Etykiety

niedziela, 30 września 2018

Final Fantasy I - opis przejścia

Zaczynamy od tworzenia drużyny - najlepiej chyba pójść standardowo - wojownik, złodziej, biały mag i czarny mag, choć gra daje nam trochę więcej opcji do wyboru. Gdy stworzymy drużynę, to musimy ją wyposażyć. W sklepach kupujemy czary i ekwipunek, mamy dość pieniędzy aby wszystkim kupić najlepszy sprzęt, a wystarczy potem jeszcze na czary dla magów. Polecam kupić też jedno czy dwa antidote. Gdy skończymy zakupy, idziemy porozmawiać ze strażnikiem. Zostaniemy zaprowadzeni przed oblicze króla, który na widok naszych kryształów ujrzy w nas legendarnych herosów. Okaże się, że jego córka, Sarah, została uprowadzona przez rycerza Garlanda, niegdyś wiernego sługę króla.

Wyjdźmy z Cornelii i trochę potrenujmy, tak aby nasza drużyna była na  co najmniej czwartym poziomie doświadczenia. Potem idziemy na zachód, skręcamy na północ i omijamy jasknię, idąc dalej, aż dotrzemy do Chaos Shrine. Idziemy prosto i spotykamy Garlanda. Nie jest to trudny przeciwnik, ma ok. 200 HP, a z pomocą magii pokonamy go w 3-4 etapy. Po walce przenosimy się do zamku. Po tym, jak król nam podziękuje, porozmawiajmy z Sarą, od której dostaniemy lutnię. Od króla dowiemy się, że na północy widziano jeden z kryształów, więc w podziękowaniu za nasza pomoc, zostanie zbudowany most tam prowadzący.
Opuszczamy zamek i przechodzimy przez most, by obejrzeć klimatyczną sekwencję zapowiadającą naszą dalszą podróż. Idąc na północ, a potem na północny zachód, dotrzemy do jasknii, w której mieszka czarodziej Montoya, narzekający ż ukradziono mu coś cennego. Ze skrzyń zabieramy dwa Potiony i Antidote. Następnie wracamy w okolice mostu. Idziemy na wschód, a gdy dotrzemy do brzegu morza to kierujemy się na południe, aby odnaleźć miasto Pravoka.


W Pravoce kupujemy co chcemy i na co nas stać, ale bardzo przydatny okaże się czar Temper ze szkoły Czarnej Magii. W północno zachodniej części miasta są piraci, których musimy pokonać. Na szczęście to po prostu duża grupa zwyczajnych wrogów, nic szczególnego, czary grupowe bardzo się tu przydadzą, zwłaszcza Sleep. Po wygranej walce ich kapitan przeprosi nas za problemy i w dowód skruchy podaruje nam swój okręt! Przed dalszą podróżą warto pochodzić wokół Pravoki, zdobyć trochę pieniędzy i uzupełnić ekwipunek, jeżeli czegoś nam brakuje. Z rozmów z mieszkańcami dowiemy się o elfach mieszkających za morzem i zrujnowanym przez potwory mieście.

Wsiadamy na okręt i płyniemy na zachód, aż wrócimy do Cornelii. Stamtąd bierzemy kurs na południe, by po jakimś czasie dostrzec przystań. Zawijamy do niej i idziemy piechotą dalej na południe. Dość szybko zobaczymy miasteczko z zamkiem, należące do elfów.  Dużo jest tutaj nowego sprzętu i czarów, wszystko jest niestety bardzo drogie, więc opuszczenie Elfheim ze wszystkim do zadanie dla cierpliwych. W zamku dowiemy się, że na księcia elfów rzucono czar - odpowiada za to władca mrocznych elfów, Astos.

Po zrobieniu zakupów (koniecznie kilka sztuk Antidote!) idziemy na zachód, obchodzimy góry i docieramy do bagien, na których południowo-zachodnim krańcu jest dziura w ziemi. To wejście do jaskini znanej jako Marsh Cave, będącej kolejnym etapem naszej wędrówki. 

Na pierwszym poziomie po prostu idziemy na północ i przed siebie, aby dojść do schodów w dół. Na drugim poziomie idziemy prosto, wchodzimy do pomieszczenia i ze skrzyni zgarniamy 680 sztuk złota. Idąc na południe znajdziemy drugie pomieszczenie, a w nim 620 sztuk złota i Broadsword. Wracamy na poziom pierwszy, do miejsca, w którym zeszliśmy do jaskini. Teraz jednak idziemy na południe, aż dotrzemy do pomieszczenia, w którym są schody w dół.

Na drugim poziomie nie ma nic ciekawego, skrzynie są już okradzione. Idziemy najpierw na południe tak jak się da, a potem na wschód, gdzie w rogu znajdują się schody na trzeci poziom. W pierwszym pomieszczeniu zaraz przy zejściu jest skrzynia z Phoenix Dawn, idąc dalej na wschód znajdziemy dwa kolejne pomieszczenia, oba puste, zaś w ostatnim, czwartym jest 295 sztuk złota.

Schodzimy na południe, jest tu kolejny rząd pomieszczeń. Pierwszej od wschodu jest puste, za to w drugim jest 385 sztuk złota. W następnym pomieszczeniu znajdziemy skrzynię otoczoną kamiennymi figurami. Przed podejściem do niej lepiej się uleczyć, bo gdy spróbujemy ją otworzyć, to zaatakuje nas boss - 4xPiscodemon.
To walka, w której liczy się zwykła siła, z czarów najskuteczniejsze są te z rodziny Thunder, choć Temper też sie przyda. Po walce zabieramy ze skrzyni koronę i wracamy na powierzchnię, a stamtąd - do Elfheim, bo mamy sporo złota, a drużyna wymaga leczenia i odpoczynku. Dokupmy brakujące nam czary i elementy wyposażenia przed kolejną wędrówką. Warto mieć w zanadrzu przynajmniej jeden Phoenix Dawn.

Ponownie idziemy na zachód od Elfheim, ale teraz kierujemy się na północny wschód, gdzie niedaleko wybrzeża znajdziemy zrujnowany nieco zamek - Western Keep.  W jego centralnej części rezyduje król, który, jak się okaże, jest Astosem. Zdemaskowany, rzuci się na nas.

Mam co prawda tylko ok. 460 HP, ale ma bardzo duży wachlarz czarów, z czego najgorszy jest zabijający automatycznie postać Death. Taką postać należy jak najszybciej wskrzesić przy pomocy Phoenix Dawn. Warto zwiększyć się walczących przy pomocy Temper, jeśli się uda, to po trzech-czterech etapach Astos będzie gryzł piach. Jako nagrodę otrzymamy Crystal Eye. Zdobywszy ten artefakt wracamy w okolice Elfheim, a potem na pozostawiony na północy okręt. Płyniemy nim na północ, ku Cornelii, gdzie możemy zejść na lad i odpocząć w gospodzie.

Z Cornelii płyniemy na północ, przepływamy pod niedawno zbudowanym dla nas mostem i dalej kierujemy się na północ, aż zobaczymy przystań, do której zawijamy. Stamtąd idziemy na północny zachód, kierując się ku górze przez zwężający się stopniowo cypel, aż dotrzemy do gór, w ścianie których widoczna jest jaskinia. Oto znana nam już Matoya's Cave. Jej właścicielowi dajemy Crystal Eye, w zamian za co podaruje nam on Jolt Tonic. Wracamy z nim do Elfheim i dajemy go wypić księciu elfów, który dzięki temu się obudzi. W zamian otrzymamy Mystic Key. Otworzy nam przed nami wiele zamkniętych uprzednio drzwi.

(poniższy akapit można pominąć, jeśli komu się spieszy, ale zachęcam do zrobienia tego, bo zdobędziemy sporo dobrego sprzętu i pieniędzy)

Pierwsze są w zamku elfów, w budynku na północnym wschodzie, za murami. Są tam cztery skrzynie z Mythril Hammer, 700 i 800 sztuk złota oraz Bronze Gloves. Następnie idziemy do Marsh Cave, schodzimy na poziom, na którym znaleźliśmy Koronę i w pomieszczeniu w południowo-zachodnim rogu znajdujemy Silver Armlet, w sąsiednim - Antidote, w kolejnym nie ma nic, a w ostatnim 1020 sztuk złota. Wracamy na powierzchnię. Teraz idziemy cały czas na północ, by dotrzeć do Western Keep. W zachodniej części zamku (aby tam dojść, musimy zrobić kółko od wschodu) jest pomieszczenie z trzema skrzyniami, a w nich Falchion, Power Staff i Steel Gloves. Każdej ze skrzyń strzeże grupa silnych wrogów. Po tej wyprawie możemy wrócić do Elfheim i odpocząć. Wracamy na okręt, płyniemy do Cornelii i idziemy do Chaos Shrine (miejsca, gdzie byliśmy na samym początku gry). W pomieszczeniu na północnym zachodzie znajdują się Potion i Tent, zaś w tym na północnym wschodzie - Werebuster i Gold Needle.
 (koniec)

Nasz rajd za skarbami kończymy w Cornelii. Idziemy do zamku i obchodzimy go murami, by znaleźć zamknięte pomieszczenia, a w nich Saber, Potion, Cottage, Iron Armor, Mythril Knife i Nitro Powder - ten ostatni to przedmiot fabularny, potrzebny nam do kontynuowania rozgrywki. Następnie wracamy na okręt i opływamy ląd w kierunku wskazówek zegara, by po jakimś czasie dostrzec na północy przystań. Zawijamy do niej i idziemy na południowy zachód, by wśród położonych tam gór dostrzec jaskinię. To Mount Duergar, nasz kolejny cel. Zaraz przy wejściu są drzwi, a za nimi dwie skrzynie, łącznie z 1000 sztuk złota. Następnie idziemy na zachód, a potem długo wąskim korytarzem na południe, by znaleźć pomieszczenie pełne skrzyń, a w nich: Cottage, Great Helm, Ether, Wyrmkiller, Potion, Mythril Mail, 575 sztuk złota i Tent. Wychodzimy i dajemy Nitro Powder krasnoludowi, który stoi niedaleko - dzięki temu obejrzymy scenkę. Po jej zakończeniu możemy stąd wyjść. Wracamy na okręt i płyniemy do Cornelii.
Z Cornelii płyniemy cały czas na zachód, aż dotrzemy do lądu, potem trochę na północ, by dopłynąć do przesmyku, do którego stworzenia się przyczyniliśmy. Stąd już tylko kawałek drogi na zachód jest Melmond, kolejny punkt na naszej trasie. Mijany wir ignorujemy, na razie nie możemy w niego i tak wpłynąć. W Melmond nie ma niemal nic ważnego... poza sklepami, w których jest dużo nowego dobra, w tym czarów piątego poziomu (dostępne na 19 poziomie). Małe szanse, aby stać nas było na wszystko, więc kupujemy ile się da.

Następnie wychodzimy z Melmond i idziemy na zachód, trzymając się wybrzeża, by wkrótce skręcić na południe. Przechodzimy przez wąski przesmyk i idziemy na wschód, a potem na południe. Po niedługim czasie naszym oczom ukaże się jaskinia - Cave of Earth. To długa i skomplikowana, jak na tę grę, lokacja.

Kiedy wejdziemy, najlepiej najpierw skierować się na północ i iść przed siebie, aż dojdziemy do pomieszczenia, w którym znajduje się skrzynia z 1975 sztukami złota. Zabieramy je i wracamy na początek. Teraz idziemy na wschód, skręcamy szybko na południe, a potem znowu na wschód i ponownie na południe, by dojść do pomieszczenia, w którym są Antidote i 795 sztuk złota. Wracamy do miniętego przed chwilą skrzyżowania i idziemy na zachód, potem skręcamy na południe, by znaleźć kolejne pomieszczenie, a w nim 880 sztuk złota i Potion. Wracamy teraz do punktu startowego - można nawet wrócić do Melmond, odpocząć i wydać zdobyte pieniądze.

Wróciwszy do punktu startowego mamy dwie opcje - iść na wschód, albo na zachód. Droga na wschód jest szybsza, droga na zachód oznacza bardzo wiele walk - to wbrew pozorom ma dużo sensu, bo pozwala nabić nam poziomy doświadczenia i zgromadzić duży zapas złota. Dlatego warto iść na zachód, zaliczyć te walki, a potem wrócić do punktu startowego i iść na wschód, do schodów wiodących na poziom drugi.

Ten poziom jest trochę bardziej zakręcony. Idziemy zygzakiem, najpierw w dół, potem do góry i na wschód, potem w dół. Potem długo na wschód i na północ, gdy droga nas tam pokieruje, aby znaleźć pomieszczenie, w którym są Coral Sword, Tent i 330 sztuk złota. Teraz wracamy niemal na początek poziomu i idziemy cały czas na południe, najdalej jak sie da, a potem na zachód, aby znaleźć pomieszczenie z 575 sztukami złota, Leather Shield i 50000 sztuk złota. To wszystko, co mamy do znalezienia na tym poziomie - jeśli HP i MP nam ubyło, to możemy wrócić na pierwszy poziom, a stamtąd do Melmond i odpocząć. Warto pomyśleć o zakupie Knight's Armor - kosztuje 36 000, ale tyle drużyna powinna już mieć.

Na drugim poziomie idziemy w południowo-wschodni róg, by znaleźć schody wiodące na poziom trzeci. Tu idziemy przed siebie, by po chwili dotrzeć do pomieszczenia, w którym jest skrzynia ze Sleeping Bag. Następnie idziemy na północ tak długo, aż zobaczymy kolejne pomieszczenie, a w nim 3400 sztuk złota. Stąd idziemy na zachód, ignorujemy mijane drzwi, a potem  kierujemy się na południe. Skręcamy na wschód i wchodzimy do pomieszczenia, z którego zabieramy 1020 sztuk złota. Kierujemy się teraz na południe, a potem na wschód. Przed kolejnymi drzwiami leczymy drużynę i wchodzimy do środka, by znaleźć tam niebieskiego nietoperza. Za chwilę przemieni się on w bossa - wampira. Może i byłby groźny, ale... ma tylko 280 HP, przez co drużyna go pewnie pokona w jedną lub najdalej dwie rundy. Moja drużyna była tu na 25 poziomie. Ze skrzyni za nim zabieramy Star Ruby. To by było wszystko, co mamy w tych jaskiniach do załatwienia, możemy wracać na górę.
Oczywiście, wracamy do Melmond, aby wypocząć, ale zaraz potem czeka nas podróż do kolejnej jaskini. Idziemy na zachód tak daleko, jak tylko się da, potem ciut na południe i znowu na zachód, by dostrzec wejście do Cave of Giants. Niedaleko wejścia spotkamy kamiennego olbrzyma, który przepuści nas tylko wtedy, jeśli dostanie Star Ruby. Gdy nam ustąpi, idziemy na południe, gdzie znajdziemy pomieszczenie z 1000 sztuk złota, Mythril Helm i Great Axe. Teraz wracamy na północ i wchodzimy po schodach do góry, by wyjść z jaskini. Droga prowadzi nas zawijasami między górami, ale na szczęście nie ma problemów z kierunkami, bo cały czas idziemy przed siebie, aż dojdziemy do Sage's Cave. Idziemy przed siebie i wchodzimy do drugich drzwi, by porozmawiać z mędrcem. Ujawni on, że daliśmy się nabrać i pokonany wampir to była zmyłka. No tak, też myślałam, że to było zbyt proste. Mędrzec dam nam różdżkę.

Uzbrojeni w nią, wracamy do Cave of Earth. Tam idziemy na trzeci poziom i do miejsca, gdzie walczyliśmy z wampirem. Z tego pomieszczenia wychodzimy drugimi drzwiami i podążamy przed siebie, aż dojdziemy do kamiennej tablicy. Przy niej używamy różdżki, by otworzyć wejście na kolejny poziom. Idziemy prosto, potem na północ i na zachód, by w północno-zachodnim rogu odkryć drzwi. Tam znajdziemy Staff i 12500 sztuk złota. Wracamy do centralnego pomieszczenia i idziemy cały czas na zachód, potem na południe, na zachód i tak długo jak się da, aż dojdziemy do pomieszczenia, w którym znajdziemy Tent, 1250 sztuk złota i Mythril Shield.

Z tego pomieszczenia idziemy na północny zachód, aby dojść do schodów na kolejny poziom. Tu droga jest prosta - idziemy na północ, potem na zachód, następnie na południe i prosto, aż do drzwi. Przed nimi leczy się do pełna. Wchodzimy do środka, aktywujemy błyszczący klejnot, by po chwili stoczyć walkę z prawdziwym sprawcą problemów - Lichem.  Jest on dość odporny na ataki fizyczne, które zabierają mu niewiele HP, ale za to bardzo wrażliwy na magię, szczególnie czary z rodzin Fire i Dia, które bardzo go bolą - przy ich użyciu walka skończy się szybko. Warto na starcie rzucić Nullfrost, który ochroni nas przed jego czarami. Po walce podchodzimy do oczyszczonego kryształu, a potem wchodzimy do błyszczącego kręgu, dzięki któremu wydostaniemy się na zewnątrz. Jeśli włączymy menu, to zobaczymy, że jeden z kryształów w prawym dolnym rogu jest podświetlony.
Wracamy do Melmond, aby odpocząć, a potem wsiadamy na okręt. Płyniemy na południe, na cypel półwyspu, na którym znajduje się Earth's Cave. Stamąd odbijamy jeszcze trochę na południe i ruszamy na zachód, płynąć dość długo, aż zobaczymy ląd. W jego południowej części powinien być półwysep z zatoką. Wysiadamy i idziemy na południowy zachód, by zobaczyć jezioro. Obchodzimy je zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a naszym oczom ukaże się miasto - Crescent Lake.
Mamy tu znowu sporo zakupów do zrobienia, ale nasza sakiewka powinna być pełna, więc nowe czary i sprzęt powinny się szybko znaleźć w naszym ekwipunku. Polecam kupić też kilka Etherów, przydadzą się podczas kolejnego etapu podróży. Następnie przechodzimy między sklepami z magią, idziemy przez mostek i las, by spotkać grupę starców. Jeden z nich powie nam, że nasza działalność zwróciła uwagę kolejnego wroga, rezydującego na Mt Gulg. Otrzymamy też łódkę. To wszystko, możemy kontynuować podróż. Wychodzimy z miasta i wchodzimy do jeziora, bo mając łódkę, możemy pływać po wodach śródlądowych. Płyniemy przed siebie, na rozwidleniach kolejno wybieramy: zachód, północ, północny wschód i zachód. W końcu dotrzemy do skrawka lądu, na którym możemy wysiąść. Idziemy na południe, by znaleźć wysepkę z wulkanem, czy Mt. Gulg.

Każdy krok po polu z lawą zabiera każdej postaci 1 HP. Na pierwszym poziomie idziemy prosto na zachód, by po chwili zauważyć schody wiodące niżej. Na poziomie drugim przchodzimy przez drzwi i idziemy na północ, by skręcić na zachód i labiryntu zabrać Mythril Helm i 1520 sztuk złota niżej. Wracamy do skrzyni, w której był hełm i idziemy dalej na północ, gdzie zauważymy dwie kolejne skrzynie - z 4150 sztuk złota i Great Sword. Od skrzyni ze złotem idziemy na północ, na zachód, potem skręcamy w kolejny labirynt i zabieramy z dwóch skrzyń ok 1500 sztuk złota. Stamtąd idziemy na południe, by dojść do salki z kilkoma skrzyniami, a w nich: Mythril Helm, Mythril Gloves, Mythril Shield, Mythril Axe, Phoenix Down, Hi Potion, Tent, 6179 sztuk złota i Antidote. Po zabraniu tego wszystkiego idziemy na północ, skręcamy na wschód i schodzimy na południe, do drzwi wiodących do głównego korytarza. Nim idziemy na zachód i schodzimy na trzecie piętro.

Na trzecim poziomie od razu skręcamy na wschód i idziemy tam tak długo, aż dojdziemy do zejścia na poziom czwarty. Tu idziemy w południowo wschodni róg, by znaleźć schody do góry, którymi wrócimy na poziom trzeci. Idziemy na południe, potem skręcamy na zachód i znowu na południe. Potem już prosto na zachód do kolejnych schodów.

Wróciwszy na poziom czwarty, otwieramy drzwi i zabieramy Gold Needle oraz 2750 sztuk złota.Wracamy i idziemy prosto, aż zobaczymy kolejne drzwi, a za nimi - skrzynię z 1750 sztuk złota. Idąc na północ i na zachód znajdziemy kolejne lokum, a w nim: Antidote, Ice Brand, Flame Shield i 8120 sztuk złota. Wracamy do miniętych uprzednio drzwi i kierujemy się na południe. W kolejnym pomieszczeniu jest tylko 160 sztuk złota. Podążając na wschód, znajdziemy kolejne pomieszczenie z 2000 sztukami złota i Cottage. Wracamy do poprzedniego pomieszczenia i stamtąd idziemy na południe i na wschód. Jeszcze jedno pomieszczenie przed nami, a w nim Staff i 1250 sztuk złota. Stąd idziemy na południe, by wreszcie zejść na poziom piąty.

Idziemy najpierw cały czas na zachód, by znaleźć pomieszczenie, w którym jest Flame Mail. Wychodzimy i idziemy na południowy zachód. Wąskim korytarzem dotrzemy do pomieszczenia z czerwoną kulą. Leczymy się najpierw do pełna, uzupełniamy też Etherami zapas MP (dlatego pisałam o ich kupieniu) i pochodzimy do kuli, by aktywować walkę z drugim z kluczowych bossów - Marilith. Ma ona 1200 HP i jest odporna na czary ognia i piorunów. Najlepiej od razu rzucić na siebie czary ochronne, a czarem Temper podnieść siłę ataków fizycznych, głównie bohatera z Ice Brandem. Magia jej nie wyrządzi krzywdy, więc magowie leczą i wspierają, a wojownicy walczą. Moja drużyna na 33 poziomie uporała się z nią w pięć etapów. Po walce obejrzymy sekwencję i pojawi się teleport. 
Wracamy do Crecent Lake, gdzie możemy odpocząć i uzupełnić zapasy. Następnie idziemy na okręt i płyniemy na północ, wzdłuż lądu - dość szybko dopłyniemy do kolejnej przystani. Idziemy na zachód, by zauważyć rzekę. Wpływamy na nią łódką - na pierwszym rozwidleniu płyniemy na północ, na drugim - na północny wschód. Potem płyniemy prosto na zachód i przed siebie, co potrwa trochę czasu, ale w końcu dotrzemy do lądu, gdzie możemy wysiąść. Po kilku krokach ukaże się nam wejście do jaskini - Cavern of Ice. 

Pierwszy poziom to prosta droga przed siebie. Na drugim idziemy na południowy zachód, by szybko znaleźć schody. Na poziomie trzecim schody są tuż obok, ale prowadzą one w górę. Wracamy na poziom drugi i idziemy przed siebie, aż znajdziemy drzwi. W tym pomieszczeniu podłoga jest popękana i jeśli wejdziemy na któreś z takich pól to spadniemy. Więc omijamy je jak tylko możemy, a ze skrzyń zabieramy Flame Sword i Clothes. Dopiero teraz wchodzimy na któreś z pękniętych pól i spadamy na dół.

Na trzecim poziomie przechodzimy przez drzwi - tu pojawią się pola pokryte ostrymi kawałkami lodu, które działają jak lawa. Idziemy na zachód, otwieramy drzwi i zabieramy Ice Armor i Mythril Gloves. Wracamy i tym razem idziemy na południe przez pewien czas, aż dojdziemy do rozwidlenia. Wybieramy najpierw południowo zachodnią ścieżkę i idziemy korytarzem do pomieszczenia, w którym jest sześć skrzyń z łącznie 40 000 sztuk złota! Wracamy do rozwidlenia, wybieramy wschodnią drogę i dochodzimy prosto do schodów.

Wróciliśmy na poziom pierwszy. Idziemy prosto, zabierając po drodze Ether. Następnie przechodzimy drzwiami i idziemy na południe, wchodząc do kolejnego pomieszczenia i zabierając ze skrzyni 10 000 sztuk złota. Następnie idziemy na wschód i w kolejnym pomieszczeniu znajdujemy 9500 sztuk złota, Sleeping Bag i Ice Shield. Po ograbieniu skrzyń leczymy się do pełna i wchodzimy na pęknięty lód. Wylądujemy w znanym nam już pomieszczeniu. Podchodzimy do metalowego przedmiotu i rozpoczynamy walkę z mini bossem, którego załatwimy jednym ciosem. Zabieramy Levistone - po jego zabraniu musimy stoczyć tę samą walkę raz jeszcze.

Nie mamy wyboru, aby stąd wyjść, musimy wejść na pęknięty lód. Wracamy w ten sposób na wcześniejszy poziom - niestety, musimy ponownie przejść tę samą drogę i wrócić na pierwszy. Tym razem jednak nie wchodzimy do pomieszczenia, w którym były trzy skrzynie, ale idziemy dalej na wschód i na północ, by znaleźć schody. Dzięki nim wyjdziemy z jaskini.

Wracamy na nasz okręt i płyniemy na południe, ku znanej nam już przystani. Bez schodzenia na ląd popływamy do rzeki i automatycznie wpływamy na nią łódką. Czeka nas teraz długa żegluga w kierunku odwrotnym do wskazówek zegara. Gdy dobiegnie ona końca idziemy na południowy wschód, przez bagna, aż dojdziemy do gór - wtedy dalej na południowy wschód, aż zobaczymy pustynię. Wchodzimy na nią, aby obejrzeć scenkę. Po jej zakończeniu zdobędziemy latający okręt - Airship.
Mamy już dwa kryształy, więc możemy sobie zrobić niewielką przerwę, aby poświęcić ją na rozwój naszych postaci. Wsiadamy na latający okręt i lecimy na południe, by szybko zobaczyć otoczone górami miasto. Lądujemy obok i wchodzimy do miasta. Jest to Gaia. Sklepy z czarami omijamy - niestety, na razie nie możemy ich używać. Można za to zaopatrzyć się tu w nowy, kosztowny niestety, ekwipunek. Niemniej, warto o tym mieście pamiętać, bo jeszcze tu wrócimy. Przed odlotem warto sprawdzić stan naszych zapasów i odpocząć w gospodzie.
Wsiadamy na latający okręt i lecimy na zachód, a gdy dotrzemy do lądu, nieco na południe. Jest tu wielka, biała budowla położona zachodnim brzegu, otoczona przez bagna. To nasz cel. Ale aby się tam dostać, musimy wylądować. Jest to możliwe tylko na półwyspie położonym na północ od budowli. Teraz idziemy na wchód, potem na południe, następnie na zachód, przepływamy łódką rzekę i docieramy do wzmiankowanej budowli. Jest to Citadel of Trials.

Po rozmowie ze starcem przy wejściu idziemy na północny zachód i siadamy na tronie. Przenosi on nas na drugi poziom. Idziemy przed siebie, korzystając kolejno z dwóch napotkanych teleportów. Gdy znajdziemy się w trzecim pomieszczeniu, z dwoma teleportami, korzystamy z dolnego. W czwartym pomieszczeniu mamy tylko jeden, w piątym zaś znowu dwa - i po raz kolejny korzystamy z tego poniżej. W szóstym po dłuższym spacerze docieramy do teleportu. W ósmym korzystamy ze wschodniego teleportu. Następnie idziemy na wschód, gdzie znajdziemy pomieszczenie ze skrzynią, a w niej Gauntlets. Na południu je korytarz, a w nim dwa teleporty - korzystamy z tego położonego przy zachodniej ścianie.

Wchodzimy po schodach i idziemy na północ, aż dojdziemy do skrzyni, w której jest healing staff. Stamtąd idziemy na zachód, by znaleźć trzy kolejne skrzynie z Ice Brand, Ruby Armlet i Steel Gloves. Teraz idziemy na południe, tu ze skrzyń zabieramy Cottage i 8795 sztuk złota. Teraz już prosta droga na wschód i zabieramy ze skrzyni Rat Tail. Wchodzimy na tron i teleportujemy się do punktu startowego. Wychodzimy z Cytadeli i wracamy na nasz latający statek.

Lecimy na zachód, by po chwili dostrzec wyspy pokryte dziurami. Lądujemy na pierwszej z nich, tej na wschodzie, gdzie dziura jest w środku lasu. Wchodzimy do dziury i idziemy na północ, by ze skrzyń zabrać 6200 sztuk złota. W pomieszczeniu na wschodzie znajdziemy 13 700 sztuk złota oraz X Potion. To tyle, wychodzimy na powierzchnię.

Zaraz obok mamy dwie kolejne wyspy, jedną z jedną dziurą i drugą z dwiema. lądujemy na tej z dwiema  i wchodzimy do północnej dziury.Tu droga jest prosta, a nagrodą będzie Elixir, Cottage i 500 sztuk złota. Wychodzimy i lecimy na kolejną wyspę z dwiema dziurami, tę na północy. Wchodzimy do południowej dziury. Idziemy przed siebie i docieramy do Bahamuta, który ulepszy nasze klasy zawodowe. To wszystko, jeśli chodzi o te dziury.

Czas wrócić do zasadniczej tematyki rozgrywki. Wsiadamy do Airshipa i lecimy do Gai. Możemy się tu okupić - ale za chwilę będzie nam potrzeba 40 000 sztuk złota, więc tyle musimy sobie zachować. Niemniej, takie czary jak Curaja czy Blizagga warto kupić.
Z Gai lecimy na wschód, aż zobaczymy kolejny kontynent. w jego południowej części jest pustynia. Lądujemy na południowym wschodzie, koło niej i idziemy do oddzielonego od zasadniczej pustyni fragmentu, otoczonego lasami. Wchodzimy na na ten piaszczysty obszar i trafiamy do Caravan. Tu kupujemy Bottled Fairy za 40 000 i wychodzimy. Nie idziemy jednak do naszego latającego statku, ale kierujemy się dalej i wpływamy na rzekę łodzią. Płyniemy cały czas na północ, aż dotrzemy do wodospadu. Wpływamy weź, aby trafić do Waterfall Cavern.

Idziemy na północ, a potem na zachód, idąc przed siebie aż dojdziemy do skrzyżowania, z którego prowadzi aż pięć odgałęzień. Wybieramy to północno-zachodnie i idziemy do kolejnego skrzyżowania, gdzie tym razem skręcamy na południe i idziemy cały czas w tym kierunku, aż zobaczymy drzwi. Wchodzimy do środka. Najpierw rozmawiamy z robotem, by otrzymać Warp Cube. Potem opróżniamy skrzynie, aby znaleźć Wizard Staff, Ribbon,  25 000 sztuk złota oraz Defender.

Następnie wychodzimy z jaskini i płyniemy na południe, wysiadając na wschodnim brzegu i kierując się na północ, by znaleźć tam miasto. To Onrac. Tu kupujemy Healagę i zapas Remedy, ewentualnie uzupełniamy pozostałe zapasy. Następnie wychodzimy i wracamy na nasz latający statek. Lecimy na zachód, potem ciut na północ i tym samym jesteśmy ponownie koło Gai. Wchodzimy do miasta,

Gdy tylko wejdziemy, wróżka z butelki nam ucieknie. Idziemy do północno-zachodniej części miasta, tam gdzie znajduje się świątynia. Na wschód od niej jest leśna ścieżka. Idziemy nią prosto, a potem skręcamy na północ, by odnaleźć naszą zgubę nad brzegiem jeziorka. W zamian za ratunek, wróżka da nam Oxyale.

Mając ten przedmiot, możemy oddychać pod wodą. Wsiadamy na latający statek i lecimy na wschód, lądujemy koło pustyni i łódką płyniemy do Onrac.Tu polecam kupić maksymalną ilość Hi Potionów i pewien zapas Etherów, bo czeka nas trudna lokacja do przejścia. Idziemy w południowo-wschodni róg Onrac, rozmawiamy z dziewczyną na przystani i wsiadamy do beczki. Przeniesie nas ona do Sunken Shrine.

Mamy w tym miejscu dwie rzeczy do zrobienia. Pierwszą jest zdobycie Rosetta Stonę. Idziemy na północ, a na pierwszym zakręcie między filarami skręcamy na wschód, wchodzimy do pomieszczenia i zabieramy 2000 sztuk złota. Następnie idziemy na zachód, mijamy filary i dalej na zachód, a potem na północ, by w kolejnym pomieszczeniu znaleźć 9900 sztuk złota. Stąd idziemy na północny wschód by dojść akurat do końca filarów. Idziemy na wschód, skręcamy na północ, gdzie zobaczymy schody. Wchodzimy po nich, by znaleźć się na czwartym poziomie.

Idziemy przed siebie i skręcamy na zachód. Gdy dojdziemy do ściany, musimy obejść ją od południa, aby znaleźć drzwi. W środku jest skrzynia z marnymi 20 sztukami złota. Wychodzimy i idziemy na północny zachód, a potem, wzdłuż balustrady, na północny wschód aż dojdziemy do kolejnych drzwi. W środku czeka na nas Diamond Armor.

Wracamy do drzwi pomieszczenia, w którym było 20 sztuk złota.  Stąd idziemy na południowy zachód, gdzie jest pomieszczenie, a w nim Light Axe. Stąd idziemy na wschód, gdzie jest pomieszczenie z Mage Staff. Schodzimy nieco bardziej na południe i idziemy dalej na wschód. Z kolejnego pomieszczenia zabieramy 12 350 sztuk złota, a potem wchodzimy schodami na kolejne piętro.

Na piątym piętrze odpoczniemy od walk - nic nas tu nie atakuje. W wiekszości pomieszeń są syrenki, z którymi możemy porozmawiać. Jeśli zaś chodzi o skarby, to idziemy na północ, otwieramy drzwi i zabieramy 10760 sztuk złota i Diamond Armlet. W kolejnych pomieszczeniach znajdziemy łącznie 20 000 sztuk złota i Diamond Shield. Potem, już po wszystkich rozmowach, idziemy na północny zachód i docieramy do kolejnej grupy pomieszczeń.

Już w pierwszym znajdziemy poszukiwany Rosetta Stone, a także Diamond Gloves i Diamond Helm. Mając to, wracamy na poziom trzeci. Możemy teraz wrócić do  Onrac i odpocząć w gospodzie przed kolejnym etapem eksploracji tego miejsca.

Rozpoczynamy tam, gdzie zaczynaliśmy, idziemy na północ wzdłuż rzędu kolumn, a potem kierując się na północny zachód, aby znaleźć schody. Znajdziemy się na drugim poziomie. Tu idziemy na północ, schody są w północno-wschodnim rogu. Dzięki nim wejdziemy na trzeci poziom. Tu schody widzimy zaraz obok, dzięki nim szybko znajdziemy się na poziomie czwartym. Tu droga jest prosta, bo schody są na południowy wschód od nas. Wracamy dzięki nim na poziom trzeci.

Na poziomie trzecim wchodzimy do pomieszczenia i zabieramy ze skrzyń 560 sztuk złota. Idąc dalej na południe dojdziemy do drzwi, a za nimi znajdziemy schody, po których wejdziemy na poziom drugi. Tu idziemy do skrzyżowania - najpierw idziemy na południe, gdzie jest pomieszczenie z 15 825 sztuk złota. Wychodzimy i idziemy na zachód, gdzie znajdziemy za kolejnymi drzwiami Giant Gloves i 5835 sztuk złota. Idziemy na północ i zabieramy z następnego pomieszczenia Light Axe. Potem ruszamy na wschód, by znaleźć w czterech skrzyniach łącznie 19 000 sztuk złota i Ribbon. Wychodzimy, idziemy kilka kroków na zachód i skręcamy na północ, kierując się na  zachód, aż zobaczymy następne schody.
Jesteśmy na poziomie pierwszym. Idziemy na zachód, aby skręcić na północ na pierwszej odnodze. Idziemy prosto, gdy pojawi się zakręt na zachód to korzystamy z niego i idziemy tą drogą tak długo, aż zobaczymy drzwi. W dużym pomieszczeniu idziemy na najpierw na północny wschód, a potem na zachód, by znaleźć wyjście. Potem czeka nas już prosta droga. Gdy dotrzemy do kolejnych drzwi, leczymy całą drużynę.  Wchodzimy do środka i dotykamy kuli, aby pojawi się kolejny boss - Kraken. Ma on 1800 HP i atakuje głównie fizycznie, więc na początku rzucamy czary typu Protera i Invisira, a także Temper. Potem biały mag niech leczy, a czarny niech rzuca Thundagę, na którą Kraken jest wrażliwy. Powinno to szybko zakończyć sprawę. Po walce wchodzimy do teleportu i opuszczamy to miejsce.

Wracamy na nasz latający okręt i lecimy na południe, by dotrzeć do kontynentu, w którego wschodniej części jest Melmond. W sklepach sprzedajmy niepotrzebny już nam nadmiar ekwipunku i idziemy na cmentarz położony na wschód od sklepu ze zbrojami. Doktor Unne obejrzy Rosetta Stonę, a po rozmowie dowiemy się, że poznaliśmy język Lufeniański.
Wracamy na latający okręt i lecimy ponownie w okolice Onrac. Stąd lecimy trochę dalej na północ, a potem cały czas na zachód, aż dolecimy w okolice Gai. Stąd natomiast lecimy na południe, wzdłuż wąskiego pasa lądu, by dostrzec w końcu miasto. To jest Lufenia, jednak w okolicy nie ma gdzie lądować. Wracamy na północ i lądujemy na niewielkim kawałku pustej przestrzeni na północny zachód od jeziora. Dalszą drogę do Lufenii musimy pokonać na piechotę. Nie ma tu nic ciekawego? No niestety, jedną rzecz musimy załatwić - wchodzimy na wschodnią platformę położoną na wodzie i rozmawiamy z tubylcem znajdującym się w jej południowo-zachodnim rogu, by otrzymać Chime. A teraz zakupy? Sklepy są tu położone poza miastem, na jego północno-wschodnim krańcu. Warto kupić Flare i Full Life, to najmocniejsze czary w swoich klasach.
Wracamy na nasz latający okręt. Na zachód od nas jest wielka pustynia. Lecimy nieco na południe, gdzie znajdziemy położony koło pustyni obszar, na którym możemy wylądować. Na północnym zachodzie, w środku pustyni jest wielka wieża - nasz kolejny cel. Jest to Mirage Tower.

Na pierwszym poziomie idziemy przez drzwi na północ, by po pewnym czasie ostrzec kilka skrzyń - są w nich Healing Helm, Vorpal Sword, Tent, Aegis Shield i 25 960 sztuk złota. Po ich zabraniu wracamy na południe i przechodzimy przez zachodnie drzwi, gdzie są schody prowadzące na wyższy poziom.Na drugim poziomie idziemy odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, aż dotrzemy do drzwi. Jest tam sporo skrzyń, a w nich Dragon Mail, Sun Blade, Thor' Hammer i 58 950 sztuk złota. Wychodzimy stąd i obchodzimy do pomieszczenie w kierunku północnym, by znaleźć tam schody, koło których chodzi robot. Rozmawiamy z nim i wchodzimy wyżej. Na trzecim poziomie idziemy przed siebie i wchodzimy do pomieszczenia. Użycie Warp Stone w teleporcie, za radą robota, przeniesie nas do Flying Fortress.

 Na pierwszym poziomie zaczynamy, idąc na południe i zabierając ze skrzyni Razer. Wracamy do początku i idziemy na północ, a potem na wschód. Są tu Healing Helm, Protect Ring i 11 900 sztuk złota. Wracamy do głównej drogi i idziemy na północ, by dojść do teleportu, który przeniesie nas na poziom drugi.

Idziemy na południe, by dojść do pomieszczenia, z którego prowadzi aż sześć dróg. Północno-wschodnia prowadzi do Diamon Gloves, wschodnia do Ribbon i Diamond Shield, zaś południowo-wschodnia - do White Robe i Black Robe. Na północnym zachodzie są Cottage i Mythril Helm, na zachodzie - 13 880 sztuk złota, zaś na południowym zachodzie jest przedmiot kluczowy - Adamantite. Teraz wracamy do głównej pomieszczenia i idziemy na południe, by znaleźć teleport na poziom trzeci.

Podchodzimy do wielkiej kuli - to obserwatorium, gdzie któremu zobaczymy, gdzie mamy iść dalej - do Chaos Shrine. Ale najpierw musimy dokończyć nasz biznes tutaj. Idziemy na zachód, mijamy teleport i wchodzimy do pomieszczenia, skąd zabieramy 7500 sztuk złota, Gold Needle i Sasuke Blade. Potem wracamy i wchodzimy do teleportu.
Poziom czwarty może być trudny albo banalny. Jest kulisty, wiec idąc do przodu wrócimy do punktu wyjścia. Idziemy na zachód i na drugim skrzyżowaniu skręcamy na północ, by iść tak długo, aż dojdziemy do teleportu. Trafimy na poziom piąty. Idziemy cały czas na północ, gdy zbliżmy się do zielonej kuli, wtedy się leczymy do pełna i podchodzimy, aby aktywować walkę z ostatnim z czterech bossów - Tiamatem. Jest najtrudniejszy z całej czwórki - rzuca głównie bardzo mocne czary, więc na starcie rzucamy na drużynę czary ochronne. wojownikom dajemy Temper, a potem niech czarny mag rzuca Flare, a biały - leczy. Jeśli któraś postać zginie, leczymy ją Full Life. Po walce teleportem wydostajemy się z wieży.

Możemy rozpocząć przygotowania do ostatniego starcia. Lecimy do Mt. Druegar (na zachód od Conrelii, jaskinia tuż koło wiru) i odwiedzamy kowala, który siedzi w pomieszczeniu w północnej części tej lokacji. Dzięki Adamantite przygotuje on nam Excalibur - najlepszy miecz w grze. Teraz uzupełniamy zapasy - kupujemy komplet Etherów, Hi Potionów, spory zapas Remedy, Phoenix Downów i Gold Needle. Nasza drużyna powinna być w okolicach 45 poziomu i posiadać wszystkie najmocniejsze czary, typu Full Life i Flare. Mając to za sobą, możemy lecieć do położonej na północny zachód od Conrelii Chaos Shrine, miejsca, od którego zaczęła się nasza historia.

Wchodzimy do środka, idziemy przed siebie i docieramy do kuli. Użycie kryształów aktywuje ją. Po wejściu na to pole, przeniesie ono naszą drużynę w przeszłość, o dwa tysiące lat. Na pierwszym piętrze Chaos Shrine idziemy na południe, a potem na wschód, by znaleźć schodu w południowo-wschodnim rogu. Na drugim poziomie po kilku krokach na wschód znajdziemy kolejne schody. Na trzecim idziemy cały czas na południowy wschód, aż dojdziemy do dwóch rzędów kolumn, które prowadzą do położonych na północy drzwi. W pomieszczeniu znajdziemy Elixir i Dry Ether. Nastepnie podchodzimy do tablicy po środku. Po scence wchodzimy na powstałe schody, by znaleźć się na poziomie drugim. Wychodzimy z pomieszczenia i idziemy na południowy zachód. Gdy dojdziemy do rogu, kierujemy się na północ, by dojść do schodów. Po nich zejdziemy na poziom pierwszy. Tu idziemy po prostu cały czas na zachód i schodzimy po schodach.
Przed nami pierwszy poziom podziemi. Tu idziemy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, prosto przed siebie, aż dojdziemy do południowo-wschodniego rogu. Przed podejściem do schodów warto się uleczyć. Zaatakuje nas tam bowiem znany już nam boss - Lich. Ma dużo więcej HP niż kiedyś (2800), ale to nadal nie jest trudny boss - jedyne, czego się można obawiać o ataków Death, przed którymi ochronią nas Protect Ring. Poza tym czary z rodziny Fire i ataki fizyczne szybko załatwią ten problem.
Schodzimy po schodach na drugi poziom podziemi. Idziemy na zachód, aż dojdziemy do ściany, a potem na północ, gdzie niedaleko widać drzwi. Przechodzimy przez nie. Idziemy przed siebie, skręcając na wschód gdy tylko będzie to możliwe. Idziemy w tym kierunku, aż znajdziemy się otoczeni przez cztery pomieszczenia. Skręcamy między nimi na południe, by znaleźć drzwi, przez które przechodzimy.  Idziemy na zachód, omijamy na razie schody i idziemy na południe, gdzie są dwa pomieszczenia - jedno z Protect Ring i Sasuke Blade, drugie z Protect Cloak i Megaelixir.  Potem wracamy do schodów, przed podejściem do nich lecząc się, gdyż czeka nas kolejna "powtórka z rozrywki". Tym razem będzie to mocniejsza wersja Marlilith. Ma ona 3200 Hp. Na samym początku rzucamy na drużynę NullBlaze i NullDeath, bo te dwa czary mogą nam mocno zaszkodzić. Marlilith jest odporna na ataki magią, więc najlepiej się skupić na podniesieniu siły ataków fizycznych i prać ją nimi, aż padnie. Po wygranej schodzimy na trzeci poziom podziemi.

 Na trzecim poziomie przechodzimy przez podwójne drzwi. Idziemy na południe i skręcamy na zachód przy pierwszych drzwiach. Przechodzimy przez nie i idziemy przed siebie, aż dojdziemy do kolejnych drzwi, które doprowadzą nas do dużej sali. Idziemy na północ i wchodzimy do pierwszych mijanych drzwi na zachodzie. Podążamy przed siebie, tak by obejść wielką salę z kolumnami dookoła i wejść do niej północnymi drzwiami. Z nich idziemy na południe, a potem skręcamy na wschód, ale zanim to zrobimy, leczymy drużynę, bo w tym korytarzu czeka nas trzeci boss - Kraken.  Ma 3600 HP i jest odporny na Fire. Atakuje fizycznie, więc warto zacząć od Protery oraz Invisiry, zaś na wojowników rzucić Temper. Flare działa nieźle jako uzupełnienie, więc i ten boss nie powinen nam zbyt długo zawracać głowy.

Schodzimy na czwarty poziom. Tu kierujemy się na południowy wschód, aż dojdziemy do małego pomieszczenia w którym jest skrzynia z Masamune. Następnie wracamy do punktu startowego i idziemy na wschód, by w korytarzu między dwoma pomieszczeniami spotkać ostatniego z czwórki, widzianego niedawno zresztą Tiamata. Jest zdecydowanie najmocniejszy, bo ma aż 5500 HP. Rzucamy na starcie na drużynę wszystkie czary z rodziny Null. Czarów żywiołowych nie ma co używać, jest na nie odporny, więc podstawa walki to znowu Temper i ataki fizyczne oraz leczenie. Potrwa to pewnie trochę dłużej, ale to nadal nie jest walka, którą bym nazwała wyzwaniem.  Idziemy na północny wschód, by dojść do schodów.
Piąte piętro podziemi to ostatnia lokacja. Idziemy na południe, by obejść centralne pomieszczenie. Przed wejściem do niego wykorzystujemy posiadane Hi-Potiony i Ethery, by uzupełnić wszystko na maksa. Potem wchodzimy do środka, aby spotkać finałowego bossa w grze - Chaos. Ma on 20 000 HP, odporność na wszystkie klasy czarów i ma dużo ataków grupowych. Więc na początku rzucamy na drużynę wszystkie czary ochronne - Null, Protera, Invisira, a także czary wsparcia - Temper, Haste itd. Potem walka jest już typowa - wojownicy atakują, biały mag leczy (cały czas, jeśli tylko komuś HP spadnie poniżej 300 to jest już zagrożony śmiercią), a czarny mag rzuca Flare. Elixiry  w użyciu w sytuacjach krytycznych, szczególnie gdy któremuś z magów zacznie brakować MP. Ta walka jest bardzo długa, ale mając drużynę na 54 poziomie doświadczenia wygrałam ją za pierwszym razem, więc nie powinno to być trudne.

Po zwycięstwie możemy obejrzeć sekwencję końcową i cieszyć sie finałem. Dla ambitnych są dodatkowe lochy z trudniejszymi bossami opcjonalnymi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz