowo wschodni róg i tam schodzimy po schodach.

Na poziomie drugim idziemy prosto, aż dojdziemy do rozwidlenia. Tu skręcamy  najpierw na południe i zabieramy ze skrzyni Mythril Helm, a potem idziemy na północ i zabieramy ze skkrzyni Mythril Armor.  Stąd idziemy na południowy zachód, aby znaleźć skrzynię z Mage Staff. Wracamy tam, gdzie była Mythril Armor i idziemy prosto na południe, by zejść na niższy poziom.

Na trzecim poziomie idziemy na północ, zabieramy ze skrzyń Mythril Gloves i Mythril Mirror. Ignorujemy most i wracamy na poziom drugi.


Na poziomie drugim idziemy w północno-zachodni róg, a potem cały czas na południe, by zejść po schodach niżej.

Na poziomie trzecim idziemy na wschód, zabieramy Mythril Shield a potem idziemy na północ (ignorujemy most) i wokół poziomu, aż do zejścia niżej.

Na poziomie czwartym idziemy przed siebie i zabieramy Acid Phial. To ostatni przedmiot, ale przed nami jest jeszcze boss. Jeśli drużyna jest poobijana i nie ma za bardzo zapasu przedmiotów leczących, to nie ma obowiązku z nim w tej chwili walczyć. Jeśli chcemy to zrobić, to idziemy na południe i schodzimy po schodach.

Na piątym poziomie idziemy na wschód, aż dojdziemy do czterech drzwi. Drugie od wschodu prowadzą do lokacji bossa - Chimery.
Chimera ma 700 HP i przed rozpoczęciem walki koniecznie trzeba zapisać grę - czasami bowiem Chimera pojawia sie w wersji podwójnej, a wtedy walka jest dużo trudniejsza Atakujemy głównie fizycznie, przed walką rzucając Protect, Shell i Blink, ponieważ sama Chimera używa też mocnych czarów.

Po walce teleportujemy się poza Jaskinię i wracamy do Deist. Rozmawiamy z Wyvernem, pytając do o kolejne kwestie. Dowiemy się o Ricardzie oraz dostaniemy jajo.

Jeśli drużyna tego potrzebuje, to najlepiej wrócić do Bafsk i odpocząć oraz uzupełnić zapasy. Jeśli mamy dość wszystkiego, to wracamy do Deist Cavern.

Na pierwszym poziomie idziemy w południowo-wschodni róg i tam schodzimy schodami.

Na drugim poziomie idziemy na północ, a potem w północno-zachodni róg poziomu, aby z niego skierować się na południe i dojść do schodów.

Na trzecim poziomie idziemy na północ, ignorujemy most i idziemy dalej, cały czas przed siebie, aż dojdziemy do schodów.

Na poziomie czwartym idziemy przed siebie, aż dojdziemy do słupa, przy którym skręcamy na południe i schodzimy schodami na kolejny poziom.

Na poziomie piątym idziemy na wschód, wchodzimy w drugie drzwi od wschodu i tam, gdzie poprzednio była Chimera, umieszczamy jajo. Następnie teleportujemy się z jaskini i wracamy do zamku. Rozmawiamy z pozostałą tam dwójką i wychodzimy.

Wracamy na okręt, płyniemy na zachód, a potem na północ wzdłuż łańcucha ośnieżonych gór. Dalej trochę na zachód, a potem na północ. Dopłyniemy do przesmyku między dwoma morzami.  Przepływamy przez przesmyk i płyniemy na północny zachód. Powinniśmy wkrótce dotrzeć w okolic Palooom.

Polecam najpierw udać się do Gatrei i tam uzupełnić zapasy przedmiotów. Następnie idziemy do Altair. Rozmawiamy z Gordonem, a potem z Hildą - tu czeka nas scenka, po której zacznie się walka.

Lamia Queen (przepraszam, zapomniałam zrobić tu screena) to jeden z najtrudniejszych bossów w tej grze. Ma 1300 HP i co jakiś czas rzuca czary statusowe - dlatego przyda się nam tu bardzo Shell, ale Protect i Blink też będą mile widziane. Potem atakują ją już najmocniejszymi czarami i atakami, jednak cały czas lecząc się z tego, co nam narzuca. Esuna i Berserk są tu przydatne.

Po walce czeka nas seria scenek, w wyniku których do drużyny dołączy Gordon, my zaś będziemy musieli udać się do Palameci. Naturalnie, przed dalszą podróżą warto odpocząć w gospodzie, bo ta walka nas na pewno sporo kosztowała.

Idziemy tą samą trasą, którą wcześniej szliśmy do Dreadnaughta - do Fynn, a stamtąd na północny zachód, przez wąski przesmyk. Mijamy lądowisko Dreadnaughta i idziemy dalej na północ, aż zobaczymy pustynię. Idziemy w jej wschodni rejon, aby znaleźć Coliseum.

Przed wejściem do Coliseum leczymy się. Po wejściu bowiem szybko zacznie się robić gorąco - bramy się zamkną, a nas czekać będzie kolejne starcie z trudnym bossem, którym tym razem jest Behemoth.
Ma 2000 HP, sporą odporność i bardzo mocne ataki fizyczne, dlatego Protect i Blink to wręcz obowiązek. Potem już zostają nam ataki najmocniejszymi czarami i szybkie leczenie. W zależności od poziomów, to może być nawet trudniejsza walka od tej z Lamią, a na pewno będzie dłuższa od większości poprzednich walk z bossami.

Po walce niestety skończymy w celi. Gdy podejdziemy do drzwi, wówczas pojawi się Paul, który nas uwolni. Z celi idziemy na wschód, zabieramy ze skrzyni Antidote i wracamy do celi. Teraz idziemy na północ, aż zobaczymy dwoje drzwi na wschodzie. Ignorujemy je i wchodzimy do trzecich, zabierając Ether, Elixir i Cottage. Następnie idziemy w północno-wschodni róg lokacji, gdzie są schody.

Na drugim piętrze idziemy przed siebie na wschód, południe i zachód, skręcając na północ, gdy tylko pojawi się szansa. Uwalniamy Hildę i tym samym tracimy Gordona. Wracamy na południe i idziemy na zachód, gdzie są schody.
Na poziomie areny idziemy przed siebie, przy tronie skręcamy na południe i wychodzimy z Coliseum. Wracamy do Altair. Odpoczywamy w gospodzie i uzupełniamy zapasy, po czym idziemy na północny wschód, w okolice Gatrei, gdzie obok znajdziemy obóz Rebeliantów. 

Rozmawiamy z Gordonem i Hildą, po czym ruszamy do Fynn. Omijamy miasto i wchodzimy do zamku. Niedługo po wejściu powita nas Leila, która dołączy o drużyny. Idziemy cały czas przed siebie, na kolejne piętra, aż dotrzemy do siedziby bossa, którego mamy pokonać - Gottosa.
Ta walka przypomina poprzednią - Gottos ma 2000 HP, nie ma niczego w zanadrzu, ale jego ataki są silne, więc zaczynamy tradycyjnie od Blink i Protect, a potem najlepiej, aby trzy postacie rzucały czary, a jedna leczyła.

Zamek odbity, możemy go teraz złupić. Wracamy na poziom pierwszy. Od miejsca, w którym spotkaliśmy Leilę, idziemy na wschód i zabieramy ze skrzyń 3000 Gili. Następnie wracamy i teraz idziemy na zachód, by znaleźć 1000 Gili. Stąd idziemy na południe i wchodzimy dwa razy po schodach na trzecie piętro. Idziemy na wschód, a potem na północ i zabieramy Death Tome, Break Tome i Toad Tome.

Wracamy do punktu startowego (tzn. punktu spotkania z Leilą) i wchodzimy na drugie piętro. Idziemy na wschód, by zabrać ze skrzyni Potion. Stajemy koło skrzyni i idziemy na wschód, przechodząc przez ścianę, a potem na południe, by znaleźć Giant Gloves.

Teraz idziemy na zachód - ze skrzyni zabieramy bardzo przydatny czar Aura Tome, idziemy na południe, przechodzimy przez ścianę na zachód i idziemy na północ, gdzie w skrzyni czeka na nas Werebuster.

Idziemy do Hildy, rozmawiamy z nią i wypytujemy o wszystko, bo powie nam kilka nowych, ważnych rzeczy. Teraz idziemy w półnono -wschodni róg sali tronowej, sprawdzamy go i używamy świeżo poznanego hasła. Voila, mamy tajemne przejście. Wchodzimy do niego i potem schodami schodzimy na pierwszy poziom. Tu przechodzimy przez mur na zachodzie (uwaga, jeśli pójdziemy za daleko, to wyjdziemy z zamku!) i idziemy w dół, znowu przechodzimy przez mur (teraz na wschód) i docieramy do drzwi, za którymi są Golden Armor, Golden Shield i Gold Cuirass. Wracamy i schodzimy do podziemi.

Na pierwszym poziomie lochów idziemy na południe i wschód, by ze skrzyni zabrać Knife Potem wracamy i idziemy na zachód, skręcając na północ, a potem znowu na wschód, by dojść do schodów na kolejny poziom.

Na drugim poziomie idziemy na wschód, aby zabrać Ether. Wracamy do punktu startowego i idziemy na zachód, by zauważyć rozgałęzienie dróg. Skręcamy na północny wschód, by dojść do schodów na trzeci poziom.

Idziemy na zachód, aż dojdziemy do dróg wiodących na północ i południe. Kierujemy się na południe i zabieramy ze skrzyni Flame Shield. Stąd idziemy na północ, ignorujemy drzwi i następnym razem skręcamy na zachód, by znaleźć schody.

Oto poziom czwarty. Najpierw idziemy na północny wschód, by znaleźć Flame Armor. Potem idziemy cały czas na południowy wschód, by znaleźć skrzynię z Betrayal Fang i schody na poziom piąty.

Na poziomie piątym idziemy na wschód, ignorując dwa pierwsze zakręty i skręcając w trzeci na północ, by znaleźć skrzynię z Orichalcum. Kilka kroków dalej, na północ, jest sześć drzwi. Nas interesują przedostatnie, za którymi jest White Mask.  Na północ jest teleport, którym się stąd wydostaniemy.
W wyzwolonym Fynn uzupełniamy nasze zapasy i kupujemy nowy ekwipunek - jest tu trochę nowych, mocnych broni i zbroi. Następnie idziemy na nasz okręt. Płyniemy na południe od półwyspu na którym jest Altair i wzdłuż gór na południowym brzegu, na zachód. Gdy skończą się góry, wysiadamy i idziemy na południe, aż dojdziemy do bagien. Podążamy na zachód wzdłuż bagien i potem znowu gór na południowy zachód, aż zobaczymy Mysidię. 

Wydamy tu więcej pieniędzy niż gdziekolwiek wcześniej. Nie licząc broni i pancerzy, musimy kupić czary - Holy to obowiązek, bardzo przyda się też Wall, czyli mocniejsza wersja Shell. Po obfitych zakupach zostaniemy z resztkami pieniędzy.

Czas zająć się tym, po co tu przyszliśmy. Idziemy do środka osady i schodzimy po schodach na wyspece. W podziemiu idziemy do figury i zakładamy jej White Mask. Wychodzimy na zewnątrz. Idziemy w południowo-zachodni róg wioski i rozmawiamy z magiem, który powie nam o małej wyspie, na której znajdziemy Black Mask. Opuszczamy więc Mysidię i wracamy na okręt.
Płyniemy na wschód do znanego nam już przesmyku między morzami, przepływamy przez niego na południe i teraz płyniemy na zachód wzdłuż wybrzeża, aż dopłyniemy do niedużego wybrzuszenia pokrytego lasem, jeszcze przed tym, zanim na lądzie zaczną się bagna. Od tego wybrzuszenia bierzemy kurs na południe. Po pewnym czasie zobaczymy wyspę z jaskinią. Oto nasz cel - Tropical Island.

Po wejściu idziemy cay czas na południe, aby znaleźć skrzynię z Eye Drops.Na zachód od niej jest Ether, a jeszcze dalej - Spider Silk. Wracamy tam, gdzie było Eye Drops. Na północy są z kolei dwie skrzynie z Hi Potionami. Idziemy na zachód od nich tak jak się da, a potem na południe, by dojść do zejścia na niższy poziom.

Na drugim poziomie po prostu idziemy na północ, zabieramy ze skrzyni Sleepgrass i schodzimy na niższy.

Na trzecim poziomie idziemy na południe, zabieramy Spider Silk i schodzimy na poziom 4.

Na poziomie czwartym po prostu idziemy przed siebie, by dotrzeć na powierzchnię.

Dwaj ludzie w maskach innego koloru prowadzą sklepy - można więc tu uzupełnić zapasy. Niestety, nie dowiemy się niczego ważnego.  Wracamy więc na poziom drugi jaskini.

Z miejsca, w którym tu teraz weszliśmy, idziemy na wschód, gdzie znajdziemy Scourge Tome. Teraz kierujemy się na południe i zabieramy Blind Tome, a nieco na zachód - drugi Scourge Tome. Potem idziemy do centralnej części poziomu, gdzie jest jeszcze jedno zejście na dół.

Na poziomie trzecim idziemy najpierw na południe i zabieramy Garlic. Potem idziemy na północ i przed siebie, aby dojść do schodów. 

Na poziomie czwartym idziemy cały czas na południe, by po chwili znaleźć schody na górę. 

Wróciwszy na poziom trzeci, idziemy na północ, zabieramy ze skrzyni Phoenix Dawn i wracamy na poziom czwarty

Wróciwszy na poziom czwarty idziemy w południowo wschodni róg, gdzie są schody w dół.

Znowu poziom trzeci - idziemy na północ i schodzimy po schodach.

Poziom czwarty jeszcze raz - idziemy na południe i wychodzimy na poziomie piątym. Tu na samym końcu są trzy skrzynie - dwie ze Sleepgrass i jedna z Gaia Drum.

Wracamy teraz - aż do miejsca, gdzie na poziomie czwartym schodziliśmy schodami w południowo-wschodnim rogu. Teraz idziemy w północno-zachodni róg, schodzimy na dół i zabieramy ze skrzyni Death Idol. Wracamy na poziom czwarty.

Idziemy na północny wschód, zabieramy 1000 Gili ze skrzyni i schodzimy na poziom piąty.

Zabieramy ze skrzyni Sleep Tome i idziemy na południowy-zachód. Wchodzimy do drzwi i leczymy się, bo czeka tam na nas boss.
Big Horn jest wyraźnie mniej groźny od poprzednich wrogów. Pojawia się nawet w czterech postaciach, każda po 1100 HP, ale na tym etapie nasza drużyna będzie co turę bez problemu kasować jednego. Dla spokoju można rzucić Blink i Protect, aby można było wygrać tę walkę szybciej.

Ze skrzyni zabieramy Black Mask i idziemy do teleportu, który przeniesie nas poza jaskinię.

Płyniemy teraz na północny zachód, aż dotrzemy do lądu. Wysiadamy i idziemy tak, by wejść do wewnętrznego pierścienia gór na północ od pustyni. W jego środku jest jaskinia - Mysidia Cave. Przed wyruszeniem tu dobrze jest wrócić do Mysidii, uzupełnić zapasy, odpocząć w gospodzie itd.. Zwłaszcza zapas przedmiotów leczących statusy bardzo nam się przyda - trochę Etherów też nie zawadzi dokupić.

Po wejściu idziemy na zachód, potem na południe  ze skrzyni zabieramy Black Garb. Potem idziemy w północno-zachodni róg, schodzimy trochę na południe i zabieramy ze skrzyni Golden Hairpin. Wracamy do skrzyżowania po środku i idziemy na południe, a potem na zachód, by dotrzeć do pomieszczenia z naszym sobowtórem, który nie chce nas puścić dalej. Używamy Black Mask i możemy iść dalej, przez drzwi i schodami na kolejny poziom.

Na poziomie drugim idziemy w północno-wschodni róg lokacji.Za ścianą zobaczymy skrzynię, do której nie da się dostać - na szczęście w ścianie jest ukryte przejście, przez które wejdziemy do środka i zabieramy ze skrzyni Flame Lance.Na zachód od niej jest skrzynia z Power Staff. Potem idziemy na południowy zachód, gdzie w rogu za drzwiami są schody. 

Na trzecim poziomie idziemy na północno-zachodni róg. Tu znowu musimy obszukać ściany, aby znaleźć przejście i zabrać Ice Bow ze skrzyni. Następnie idziemy w południowo-wschodni róg i zabieramy ze skrzyni Ogrekillera. Teraz idziemy już na zachód, cały czas przed siebie, ignorujemy pierwsze mijane drzwi, kierujemy się na północ i wchodzimy do kolejnych drzwi, by znaleźć schody.

Na poziomie czwartym idziemy długo przed siebie. Następnie idziemy na północny zachód - jest tam skrzynia z Potionem, a nieco niżej trójka drzwi. Za środkowymi jest Phoenix Dawn, Bell of Silence i Gold Needle. Potem idziemy w południowo-wschodni róg lokacji, gdzie za drzwiami są schody.

Zaraz koło wejścia na poziomie piątym jest skrzynia z Drain Tome, potem idziemy w północno-wschodni róg poziomu i ukrytym w ścianie przejściem od strony wschodniej wchodzimy do lokacji, gdzie znajdziemy Mini Tome. Wychodzimy z tej lokacji, idziemy na zachód, a potem na południe, drogą prostą przed siebie, aż dojdziemy do drzwi. Są tam trzy skrzynie - z Drain Tome, Ssmose Tome oraz najważniejsza, z Crytal Rod. Teleportujemy się na zewnątrz.

Wracamy do Mysidii, odpoczywamy i uzupełniamy zapasy, po czym idziemy na okręt. Po dotarciu tam zabieramy Leili cały ekwipunek. Następnie wracamy na morza w okolicach Altair i płyniemy na zachód, gdzie znajdziemy pierścień gór na morzu. Wpływamy weń, a fabuła potoczy się dalej.

No i zostaliśmy we trójkę w brzuchu potwora. Idziemy przed siebie. Niestety, soki trawienne, w których brodzimy, zabierają nam HP. Po drodze zgarniamy Twist Headband i Power Vest. Idąc prosto dojdziemy do przejścia na drugi poziom.

Na drugim poziomie idziemy prosto, by po chwili spotkać Ricarda. Pokazujemy mu Crystal rod, dołączy do naszej drużyny. W odróżnieniu od wielu poprzedników, on zaczyna już na starcie z bardzo dobry wyposażeniem, ale niestety ma mało HP.  Za pomieszczenia na północy zabieramy Power Armlet, a potem idziemy na północny zachód, gdzie jest przejście na kolejny poziom.

Na trzecim poziomie tuż na północnym wschód jest skrzynia z Gaia Blade, zaś na południe od niej - skrzynia z Diamond Shield. Stąd już kawałek drogi na zachód dzieli nas od bossa - Roundworma.
Ma 2500 HP i w zasadzie niczym się nie wyróżnia. Zabiłam go w kilka rund, nic mi nawet poważnego nie zdążył zrobić, trzeba tylko uważać na Ricarda, który ma bardzo mało HP i dwa ciosy położą go trupem.
Po walce wydostaniemy się na zewnątrz i znajdziemy na okręcie koło wyspy, gdzie nas wciągnęło.  Teraz już bez problemu podpływamy do lądu i wysiadamy, wchodząc do Mysidian Tower. Przed wejściem polecam się upewnić, że mamy zapas Hi Potionów i Etherów.

Na pierwszym poziomie idziemy na wschód, po Ether, a potem na zachód po Staff. Następnie idziemy na północ, komntarę pod ścianą obchodzimy od wschodu i wchodzimy tam ukrytym przejściem, by zabrać White Robe. Ze skrzyni na zewnątrz bierzemy Staff. Potem wracamy na środek lokacji i wchodzimy schodami wyżej.

Na poziomie drugim idziemy na północ, a potem skręcamy na wschód i prosto przed siebie, aby dojść do skrzyń z Flame Bow i Flame Lance. Wracamy na start i idziemy na południe, potem na zachód, a gdy dojdziemy do ściany, to idziemy na północ, po Flame Shield.. Stąd wracamy na południe, by dojść do schodów.

Poziom trzeci pokrywa lawa. Idziemy na zachód, ignorujemy pierwsze drzwi i wchodzimy w drugie, które przeniosą nas w inne miejsce. Tam idziemy na wschód, a potem między kolumnami na północ. Idąc dalej spotkamy pierwszego z bossów tej lokacji - Fire Gigasa.
Ma 2500 HP, ale na szczęście jest wrażliwy na lód, więc po standardowym zabezpieczeniu Protect/Blink, rzucamy w niego najmocniejszymi czarami Blizzard i w dwie-trzy tury powinno być po zabawie. Wygrawszy, idziemy na północ i docieramy na następny poziom.

Na czwartym poziomie idziemy na zachód i zabieramy Ice Shield, potem na południe, by znaeźć Ice Gloves. Następnie idziemy na wschód i na północ, zabierając po drodze Ice Armor i korzystając ze schodów, by dostać się na kolejny poziom.

Na piątym poziomie jest pełno lodowych szpikulców, które zabierają nam HP.  Idziemy przed siebie po lodzie, ale gdy tylko sie on skończy, wtedy podchodzimy do ściany i idziemy na wschód, by przejść przez ścianę i przy okazji zabrać Ice Brand. Stąd idziemy na północ, by spotkać kolejnego bossa. Tym razem jest to Ice Gigas.
Identyczny jak poprzedni, z tym, że ten jest wrażliwy na ogień. Więc prosta sprawa - najdalej w dwie tury powinniśmy go usmażyć. Za nim czekają na nas schody na następny poziom.

Na poziomie szóstym idziemy najpierw na wschód i zabieramy ze skrzyni Elixir. Cofamy się nieco, schodzimy na południe, a potem na wschód, a gdy dojdziemy do końca, to na południe i przed siebie. Po drodze skręcamy na północ, w skrzyni znajdujemy Staff i kontynuujemy drogę na zachód, aż dojdziemy do drzwi i schodów.

Gdy wejdziemy na poziom siódmy, to idziemy na wschód i zabieramy Spider's Silk, po czym kontynuujemy drogę na północny wschód, by w skrzyni w rogu znaleźć Hermes Shoes. Na zachód stąd jest skrzynia z Unicorn Horn, a nieco dalej - drzwi. Po ich przejściu leczymy się, bo jak łatwo zgadnąć, czeka na nas kolejny boss - Thunder Gigas.
Nie tylko jest mocniejszy od poprzednich - ma 2500 HP, ale jego słabość to trucizna, więc jeśli nie mamy mocnych czarów na niej opartych, to ta walka potrwa długo. Moje czary poziomu 7 zabierały my 150-200 HP. Dużo więcej będzie tu leczenia.  Po walce wchodziy na wyższy poziom.

Na poziomie ósmym idziemy na wschód, a potem na północ tak długo jak się da. Skręcamy na wschód i zabieramy Flare Tome. Cofamy się i skręcamy na wschód niższą ścieżką, by dojść do drzwi i schodów na kolejny poziom.

Jak tylko wejdziemy na poziom dziewiąty, to zaraz idziemy na północ i zabieramy Hourglass.  Wracamy i idziemy na zachód, by zabrać ze skrzyni Cross.  Idziemy na północ a potem na północny wschód, gdzie w skrzyni jest Black Robe. Pilnuje jej White Dragon, którego szybko uspokoją czary Fire.Idziemy dalej na wschód, by znaleźć cztery pary drzwi. Wchodzimy do drugich i po schodach na następny poziom. 

Idziemy przed siebie, aby być świadkami smutnej sceny. Po jej zakończeniu wchodzimy do następnego pomieszczenia i podchodzimy kolejno do czterech niebieskich kryształów, które podniosą nasze statystyki. Potem ze środkowego zabieramy Ultima Tome i teleportem wydostajemy się na zewnątrz.

UWAGA: od tej porty na całym świecie będą się pojawiać dużo mocniejsze potworki niż poprzednio.

Wsiadamy na okręt, płyniemy do Altair, a stamtąd idziemy do Fynn. Po drodze pewnie drużyna będzie chciała odpocząć w którymś z miast, ale z zaskoczeniem odkryje, że nie może do nich wejść. Na szczęście Fynn jest wyjątkiem. Odpoczywamy, uzupełniamy nasze pewnie nadwyrężone zapasy. Potem idziemy do zamku i do sali tronowej. Dobrą wiadomością jest to, że Leila żyje. Cała reszta to już wiadomości bardzo złe. Pytamy Hildę o wszystko, a na koniec - o Wyverny.

Schodzimy na poziom pierwszy, idziemy w południowo-zachodni róg i wchodzimy po schodach na poziom trzeci. Idziemy na północ, przy lustrze używamy Pendant i oglądamy scenkę. Potem wychodzimy z zamku i idziemy do miasta. W południowo-zachodnim rogu jest dom Paula. Pytamy go o cyclone, a on pozwoli nam skorzystać ze swojego skarbca, który jest w skrytce obok łóżka. Sa tam: Black Garb, Blood Sword, Elixir, Gold Curiass, Gold Hairpin, Rudy Cuirass, Silver Cuirass i Thief's Gloves.

UWAGA: Blood Sword może się wydawać fatalną bronią - ma dziadowskie statystyki i kusi, żeby go sprzedać. Ale to zmyłka - to jest świetna broń do jednej tylko walki - za to finałowej. Dlatego polecam go zachować.

Upewniwszy się, że odpoczęliśmy i uzupełniliśmy zapasy, opuszczamy miasto i idziemy w kierunku kłębiącego się tuż obok miasta cyklonu.  Wchodzimy do niego.

Na poziomie pierwszym idziemy cały czas na wschód, a potem na północy, by znaleźć schody.

Na poziomie drugim idziemy najpierw na północ, zabieramy ze skrzyni Rippera, a potem idziemy na południe i prosto przed siebie, aby dojść do schodów.

Na trzecim poziomie idziemy przed siebe i zabieramy ze skrzyni Poison Axe. To wszystko, jeśli chodzi o pierwszą wizytę, możemy teraz teleportować się na zewnątrz, odpocząć w gospodzie i wrócić.

Czas na drugą wizytę w tym miejscu. Na poziomie pierwszym idziemy do schodów, którymi wchodzilśmy poprzednio, ale teraz je ignorujemy i idziemy na wschód, by wejść na kolejny poziom innymi schodami.

Drugi poziom to krótki spacer.

Na trzecim idziemy przed siebie i wchodzimy pierwszymi napotkanymi schodami.

Na pozomie czwartym idziemy na północ, a potem najpierw na zachód, by zabrać Diamond Gloves, następnie na wschód po Diamond Helm. Wracamy na poprzedni poziom.

Na poziomie trzecim idziemy trochę dalej na południe i wchodzimy schodami wyżej.

Na poziomie czwartym idziemy na wschód i korzystamy z pierwszych napotkanych schodów.

Na poziomie piątym idziemy przed siebie, omijając świecąca podłogę i zabieramy ze skrzyń Defendera i Diamond Armor. Wracamy na poziom poprzedni.

Na poziomie czwartym korzystamy z drugich schodów, tych na wschód.

Na poziomie piątym idziemy prosto przed siebie do kolejnych schodów.

Na poziomie szóstym idziemy na wschód, aż dojdziemy do skrzyni, w której czeka nas trudna walka z bossem - Green Dragonem.
Bestia ma 3000 HP i jest wrażliwa na Thunder - jeśli mamy ten czar na wysokim poziomie, to walka będzie względnie prosta, jeśli nie... to współczuję. Ośmiopoziomowy Thunder zabierał mu jakieś 800-900 HP. Atakuje głównie Poison, które zabiera HP wszystkim i choć wydaje sie mało groźne, to może zaboleć.

Schodami tuż obok wchodzimy na kolejny poziom.

Na poziomie siódmym leczymy się do pełna, a jednej postaci dajemy Blood Sword.  Idziemy na północ i podchodzimy do tronu. Dwukrotnie cesarz będzie wysyłał na nas swoich przydupasów, by wreszcie się zniecierpliwić i samemu stanąć do walki - no może nie tak całkiem samemu.
Zaczynamy od wyeliminowania jego kolegów, co jest proste.. Potem skupiamy się na nim - ma 3000 HP i niestety żadnych słabości. Ale i jego ataki są śmiechu warte. Pójdzie do piachu bardzo szybko.

Koniec gry?

Tak, tu mi czołg jedzie. Tak prosto być nie mogło.

Po serii scenek odzyskamy kontrolę nad drużyną - rozmawiamy z Hildą i Gordonem, a potem a Leilą, która wspomni o Paulu. Idziemy do miasta, odpoczywamy, uzupełniamy zapasy (do pełna zapas Hi Potionów i Etherów), a potem idziemy odwiedzić Paula. W jego domu spotkamy Cida. Po rozmowie z nim pogadajmy z Paulem, aby dowiedzieć się, jak sie dostał do Palameci.  To tyle, wychodzimy z miasta.
Idziemy na wschód, do Paloom. Wzdłuż wybrzeża podążamy na północny wschód, aby dotrzeć do Poft.  Tam znajdziemy latający okręt Cida. Wsiadamy do niego i lecimy trochę na wschód, gdzie sa ruiny Bafsk. Stamtąd lecimy na południowy wschód, aż dotrzemy do pustyni. W jej południowo-wschodniej części jest Palamecia.

UWAGA: gdy wejdziemy do zamku, to nie będzie można wyjść aż nie zakończymy w nim wszystkiego, dlatego polecam zrobić sobie rezerwowy save przed wejściem tam. 

Lądowanie airshipem w Palamecia jest tricky. Aby dostać się do zamku, musimy na nim wylądować - a w praktyce musimy ustawić się nieco na północ od zamku, tak że będzie to wyglądało, jak byśmy lądowali już poza nim, a jednak dopiero w ten sposób dostaniemy się do zamku.

Idziemy przed siebie, by po jakimś czasie wpaść w zapadnię i wylądować na samym dole.

Na pierwszym poziomie idziemy n apołudnie i zabieramy Daimond Cuirass. Wracamy do miejsca, gdzie spadliśmy i idziemy na wschód. Skręcamy w drugi zakręt na południe, a potem na zachód, by znaleźć schody.

Na drugim poziomie idziemy przed siebie, zabieramy ze skrzyni Hourglass i wracamy na poprzedni poziom.

Na poziomie pierwszym idziemy dalej na południe, skręcamy na zachód i idziemy do góry, gdzie wchodzimy po schodach.

Na poziomie drugim idziemy przed siebie, skręcamy na północ, zabieramy ze skrzyni Buckler i idziemy prosto przed siebie cały czas, aż dojdziemy do schodów.

Na poziomie trzecim idziemy na północ, potem skręcamy na zachód i przed siebie, aż dojdziemy do skrzyni z Thunder Spear. Broni jej wróg, którego najłatwiej zatłuc czarami Holy. Teraz idziemy na wschód i przed siebie, by dojść do schodów.

Na poziomie czwartym idziemy prosto i skręcamy na południe, aby znaleźć Saint's Spirit. Potem idziemy na północ. Najpierw skręcamy na zachód i dalej przed siebie, by zabrać Healing Staff, Mage's Staff i Wizard's Staff. Potem wracamy, idziemy na wschód i wchodzimy po schodach.

 Na poziomie piątym idziemy na zachód i wchodzimy po schodach.

Na poziomie szóstym idziemy na południe, by znaleźć Sun Blade. Idziemy dalej w tym samym kierunku, by znaleźć schody.

Na poziomie siódmym idziemy na południowy zachód, gdzie za drzwiami znajdziemy trzy Elixiry. Wracamy na poziom szósty, a z niego na poziom piąty.

Na poziomie piątym idziemy w zachodnią część poziomu, aby tam znaleźć schody.

Na poziomie szóstym idziemy prosto przed siebie, aby dotrzeć do schodów.

Na poziomie siódmym po kilku krokach zobaczymy schody.

Na poziomie ósmym idziemy na zachód do końca, potem na północ i zabieramy ze skrzyń Wind Flute i Hellfire. Potem się cofay do dywanu i idziemy na północ, aby obejrzeć scenki.

Gdy wszystko dobiegne końca, skład drużyny znowu się zmieni, a my zostaniemy z Leonem.  Niestety, nie jest najmocniejszą postacią, więc albo czeka nas solidne grindowanie, albo pogodzenie się ze smutnym faktem, że trzeba będzie go często wskrzeszać. Tak źle i tak niedobrze...

Wsiadamy na latający okręt i lecimy na północny wschód, do Deist. Mówimy wdowie o śmierci Ricarda i pytamy ją o Dragoons, aby otrzymać Excalibur. Potem wracamy do Fynn. 

Możemy sprzedać wszystko, czego już nie używamy (acz przypominam o zachowaniu Blood Sword). Dużo gotówki dostaniemy zwłaszcza za czary. Gdy już uzupełnimy zapasy (warto zacząć kupować Elixiry, naturalnie, po zakupieniu całej reszty), odpoczniemy itd. idziemy do zamku i rozmawiamy z Hildą. Opowie nam ona o Jade Passage, które znajduje się na znanym nam doskonale przesmyku między morzami.
Robimy sobie zapasowy save game i wsiadamy na nasz latający okręt. Lecimy do Altair, stamtąd na drugi brzeg morza i potem na wschód, wzdłuż wybrzeża. Dość szybko zobaczymy charakterystyczną dziurę w ziemi. Lądujemy obok i wchodzimy do Jade Passage.

Na pierwszym poziomie idziemy cały czas na wschód, a potem na południe, by zabrać Diamond Mace. Potem idziemy w południowo-zachodni róg, by zabrać Hellfire.  Stąd idziemy na wschód, by znaleźć drzwi, a za nimi przejście na poziom drugi.

Na poziomie drugim najpierw idziemy na północ po kolejny Hellfire. Następnie idziemy na wschód po Antarctic Wind. a stamtąd w południowo-zachodni róg po Cat Claws.  Stąd idziemy na wschód, do ściany, potem cały czas na północ, do schodów na kolejny poziom.

Na poziomie trzecim idziemy na południe, a potem na wschód, przechodząc przez wodospad. Idziemy na północ, potem na wschód i skręcamy na południe, by potem znowu pójść ciut na zachód i znaleźć skrzynię z Rune Axe, pilnowanym przez silniejszą wersję Behemotha.Potem idziemy na południowy zachód, a gdy dojdziemy do rogu, na wschód, przez wodpospad, by dojść do drzwi. Wchodzimy do ostatnich,

Na poziomie czwartym idziemy na północ i zabieramy ze skrzyni po drodze Betrayal Fang. Nieco dalej na północ są drzwi, a za nimi trzy skrzynie - z Aegis Shield, Dragon Armor i Holy Lance. Trochę dalej na wschód jest skrzynia z Yoichi Bow, której pilnuje Red Dragon, bardzo wrażliwy na lód. Stąd idziemy na południe, by szybko zobaczyć drzwi, za którymi są schody.

Na poziomie piątym idziemy przed siebie, ignorując drzwi, za to ze skrzyń zabierając Hi Potion, Elixir i Protect Ring. Za ostatnimi drzwiami są schody.

UWAGA: w tym momencie, jeśli okazało się, że Jade Passage dla druzyny było ciężką przeprawą, można pomyśleć o powrocie, odpoczynku, uzupełnieniu zapasów. Zebraliśmy już stąd wszystkie skarby. Potem zostanie nam już tylko droga do ostatniej lokacji w grze i kilka trudnych walk z ostatnimi bossami.

Na szóstym poziomie idziemy prosto przed siebie, do teleportu, który przeniesie nas do finałowej lokacji - Pandemonium.

UWAGA: stąd także można się wydostać czarem Teleport, co polecam brać pod uwagę w sytuacjach kryzysowych.

Na poziomie pierwszym po prostu idziemy przed siebie, ignorując wszystkie mijane wejścia, robiąc niemal pełne koło i dochodząc do schodów.

 Na poziomie drugim idziemy prosto, skręcamy na schody i idziemy na północ, zabierając Ether. Wychodzimy południowo zachodnimi schodami i idziemy przed siebie, by dojść do teleportu na kolejny poziom.

Na poziomie trzecim idziemy najpierw na południowy wschód po Elixir, a potem wracamy do punktu startowego i idziemy na północ. Skręcamy na wschód, a potem idziemy cały czas na południowy wschód, by po jakimś czasie zobaczyć teleport.

Na poziomie czwartym szybko dojdziemy do czwórki drzwi. Wchodzimy do tych najbardziej na zachód, by znaleźć sie na poziomie piątym.

Na poziomie piątym idziemy przed siebie. Na pierwszym rozgałęzieniu skręcamy na wschód i idziemy na północ, by znaleźć się w północno-zachodnim rogu. Przechodzimy przez przejście w ścianie i ze skrzyni zabieramy Genji Glove. Pilnuje ich Zombie Borghen, którego załatwią 2-3 czary Fire. Stąd idziemy na wschód, aż dojdziemy do pomieszczenia z wyróżniającym się filarem po jego środku. Obszukujemy wschodnią ścianę, by znaleźć ukryte przejście, za nim zaś skrzynię z najlepszym mieczem w grze - Masamune. Wracamy na poziom czwarty.

Na poziomie czwartym wybieramy drugie drzwi od lewej strony,  czyli dokładnie te obok tych, z których przed chwilą korzystaliśmy.

Na piątym poziomie idziemy cały czas przed siebie, aż dojdziemy do skrzyni. Leczymy się do pełna i otwieramy ją, bo w środku jest Genji Helm oraz pierwszy z finałowych bossów - Tiamat.
Ma on 5000 HP i jest odporny na większość czarów, poza Ultima czy Holy, ale nie jest szczególnie mocny wobec ataków fizycznych. Więc po serii rzutów ochronnych (Protect/Blink/Wall/Shell itd) po prostu walimy go zwykłymi atakami i będzie po zabawie. Wracamy na poprzedni poziom.

Na czwartym poziomie korzystamy z drzwi położych zaraz przy wschodniej ścianie.

Na poziomie szóstym idziemy przed siebie. Znowu leczymy się przed skrzynią, bo w niej leży nie tylko Genji Armor, ale drugi z bossów - Beelzebub.
Ma także 5000 HP, a dodatkowo pochłania ataki oparte na ogniu i lodzie, na inne jest dość odporny, więc po raz kolejny głównym argumentem będą ataki fizyczne. Pod resztą względów walka jest podobna do poprzedniej. Beelzebub ma dodatkowo nawyk rzucania czarów statusowych. Po walce wracamy na poziom czwarty.

Wchodzimy do ostatnich drzwi, które nam pozostały, tuż obok tych, z których przed chwilą wyszliśmy.

Na poziomie szóstym czeka nas nieco dłuższa niż w poprzednich przypadkach, ale też liniowa droga do skrzyni, w której znajdziemy Ribbon i trzeciego bossa - Astaroth.
Walka może być zauważalnie trudniejsza. Boss ma 7000 HP, żadnych słabości i dużą odporność na czary, którymi sam chętnie rzuca. Wall/Shell bardzo nam tu pomogą, jeśli mamy wysokopoziomowe Holy albo Ultimę, to także warto ich używać. Poza tym pozostają najmocniejsze ataki fizyczne.

Po wygranej walce idziemy na północny zachód, a potem prosto na południe, by znaleźć teleport.

Na poziomie czwartym idziemy prosto przed siebie do teleportu.

Na poziomie siódmym idziemy na północny zachód, zabieramy ze skrzyni Sage Wisdom i idziemy na zachód a potem bardzo długo prosto przed siebie, by znaleźć następny teleport.

Na poziomie ósmym idziemy na wschód i zabieramy Hellfire. Wracamy na zachód, a potem idziemy na północ, zaraz przy ścianie, by w skrzyni znaleźć Acid Phial.  Potem idziemy na wschód i do teleportu.

Poziom dziewiąty to dosłownie kilka kroków w południowo-zachodni róg.

Na poziomie dziesiątym idziemy na północ. Spotkamy tam Emperora. Przed podejściem do niego leczymy całą drużynę do pełna, upewniamy się, że jedna postać ma Blood Sword, zapisujemy stan gry i rozmawiamy z nim, by rozpocząć ostateczne starcie.
To nie może być proste, prawda? Emperor ma 15 000 HP. Strategia tej walki jest jednak prosta - postać uzbrojona w Masamune i Blood Sword atakuje co turę, zabierając mu sporo HP. Możemy mu rzucić Berserk oraz Aura, by jego ataki były jeszcze mocniejsze. Oczywiście, standardowo używamy Protect, Blink, Wall i Shell. Z czarów bojowych tylko Holy i Ultima na coś sie tu przydadzą. Osłabione postacie leczymy Elixirami. Przyznaję, nie miałam z tą walką jakichś wielkich problemów. 

To już koniec gry - pozostaje nam obejrzeć sekwencje finałowe i posłuchać jednej z najpiękniejszych melodii w dziejach Final Fantasy - Love will Grow, która im towarzyszy. Gratulacje!

2 komentarze: