Etykiety

niedziela, 2 grudnia 2018

Dragon Quest III: The Seeds of Salvaton - Opis przejścia

Na początku była drużyna…


Po obudzeniu obszukaj szafki w domu, znajdziesz tam 5 sztuk złota i Strength Seed. Wyjdź z domu i udaj się do zamku. Po rozmowie z królem, który da ci 50 sztuk złota (ciut mało, jak na ratowanie świata, nieprawdaż?) idź do pokoju po lewo, gdzie w jednej z szafek znajdziesz Luck Seed. W beczkach na parterze znajdziesz Antidote i Tiny Medal. W północnej części spotkasz księżniczkę. Wejdź do drzwi po prawo od niej i pogadaj z Bakotą.  Wyjdź i udaj się z powrotem do miasta, z którego wyszedłeś. W gospodzie w zachodniej części miasta zwerbuj drużynę. Imiona i profesje ustawiasz w biurze na piętrze, członków werbujesz na parterze. Gdy wyjdziesz, obejdź gospodę i weź 25 sztuk złota z beczki.



Możesz teraz pokręcić się po mieście. Są tu sklepy, świątynia itd. W południowo wschodniej części jest studnia. Zejdź do niej, a znajdziesz dom, którego właściciel zbiera medale i za określoną ich ilość daje nagrodę.  Mając to wszystko zakonotowane w pamięci opuść miasto i poszwędaj się trochę po okolicy, ucząc się walczyć i nabijając poziomy doświadczenia. Gdyby było źle, wróć do domu lub do świątyni po leczenie. Kiedy nastanie noc (swoją drogą, nieźle psychodeliczne barwy ma noc w tej grze), wróć do miasta, idź do domu nad studnią, wejdź na piętro i weź z szafki kolejny Tiny Medal.



Gdy uznasz, że twoja drużyna jest gotowa do podróży, opuść rodzinne miasto, idź na północ, przejdź przez most na zachód, idź w dół, a zauważysz jaskinię. Zejdź po schodach niżej. Na pierwszym poziomie, w skrzyniach znajdziesz 56 sztuk złota, travelers suit i herb. Są tu też schody. Wejdź po nich. Idź cały czas w dół, potem po schodach, a teraz dla odmiany do góry. Trafiłeś do Najimi Tower, czyli twojego aktualnego celu. Gdy dojdziesz do skrzyżowania. Jeśli pójdziesz w lewo, znajdziesz tam schody prowadzące w dół, do gospody. Możesz tam odpocząć, płacąc 2 sztuki złota od osoby. Wyjdź i idź w prawo, aby kontynuować podróż.



Wejdź po schodach do góry i idź przed siebie. Dojdź do końca, po czym skieruj się do góry. Idąc w lewo, dojdziesz do komnaty ze skrzynią zawierającą 40 sztuk złota. Naprzeciwko jest komnata ze schodami, a w komnacie wyżej znajdziesz skrzynię z medalem. Wróć do schodów, którymi trafiłeś na to piętro i udaj się w dół (wcześniej możesz zejść piętro niżej i odpocząć w gospodzie). Idąc tędy uważaj na krawędzie, bo upadek z nich oznacza konieczność wspinania się na tę diabelną wieżę raz jeszcze. Gdy dotrzesz do dwóch dróg obok siebie, wybierz drugą z nich (czyli tą zachodnią). Dotrzesz na kolejne piętro.





Na kolejnym piętrze idź prosto przed siebie do góry, wzdłuż krawędzi. Następnie idź cały czas na wschód. Skręć w drugie przejście wiodące w dół, aby znaleźć tam skrzynię z Warp Wing. Cofnij się do wcześniejszego przejścia. Wejdź po schodach, a znajdziesz się w pokoju, w którym siedzi staruszek. Pomów z nim, a da ci poszukiwany klucz oraz udzieli kilku wskazówek odnośnie używania książek zmieniających osobowość. Na półce znajdziesz Tomboy Book. To wszystko, co jest w tej wieży do zrobienia. Aby wrócić do Aliahan, możesz użyć Warp Wing, wyskoczyć z wieży albo zejść normalną drogą.



Gdy wrócisz do Aliahan, odeśpij w domu trudy podróży, po czym idź do zamku. Drzwi, które były nas zamknięte, teraz stoją otworem. Idziemy do księżniczki i wchodzimy w drzwi na lewo od niej.  Pogadaj z mężczyznę a z szafki weź medal. Oddaj medale facetowi w studni i opuść Aliahan. Przejdź przez most i idź dalej na północ. Znajdziesz tu wioskę o nazwie Reeve. Możesz się tu zaopatrzyć w nową broń. W południowo wschodniej części wioski znajdziesz dziecko usiłujące poruszyć kamień. Odsuń go a spod niego weź Tiny Medal. Wejdź do domu z wielkim kotłem na ogniu. Z jednego z garnków weź Intelligence Seed. Wejdź do góry, w rozmowie z dziadkiem przyznaj się, jak dostałeś się do jego domu, a dostaniesz Magic Bomb. W podziękowaniu ukradnij z szafki Antidote. Z domku w północnej części miasta weź Muscle Book. Możesz teraz wrócić do Najimi Tower. Wejdź do wieży, ale tym razem udaj się do góry. Po lewo znajdziesz skrzynię z 32 sztukami złota, po prawo, za bramą której poprzednio nie można było tworzyć, dwie skrzynie, jedną z Wooden hat, drugą z Agility Seed. Przy okazji, możesz wrócić do Aliahan i wymienić medale (o ile oddałeś ich 5) na… pejcz. Skądinąd niezła broń…



Idziemy do Reeve. Stamtąd na wschód. Widzisz brunatne wzgórza? Idź ścieżką, którą tworzą, a dotrzesz do kapliczki. Człowiek, który tam jest, powie ci, gdzie znajduje się kolejny cel twojej wędrówki. Z garnków weź Warp Wing i Tiny Medal, zaś w szafce znajdziesz garść informacji o biczach i bumerangach. Wyjdź z kapliczki, idź na północ. Gdy dotrzesz do lokacji z jeziorem, obejdź je i zejdź po schodach. Idź przed siebie, aż spotkasz kolejnego człowieka. Podejdź do ściany na południe od niego i użyj na niej Magic Bomb. Ściana runie a droga stanie otworem. Ze skrzyni weź Magic map. Teraz idziemy po schodach w dół.



Idź do góry, omiń pierwsze skrzyżowanie i kieruj się wyżej, ścieżką nieco przesuniętą na zachód. Uważaj, aby nie wpaść do dziury. Skorzystaj z objazdu na wschód (prawdę rzekłszy, nie masz innego wyjścia). Gdy wrócisz na trasę, idź znowu na północ. Gdy trasa się skończy, udaj się na najpierw na zachód po skrzynię z antidota. Teraz idź cały czas na wschód, a potem dłuuuugo na dół, zaś gdy droga się skończy, na zachód (uważaj na dziurę w podłodze). W kolejnej lokacji idź do góry i skręć w pierwszy zakręt na zachód, aby ze skrzyni wziąć nife. Teraz idziemy do góry i cały czas przed siebie, aż dojdziemy do schodów. Na kolejnym poziomie idź na zachód, a potem w dół. Otwórz bramę i wejdź w portal. Po jego drugiej stronie wyjdź po schodach na powietrznię. Kilka kroków, a wyjdziesz na mapę świata. Widzisz zapewne zamek niedaleko?
Zacznijmy zwiedzanie zamku. W zachodniej części są sklepy, znajdziesz w nich sporo nowego ekwipunku, jeśli brak ci kasy, kup ile możesz a resztę przyjdzie ci uzbierać w sklepie. Na wschód od sklepów jest gospoda, ważne miejsce, jeśli będziesz chciał tu pakować drużynę. W szafkach w gospodzie znajdziesz moon herb i antidota. Pod sklepami jest z kolei arena, na której możesz obstawiać zakłady w walkach potworów. Na północ od gospody jest świątynia. W szafkach znajdziesz Toughness Rock i Smart Book. W północno zachodniej części miasta jest z dom z Tiny Medalem w jednym z garnków i Leather Hat w szafce. Jest tu jeszcze jeden Tiny Medal, ukryty na wschód od jednego z płonących kotłów przy wejściu do zamku. Teraz do środka!



Idziemy najpierw do króla, który powie nam, że złodziej o imieniu Kandar ukradł mu koronę. Cóż, robota dla nas. Na pierwszym piętrze zamku skręć na wschód, potem na północ i wejdź po kolejnych schodach na szczyt wieży, by znaleźć Cheat Book i Token. To wszystko tutaj, możemy opuścić to miejsce w poczuciu zabrania wszystkiego, co się dało. Z zamku idziemy na północ. Zauważysz pewnie małą kapliczkę na zachód, u podnóża gór. To brama, która wiedzie do Portogi, ale bez magicznego klucza jej nie otworzymy. Nieco na północ jest kolejna kapliczka, w której możesz zagrać w mini grę. Idziemy jeszcze dalej na północ. Znajdziesz tu wioskę o nazwie Kazave.



Czas na rabunek. Poczekaj do nocy i wejdź do item shopu. Z szafki weź bokserki, ze skrzyń Club i Poison Dagger. Z jednego z grobów na cmentarzu weź Tiny Medal. W szafce w gospodzie znajdziesz Token. Opuść Kazave i idź na zachód. Skręć na południe, przejdź przez most i idź dalej na zachód, aż zauważysz wieżę. Oto twój kolejny cel. W wieży najpierw skieruj się ku górze, idź na zachód aż do korytarza wiodącego ku górze i dołowi. Idź w dół i przed siebie, a znajdziesz skrzynię z 430 sztukami złota. Teraz wróć na początek i idź w dół. Znajdziesz tam schody na kolejne piętro.



Na kolejnym piętrze idziemy cały czas przed siebie, uważając, aby nie spaść z krawędzi wieży. Wejdź ponownie do środka. W południowowschodnim rogu są schody na wyższy poziom. Idź do góry i skręć do pomieszczenia po lewo, aby w jego górnej części znaleźć Bronze Shield. Wróć do schodów, idź na zachód a potem, wzdłuż krawędzi do góry. Ponownie wejdź do środka, aby znaleźć kolejne schody. Idziemy w dół, aż do wielkich drzwi, które jednak, dzięki znalezionemu na początku gry Thief Key nie stanowią dla nas przeszkody. Idziemy cały czas przed siebie. Podejdź do dwójki bandytów, a zauważą cię i pobiegną ostrzec szefa. Goń ich, ale gdy staniesz przed wrogiem, podłoga się pod tobą otworzy i spadniesz piętro niżej.



Wróć na taras i obejdź go od wschodu. Spotkasz tu naszych bandytów. Ulecz się i podejdź do nich. Podczas walki najpierw wykończ szeregowych łotrów, dopiero potem skoncentruj się na ich szefie. Po walce poprosi cię o darowanie życia. Nie ma znaczenia co wybierzesz, skończy się tym samym. Weź koronę i wracaj do Romaly. W nagrodę zostaniesz królem (a jeśli grasz kobietą, to królową). W zasadzie możesz odmówić, ale w końcu fajnie jest mieć władzę, nie? Jeśli zostałeś królową, możesz udać się do gospody i spędzić tam noc, uszczęśliwiając tym samym jej właściciela. Udaj się do domu w północnej części miasta, pogadaj ze starą służącą, a następnie wróć do zamku i pomów z dziewczyną w ogrodzie. Dobra, dosyć tego dobrego. Idź na arenę. Znajdziesz tam poprzedniego króla. Oddaj mu koronę i wróć na szlak. Pamiętaj, że zawsze możesz tu wrócić.



Idziemy do Kazave, a stamtąd do położnej bardziej na północ wioski Noaniels. Wszyscy śpią? Wejdź do domku na północ od wejścia, aby w kotle znaleźć Strenght Seed. Teraz skieruj się do domu na południowym zachodzie. Na dole, w garnku znajdzie Agility Seed, a na piętrze mężczyznę, który powie ci, co się stało. Z szafki weź Tragic Book. Jeśli już kradniemy, to skocz do gospody i weź z szafek Moon Herb i Kilt. Więcej tu na razie nie zdziałamy. Wyjdź z Noaniels i idź na zachód. Zauważysz pewnie polanę w lesie. Wejdź na nią, a trafisz do Elvenham. Elfy nie przepadają za ludźmi, nic ci nie sprzedadzą. W szczegóły wtajemniczy cię królowa. Po rozmowie z nią sprawdź wgłębienie na zachód od jej tronu. Znajdziesz tam Tiny Medal. A co z naszym problemem? Wyjdź z wioski elfów i udaj się do jaskini na południu.



Gdy wejdziesz do jaskini, idź w dół i skręć na zachód, by znaleźć skrzynię z 288 sztukami złota. Potem w dół, na wschód, i do góry, po skrzynię z Repellent. Teraz wracamy, idziemy w dół a potem na zachód. Znajdziesz tu pomieszczenie ze schodami po lewo i po prawo. Skorzystaj z tych po prawo. Idź przed siebie, ze skrzyni weź Tiny Medal. Zawróć, wybierz teraz schody po lewo. Zauważysz pewnie świecący punkt po środku. Jeśli nań wejdziesz, odnowi ci on hp i mp. Super! To nawet niezłe miejsce do pakowania. Następnie skieruj się na zachód, a potem na północ. Idź tak długo jak można, aż dojdziesz do rozwidlenia. W pomieszczeniu na zachód jest skrzynia z włócznią, a we wschodnim znajdziesz Strenght Seed. Wróć nieco w dół i idź w lewo, cały czas przed siebie. Dojdziesz do kolejnych schodów.



Idź do góry, potem na zachód, ale omiń na razie schody. Idź w dół i skręć na wschód, by ze skrzyni wziąć różaniec. Wróć do schodów, ale teraz skieruj się na zachód. Idź w dół, aż do końca, gdzie znajdziesz skrzynię w Tokenem. Wróć nieco do góry, skręć na zachód, idź w dół i weź 224 sztuki złota ze skrzyni. Zawróć i idź na wschód. Ze skrzyni weź Leather Armor i zejdź po schodach. Idź prosto, ze skrzyni weź Dream Ruby i przeczytaj wiadomość. Nie brzmi to dobrze. Wracamy do Elvenham. Powiedz królowej co się stało i udaj się do Noaniels. Użyj tu otrzymanego od królowej pyłu, a mieszkańcy się przebudzą. Porozmawiaj ze wszystkimi, w tym koniecznie z mężczyzną na piętrze w gospodzie. Powie ci coś ważnego. To tyle, ruszajmy do Ashalam.



Aby tam dotrzeć, zawróć do Romaly i idź nieco do góry, a potem na wschód. Idąc wzdłuż wyburza znajdziesz most. Idź na południowy wschód, w końcu zauważysz miejscowość. To nasz cel. Ceny tutaj mogą zabić, ale sztuka polega na tym aby się targować. W efekcie czego ceny można zbić z 40 000 do 5 000.  Z szafki w gospodzie weź Bug Powder. Wróć do miasta nocą, dopiero teraz zrób zakupy i pogadaj z mieszkańcami. Dowiesz się o nowych lokacjach. Idź do jaskini na północny wschód od miasta. Znajdziesz tam club and Training Suit, zaś w studni, w jej północno wschodnim rogu leży Life Acron. Hobbit każe nam się wynosić precz.



Skieruj się na południowy wschód od Ashalam. Znajdziesz tu kolejną kapliczkę z mini grą. Wejdź do niej, podejdź do zachodniego filaru i zrób trzy kroki na zachód. Znajdziesz Tiny Medal. Idź dalej na zachód. Znajdziesz tam wielką pustynię, a po środku las i oazę. Wejdź do niej od dołu. Zauważysz miasteczko i zamek.  Wejdź do miasteczka. Obszukaj grób po środku, aby znaleźć Tiny Medal. Nieco wyżej jest kopalnia kasy, czyli arena, na której można obstawiać wyniki walk. Wejdź nieco wyżej, a znajdziesz tam dom. Obszukaj szafki na piętrze, by wziąć z nich bokserki. Stań na zachód od studni i obszukaj obszar, aby znaleźć Agility Seed. W studni po środku miasta jest skrzynia z Brave Book.  W sklepie z bronią we wschodniej części miasta możesz kupić nowy sprzęt, zaś z garnka weź Tiny Medal. Idziemy do zamku.



Na samym początku nie wchodź do środka, ale idź na zachód, wejdź w niszę w murze i idź do góry. Znajdziesz ukryte przejście. Idź nim prosto, aż droga skieruje się ku górze. Jest tam skrzynia, w której znajdziesz Starry Bracelet. Pojawi się duch. Odpowiedz dwa razy tak, a pozwoli ci zatrzymać świecidełko. Wyjdź stamtąd i wejdź do zamku normalną bramą. Na parterze znajdziemy Token i Defy Book. Idź do góry i pogadaj z królową. Następnie pomów z mieszkańcami zamku. Od nich dowiesz się nieco o piramidzie. Tak, to nasz kolejny cel.



Piramida jest dokładnie na północ od Isis. Wejdź do środka i idź do skrzyżowania, ale omiń jego środek, bo wpadniesz do dziury, z której potem trzeba będzie wyłazić. Po prawo i lewo są skrzynie, niestety puste. Idziemy do kolejnego skrzyżowania. Tu też po środku jest pułapka. Na zachodzie są trzy skrzynie, dwie dolne zawierają dość silnych bossów – Canniboxy, trzecia jest pusta. Idź na wschód, do góry i przed siebie, aż dojdziesz do schodów.



Idź na zachód, skręć w dół przy pierwszej okazji, po czym idź cały czas na zachód, a potem cały czas w dół. Dojdziesz do skrzyni z Inteligence Seed. Teraz skieruj się ku górze i idź aż do końca, potem w prawo, gdzie znajdziesz schody wiodące w dół. Są tu dwie skrzynie, jedna jest pusta, druga zawiera Caniboxa. Idź dalej na zachód, jest tam skrzynia z Tiny Medal. Wracamy, wejdź z powrotem na górę, idź w prawo, w dół, skręć na wschód, w dół, potem znowu na wschód. Oto i schody na kolejne piętro.



Przejście blokuje na kawał skały. Skieruj się na zachód i idź prosto, aż dojdziesz do rozwidlenia. Dla porządku, ta po lewo to nisza A, ta po prawo – B. Zawróć  i idź na wschód od schodów. Mamy tu dwie kolejne nisze, tym razem C i D. Dobra, teraz zabawa z guzikami. W każdej z nisz jest jeden. Właściwa kolejność to C, B, A, D. Zamknięte wrota otworzą się, a za nimi znajdziemy skrzynie z Vitality Seed i Magic Key. Wróć do schodów, ale nie korzystaj z nich, tylko idź na zachód, a następnie do góry, cały czas prosto przed siebie, aż do kolejnych schodów. Idź na wschód, dojdziesz do drzwi, a za nimi jest pomieszczenie pełne skrzyń. Niestety, otwarcie każdej, poza przedmiotami lub złotem, oznacza walkę z czterema mumiami. Biorąc pod uwagę, że żadnych bossów w tej lokacji nie ma, a zbliżamy się do końca jej eksploracji, możemy sobie pozwolić na walki, nie? Uwaga, nie ekwipuj sobie znalezionego tu Stone Wing, to przeklęty przedmiot!



Udaj się w dół, potem schodami do góry i na północ. Jest tam skrzynia z Flashy Suit. Idź na wschód, wyjdź schodami na powierzchnię. Zeskocz z piramidy i wracaj do Isis, bo pewnie twój stan zdrowia jest średni. Ulecz się i… wróć do Piramidy. Idź prosto i wpadnij w pułapkę na początku. Idziemy na zachód, potem do góry. W pomieszczeniu pełnym czaszek stań na tej po środku, zrób dwa kroki w dół i obszukaj teren. Znajdziesz chody. Zejdź na dół i weź Golden Claw z krypty. Zostaniesz przeklęty, co dwa kroki czeka cię teraz walka. Co gorsza, nie działają tu czary… Wychodzimy z krypty, idziemy w dół I skręcamy na zachód, gdzie jest mały korytarzyk prowadzący poza piramidę.



Używając czaru Return, wracamy do Aliahan. Idź do zamkniętej poprzednio komnaty w zamku i ze skrzyń weź 128 sztuk złota, 336 sztuk złota, Hero Ring, Lune Wand, Agility Seed i Strenght Seed. Teraz teleportuj się do Romaly. Na pierwszym piętrze otwórz drzwi prowadzące poza zamek i z krzaka weź Tiny Medal. Kolejny przystanek to Ashalam. W północno zachodniej części miasta znajdziesz dom, a w szafce na piętrze Joke Book. W pomieszczeniu obok, w prawym górnym kwadracie ukryto Tiny Medal. Lecimy do Isis.



Wejdź do zamku nocą, a spod drzwi ze skrzyniami znikną straże. No to do roboty! 72 sztuki złota, 80 sztuk złota, Silk Dress, Ruby Ring, Tiara, Inteligence Seed, Life Acron i Tiny Medal czekają, aby ktoś się nimi zaopiekował. Udaj się nocą do sypialni królowej, a odbędziecie ciekawą rozmowę, odszukaj teraz pod łóżkiem królowej Wizard Ring. To tyle, jeśli chodzi o zbieranie, rozdziel, sprzedaj itd. co tam potrzebujesz, po czym teleportuj się do Romaly i udaj się do Romaly Shrine. Idź do kapliczki, a dzięki kluczowi droga dalej stanie przed tobą otworem.



Przejdź przez most i idź na południe. Po pewnym czasie znajdziesz zauważysz zamek. Oto i Portoga. Idź do domu po środku miasta, gdzie znajdziesz sklepy i gospodę. W szafce jest Token. Widzisz zagrodę dla konia? Wejdź do niej, zrób dwa kroki na północ od konia, a w krzakach znajdziesz Tiny Medal. W domu wyżej obszukaj worki wiszące na ścianie na piętrze, a znajdziesz Strenght Seed. Obejdź zamek od północnego wschodu, a znajdziesz wejście do podziemi, tam zaś Tiny Medal w garnku i Tragic Book na półce. Teraz idziemy do zamku. Pogadaj z królem, a jeśli chcesz uzyskać informacje o swoich poziomach, to musisz pomówić z facetem koło tronu. Weź ze skrzyń Vitality Seed, Mist Wand i Tatoo. Uważaj, bo pola koło skrzyń zabierają sporo hp.



Teleportuj się do Ashalam. Pamiętasz jaskinię, w której wredny hobbit kazał nam iść w diabły? Idziemy do niego, używamy listu króla, a frajer zrobi się miły. Idź za nim w dół, a otworzy ci drogę. Jaskinie ciągną się trochę, ale nie ma w nich wrogów. Po wyjściu idź wzdłuż linii wzgórz na południe, a potem na wschód. Znajdziesz tam miasto Baharatta.



Co tu mamy do załatwienia? Najpierw zwyczajowa kradzież. Nie za bardzo się tu obłowimy. W domu naprzeciwko gospody, w szafce jest Token. W gospodzie na piętrze znajdziemy Tiny Medal, w szafce w sklepie z pieprzem – travelers suit. No właśnie, pieprz! W końcu po niego tu przybyliśmy. W sklepie okaże się, że dziewczyna sprzedająca pieprza została porwana. Zejdź nad rzekę i pogadaj ze staruszkiem. No tak, zbóje porywają panienki hurtem. No to idziemy je ratować, jak na bohaterów lub bohaterki przystało. Wyjdź z miasta, idź na wschód, przejdź przez most, idź na północ, przejdź przez most w kierunku zachodnim i wejdź do jaskini. Gdy będziesz w środku, dość łatwo możesz się pogubić. Więc tak, na pierwszym skrzyżowaniu idź do góry, tak samo na kolejnym. Są tu dwie skrzynie, ta u góry to Canibox, ta po prawo zawiera 352 sztuk złota. Idziemy na zachód, by z kolejnej skrzyni wziąć Tiny Medal. Jeszcze jeden krok na zachód, górna skrzynia to 132 sztuki złota, zaś ta po lewo to Canibox. Zejdź na dół pięć lokacji, aby następnie skręcić na zachód. Stamtąd zabierz skrzynię z Vitality Seed. Teraz idziemy trzy lokacje na wschód, a tam są schody prowadzące na dół.



Idź cały czas na zachód, aż znajdziesz komnatę z Strength Seed, Agility Seed, Intelligence Seed i Life Acron. Super! Teraz wracamy i idziemy na południe. Po wejściu do Sali odmów bandytom, a rzucą się na ciebie. Walka z nimi to formalność. Uwolnij dwójkę kochanków otwierając ich cele dźwignią, po czym idź do góry. No proszę, starzy znajomi… Walka z Kandarem i jego dwoma kumplami jest, moim zdaniem prostsza niż poprzednio. Dużo zależy od składu drużyny, ale zwyczajowo, najpierw wykończ pomocników, a potem bossa. Po walce wróć do cel i z północnych kątów weź Luck Seed i Mystic Nut. Wróć do wioski, a w sklepie otrzymasz pieprz za darmo. Zanieś go królowi Portogi. Statek jest twój! Koniec z liniową grą (tak, już w 1988!). W zasadzie jedynym, co nas teraz ogranicza, jest poziom doświadczenia drużyny. Żeby było śmieszniej, jeśli się teleportujemy, statek zrobi to z nami i będzie czekał u brzegu. Przed nami wielki świat…



Bo nie zna życia, kto nie służył w marynarce…



Udaj się do Baharatty, przejdź przez most na wschodzie, idź cały czas na północ, aż zauważysz zamek. Oto Dharma Shrine. Można tu zmieniać klasy zawodowe (ale dopiero po przekroczeniu 20 poziomu) i imiona postaci. Wszystko dokładniej opisano w osobnym tekście na Inner World. W północnowschodniej rzeźbie znajdziesz Tiny Medal. Możesz tu także zdobyć klasę Sage. Są na to dwa sposoby, pierwszym jest posiadanie klasy Jester, drugim zdobycie Zen Scroll. Skąd go wziąć? Opuść Dharma Shrine i idź jeszcze bardziej na północ, aż w końcu zauważysz wieżę. Wejdź do niej i idź w południowo zachodni kąt. Wejdź do bocznej komnaty po Intelligence Seed w skrzyni. Wyjdź i idź cały czas na zachód, aż do końca. Tam też znajdziesz schody prowadzące w dwie strony. Nie korzystaj z nich, tylko idź do góry. Widzisz wyjście z wieży? Niedaleko od niego, na zachód są schody na kolejne piętro. Wow, lina. Nie bój się, po prostu przejdź prosto po niej. Są tu kolejne schody. Zejdź po nich i wejdź do teleportu. Kilka kroków i dotrzesz do skrzyżowania. Zaczynamy od góry, wejdź po schodach o weź ze skrzyni 448 sztuk złota. Teraz wybierz drogę w dół która doprowadzi cię do skrzyni z Tiny Medalem. W końcu idź na wschód, po schodach, na dół, kolejne schody, aż w końcu zauważysz linę. Przejdź po niej. Po drugiej stronie idź na południe i weź ze skrzyni Silver Tiarę. Wróć na linę, ustaw się mniej więcej po jej środku i zeskocz. Znajdziesz się na obszarze z pęknięciem po środku. Zeskocz do niego i idź na zachód. Zejdź po schodach  i weź Zen Scroll. To wszystko, co było tu do zrobienia.



Wyjdź i teleportuj się do Dharmy. Jednorazowo, przy pomocy Zen scroll możesz zmienić którąś z postaci w Sage. Nie radzę robić tego jeszcze teraz, to wybór wymagający przemyślenia. Jak już jesteśmy w Dharmie, idź na wschód, obejdź góry od dołu, a pewnie zauważysz kapliczkę. Jest to Zipangu Shrine. W środku jest gospoda, a w szafkach Stick i Tiny Medal. Porozmawiaj z ludźmi, aby dowiedzieć się o potworze Orochi. Opuść kapliczkę i idź na północ, wzdłuż wybrzeża, do miasteczka o nazwie Muor.



Weź Kilt z szafki w gospodzie. Ludzie w mieście wydają się ciebie rozpoznawać. W jednym ze sklepów mają nawet dziwnie znajomy hełm. Obejdź sklep i wejdź na piętro wyżej. Z dzbanów weź Tiny Medal i Token a potem pomów z ludźmi. Gdy wyjdziesz, zacznie się scenka, po której otrzymasz Hełm Ortegi. Teleportuj się do Portogi i wsiadaj na statek. Widzisz budynek po drugiej stronie wody? Wejdź tam i wdrap się na sam szczyt. Latarnik powie ci kilka ciekawych rzeczy. Wróć na statek. Płyniemy na południe, wzdłuż linii wybrzeża. Po drodze zauważysz kapliczkę, to dobry znak. Płyń niżej, aż w końcu wpłyniesz na wschód, między ląd. Zauważysz pewnie rozwidlenie wód, a między nim miasto na cyplu. To twój cel. Tedanki jest zrujnowane i wymarłe za dnia. Wróć tu w nocy. Od mieszkańców dowiesz się wielu ciekawych i ważnych rzeczy. Na samej górze znajdziesz ruinę z trzema garnkami. W jednym jest 55 sztuk złota, a na dole, na ziemi koło górnej skrzyni znajdziesz Life Acron. Wróć tu za dnia, a w sklepie z bronią będziesz mógł wejść na piętro, a tam czekają już do zabrania Dark Lamp i Black Hat. Gdzie teraz? Teleportuj się do Baharaty, wsiadaj w statek i płyń na południe. Po pewnym czasie zauważysz ląd. Wyląduj i idź na zachód, gdzie zauważysz wioskę. To Lancel.



Co by tu ukraść… W domy na północ od gospody znajdziesz Token i pięć sztuk złota. Udaj się na północną część miasta, gdzie znajduje się świątynia, zwana pępkiem świata – Navel of the World. Na końcu pierwszej od wschodu, bocznej alejki znajdziesz Tiny Medal. W zaułku po prawo siedzi Slime. Powiedz mu, że masz Hide Herb (kupić je można w sklepie w wiosce), a wskaże ci dalszą drogę. Do świątyni na razie nie można się dostać. Kup kilka Hide Herbów i opuść Lancel, kierując się do Edinbear. Jak tam dotrzeć? Teleportuj się do Noaniels, Płyń na zachód (od góry) wzdłuż wybrzeża, a gdy ono się skończy, kieruj się na południe. Zauważysz niedługo potem wysepkę, na której jest zamek. Oto i Edinbear.



Strażnik przy wejściu okaże się gburem. No nic, po coś te ziółka niewidzialności w końcu kupiliśmy. Użyj ich i możesz spokojnie wejść do środka. Idź do góry i skręć na zachód do drugiej mijanej komnaty. Zejdź po schodach. Tu czeka cię zagadka logiczna (sic!). Widzisz trzy głazy? Nazwijmy je, idąc od lewej, A, B i C. Sztuka polega na przepchnięciu ich na niebieskie pola. Uważaj na wodę, po jeśli kamień do niej wpadnie, to trzeba resetować poziom, wchodząc po schodach i wracając. Zaczynamy od skały A, pchnij ją nieco do góry, potem na wschód. Skałę B przepchnij na wschód, a następnie pchaj skałę A do góry. Gdy będzie na niebieskich polach, zepchnij ją na zachodnie. Wróć i zajmij się skałą C, spychając ją nieco w dół. Teraz ustaw skałę B tak jak A i wepchnij ją na niebieskie pole wschodnie. Została już tylko skała C, ale to chyba formalność. Wejdź na górę i ze skrzyni weź Dry Vase.



Wróć wyżej i pospaceruj po zamku. Na sadzawką spotkasz księżniczkę. W północno wschodnim pokoju znajdziesz Party Dress, Dandy Suit i Lady Book. Na kolejnym piętrze spotkasz króla. Okaże się on lepiej nastawiony niż większość mieszkańców zamku, co więcej, pozwoli on nam zatrzymać wazę. Idź w dół, wyjdź drzwiami, skieruj się na wschód, zejdź schodami na dół, wyjdź poza zamek i pogadaj z pomarańczowym mężczyzną, który mówi o zagadce ze skałami. Skieruj się ku drzewom na zachód od niego, dojdź do nich, zejdź w dół i podnieś Tiny Medal. Jest tu jeszcze jeden, wróć do sali tronowej, zejdź po schodach na dół, idź w dół, by wyjść do ogrodu, po którym kręci się dziewczynka. Pogadaj z  nią a następnie obszukaj wschodnią część środka klombu, a znajdziesz tam drugi Tiny Medal.



Teleportuj się do Aliahan. Przy okazji, oddaj facetowi w studni znalezione medale. Nie po to tu jednak przybyliśmy. Wsiadaj na statek. Podpłyń do jaskini, którą odwiedzałeś na początku gry (tej na zachód od Aliahan) i żegluj na południe, tak długo, aż zobaczysz siedem skał zebranych do kupy w coś na kształt rafy. Podpłyń do tego czegoś i użyj Dry Vase przy dolnej środkowej skale. Pojawi się wyspa z kapliczką. Wejdź do środka, a w centrum znajdziesz poszukiwany przez nas Final Key. Idź do góry, na ostatnim górnym kwadracie gwiazdy ułożonej na podłodze leży Tiny Medal. Pogadaj ze szkieletem w pomieszczeniu na północy i wyjdź, by obejrzeć, jak kapliczka zapada się ponownie w morzu. Czas aby wykorzystać znaleziony klucz. Najpierw skok do Aliahan, w zamkowym więzieniu, w garnkach znajdujących się w celach są Strenght Seed i 500 sztuk złota (nie pytajcie mnie, jakim cudem tam się znalazły). Teraz skocz do Romaly. Wejdź do zamku i zbadaj jego wschodnią część. Na dole znajdziesz Dagger i Expel Shield, na górze, ukryty koło zlewu na szczycie wieży Tiny Medal.



Wyjdź z Romaly i idź do Romaly Gate, kapliczki nieco na północny zachód od zamku. Zejdź na dół, a tam skieruj się na południe. W pomieszczeniu z portalem obszukaj kąt między wodą, aby znaleźć Tiny Medal. Teraz użyj portalu. Idź prosto. Na środkowym, górnym niebieskim polu nad wodą leży Tiny Medal. Drugi znajdziesz, jeśli udasz się na północ, wejdziesz w portal, a z niego zrobisz dwa kroki do góry i jeden w lewo. Idź w dół, na zachód, a następnie do góry. Mężczyzna opowie ci o smutnym losie Olivii. Wróć do Romaly Gate i teleportuj się do Portogi, skąd statkiem pożegluj do zrujnowanej Tedanki. Musisz wejść tam w nocy. Idź do znajdującego się w północno zachodniej części miasta więzienia, otwórz bramę i pogadaj z więźniem. Da ci Green Orb i opowie o jego zastosowaniu.



Płyniemy do Muor. Jak? Teleportuj się do Reeve i płyń na północ, aż zauważysz na zachodzie miasto, tuż pod zlodowaciałym półwyspem. Wyjdź ze statku, idź do miasta i weź Tiny Medal z północnego krańca łąki ukrytej za bramą. Płyniemy dalej na północ, przez lodowy przesmyk i wyżej. W pewnym momencie zachodni brzeg zacznie się pokrywać lodem. To znaczy, że jesteśmy już blisko. Tuż koło wpadającej do morza rzeki jest kapliczka. Wejdź do niej. Pogadaj z hobbitem a z za jego tronu weź Tiny Medal. Teraz wyjdź i teleportuj się do Edinbear. Płyń cały czas na zachód, aż dotrzesz do wybrzeża. Powtórzyłeś właśnie wyczyn Kolumba, wiesz? Nieważne, płyniemy na południe. Po drodze zauważysz na brzegu las z pustą polaną po środku. To miejsce, w którym możesz wykonać quest z budową od postaw miasta. Jak to wygląda? Wchodzimy i gadamy z jedynym mieszkańcem okolicy. Wracamy do Aliahan, werbujemy Dealera i odstawiamy go do miasta. Teraz trzeba co jakiś czas, w przerwie między naszymi dalszymi podróżami zaglądać do tego miasta i obserwować jego rozwój. Miasto otrzyma imię naszego Dealera. Gdy zostanie on/ona burmistrzem, odwiedź miasto, po czym poczekaj na noc i wejdź tu ponownie. Idź do budynku na południe od ratusza i podsłuchaj rozmowę ludzi. Pogadaj z nimi, po czym prześpij się w gospodzie, wyjdź z miasta i wróć do niego. Naszego Dealera odwiedź w więzieniu, a potem idź do ratusza. Za tronem znajdziesz Yellow Orb.



Płyniemy dalej na południe aż będziemy mogli wpłynąć w nowy kontynent od dołu. Płyń środkową rzeką, potem skręć w pierwszą odnogę północno zachodnią. W końcu na zachodnim wybrzeżu zauważysz miasto. To właśnie Soo. W chatce zaraz przy wejściu znajdziemy Agility Seed w garnku. W sklepie nie znajdziesz zbyt wielu ciekawych rzeczy, natomiast facet w domku wyżej powie ci ciekawą rzecz o Dry Vase. W domku w górnej części wioski znajdziemy Tiny Medal ukryty w garnku. Zejdź do studni. W szafce znajdziesz Token. Po wyjściu ze studni, sprawdź obszary na północ i południe od niej. Znajdziesz tam kolejny Tiny Medal i Bolt Wand.



Skocz do Lancel. Koniecznie prześpij się w gospodzie, po czym udaj się do świątyni. Kapłan w centralnej części powie ci o teście, który zdać musisz kierując wyłącznie postacią bohatera/ki, bez drużyny. Zaopatrz się w najlepszą broń, sugeruję tutaj tą atakującą wielu wrogów na raz, zapas środków leczących. Na początek idź na wschód i weź ze skrzyni Tiny Medal. Teraz idziemy na zachód. Wyjdziesz z miasta, widząc jaskinię niedaleko. Udaj się do niej. Wejdź tam i idź w dół, aż dojdziesz do skrzyżowania. Podążaj nadal w dół. Znajdziesz się w korytarzu z bocznymi drogami. Zacznij od pierwszej z wiodących na zachód która doprowadzi cię do skrzyni z 248 sztukami złota. Ta naprzeciw prowadzi do skrzyni z Tiny Medalem. Skrzynia w dolnym pomieszczeniu po prawo zawiera Inteligence Seed, zaś ta naprzeciwko zawiera skrzynię z Mimikiem, którą lepiej ominąć.



Idź na dół, a potem na wschód. Dojdziesz do schodów. Znajdziesz się w wielkiej hali. Zrób kilka kroków do góry, a potem idź na wschód, gdzie znajdziesz kolejne schody. Idź cały czas przed siebie, by dojść do skrzyni z Terra Armor. Wróć do wielkiego pomieszczenia i idź na północ, by znaleźć schody wiodące w dół. Idź przed siebie, a gdy droga się rozwidli, skieruj się ku górze. Ze skrzyń weź Tiny Medal i Blue Orb. Użyj czaru Outside, by wydostać się stąd i wróć do Lancel.



Teleportuj się do Dharmy. Wsiadaj na statek i płyń na południowy wschód, a potem, gdy dotrzesz do otwartego morza, na wschód. Zauważysz w końcu wyspę z kapliczką i jaskinią. Wyjdź na ląd i wejdź do kapliczki. Zacznijmy zwyczajowo od plądrowania. W domu na zachód, w szafce znajdziesz Cloth Suit. Nieco bardziej na zachód jest zejście do piwnicy, a tam pełno garnków. Idź w dół i sprawdź górny z trzech tam stojących. Znajdziesz Strenght Seed. Wejdź między rzędy garnków i sprawdź drugi garnek po prawo. Znajdziesz w nim Tiny Medal. Podejdź do środkowego garnka i obszukaj go. Czeka cię niespodzianka. Wróć do góry. W domku na północy znajdziesz Mystic Nut w garnku. Idź do świątyni na północy wioski i pogadaj z kapłanką Himiko. Powie nam, żebyśmy się nie mieszali, ale w końcu jesteśmy bohaterami, czyż nie? W pomieszczeniu na zachód od niej, w górnym garnku znajdziesz Mystic Nut. Idź do wschodniej odnogi. Jest tam sześć garnków. Weź z nich Strength Seed i Tiny Medal. Teraz wyjdź z Zipangu i wejdź do jaskini koło wioski.



Wejdź do jaskini i idź na zachód, potem zaś cały czas na południe, na wschód i w końcu na północ. Dojdziesz do jeziora lawy. Udaj się na wschód, aż do pomieszczenia zawierającego skrzynię z Noh Mask. To przeklęty przedmiot, który znacząco podnosi obronę, ale i narzuca Confuse, więc zasadniczo tylko Jester może go używać.  Cofnij się na zachód, a dojdziesz do wiodących w dół schodów. Idź do góry, skręć na wschód i prosto przed siebie. Tam już czeka Orochi we własnej osobie.



Ten boss ma sporo hp, ale w sumie nie jest trudny. Miałam drużynę na poziomach 17-19, a poradziłam z nim sobie dość łatwo. Na początek przygotowanie, czyli obniżamy obronę wroga czarem Defense, sobie narzucamy Increase i Barrier. To a propos formalności. Teraz walimy w smoka czym tylko mamy, pilnując, aby nasze hp utrzymywało się na przyzwoitym poziomie. Największym problemem jest zionięcie ogniem, które potrafi trafić całą drużynę, pojedyncze ataki Orochi nie są aż tak mordercze. Gdy przegra, Orochi ucieknie teleportem, a my wzbogacimy się o Orochi Sword. Jeśli chcesz, możesz teraz wyjść z jaskini normalnie (np. przy pomocy czaru Outside), uleczyć się i wrócić tu ponownie, a spotkasz smoka gotowego do kolejnej walki, zaś po walce otrzymasz kolejny Orochi Sword. Jeśli jednak ci się śpieszy, idź do teleportu, którym bestia zwiała. Przeniesiesz się do świątyni. Wyjdź, ulecz się i wróć. Odrzuć ofertę smoczycy (to jednak była ona…) i walcz ponownie. Taktyka jest identyczna jak poprzednim razem. Po walce otwórz skrzynię i weź z niej Purple Orb.



Co dalej? Wyjdź z Zipangu i płyń na wschód. Gdy dotrzesz do wybrzeża, skieruj się na północ, płynąc tak długo przed siebie, aż zauważysz wieżę. Wyląduj i wejdź do niej. Przed nami Arp Tower. Droga przez pierwsze piętro niej jest trudna, idziemy przed siebie, gdy pojawi się rozwidlenie, możemy wybrać którąkolwiek z dróg, obie prowadzą do tego samego celu, pomieszczenie z czterema schodami do góry. Wybierz te zachodnie, na kolejnym piętrze idź na zachód, do góry, do kolejnych schodów. Następne piętro i zaraz, na wschód od ciebie kolejne schody, po których trzeba wejść. Idź na wschód, wybierz schody wiodące ku górze. No, teraz jakaś odmiana, czyli chodzenie po linach. Idź na zachód, zejdź na dół po ostatniej z lin i ze skrzyni weź Love Ring. Teraz idź po najbliższej z lin na wschód, po czym na południe, by znaleźć skrzynię z Tiny Medalem. Teraz przyjrzyj się układowi lin. Zauważysz po środku kwadrat między nimi? Wskocz tam, a spadniesz na platformę z czterema skrzyniami. Zwierają one Tiny Medal, Life Acron, 552 sztuki złota i to, po co tu przybyliśmy, czyli Echo Flute. Użyj Outside, by się stąd wydostać.



Skocz do Edinbear, płyń cały czas na zachód, a potem długo, długo na południe, wzdłuż linii brzegowej. W końcu powinieneś (w dolnej części czegoś, co mogłoby być Ameryką południową) wioskę. Wysiądź ze statku i wejdź tam. Pogadaj ze wszystkimi piratami, z komnaty pani kapitan zabierz Tube Socks, a następnie wyjdź i podejdź do głazu na wschód od ich siedziby. Odsuń go i zejdź na dół. Znajdziesz Strenght Seed, Punk Ring i Red Orb! Opuść siedzibę piratów, wsiadaj na statek, dopłyń do cypla kontynentu i skieruj się na południe. Jest tam mała wysepka. Na tej zaś znajdziesz kapliczkę, która jest wioską o nazwie Luzami. W domku na północnym wschodzie znajdziesz Muscle Book i Lucky Book. Idź na zachód, obszukaj grób, a znajdziesz Luck Seed. Z kolei na wschód od domku, w pęknięciu w ziemi znajdziesz Tiny Medal. Pogadaj koniecznie z mieszkańcami i wyjdź z wioski.



Teleportuj się do Edinbear i płyń prosto na zachód. Gdy dotrzesz do lądu, wyszukaj niewielką kapliczkę. Tak, już tu byliśmy kiedyś. Podejdź do sadzawki i idź na wschód, do teleportu. Po drugiej stronie pogadaj z kapłanem. Wyjdź z kapliczki, idź na północ, potem na zachód, przejdź przez most i kieruj się na południowy zachód, aż zauważysz ścieżkę między lasami. Idź nią na południe aż dotrzesz do Samano. W beczce koło gospody jest Token. Idź dalej na wschód, a będziesz świadkiem pogrzebu. Po scence obszukaj drugi grób w drugim rzędzie licząc od góry, aby znaleźć Agility Seed. Z kolei w drugim grobie od wschodu, w najwyższym rzędzie jest Tiny Medal. W domku poniżej znajdziesz Strenght Seed. Bardziej na południe są sklepy i arena, zaś jeszcze niżej, a następnie na zachód, jest zamek. Nie wchodź do niego, tylko obejdź go od zachodu i północno wschodniego kąta weź Tiny Medal. Dopiero teraz wejdź do zamku.



Niestety, głównym wejściem nas nie wpuszczą. Spróbuj zatem od wschodu, gdzie jest wejście handlowe. W beczce znajdziemy Tiny Medal. Idź na północ, obchodząc na razie komnaty. Spotkasz tam księżniczkę, zaś w krzakach po północno wschodniej stronie jest Life Acron. Teraz idź pomówić z królem. Krótka rozmowa skończy się w więzieniu. Ale spokojnie, mamy przecież klucz. Wyjdź z celi i idź do tej naprzeciwko. Pomów z więźniem i weź Tiny Medal z garnka. Pogadaj z pozostałymi więźniami i ze strażnikiem. Idź na południowy wschód, a tam we wschodniej celi dokonasz ciekawego odkrycia. Skieruj się do zachodniej celi i obszukaj ścianę aby znaleźć ukryte przejście. Idź prosto, a wyjdziesz na cmentarzu.



Opuść miasto. Ruszaj na południe, a gdy staną ci na drodze góry, skieruj się na wschód. Zobaczysz grotę, otoczoną bagnami. Wejdź do niej. Idziemy na zachód, do góry. Dotrzesz do komnaty z wodą, w niej udaj się na zachód, a potem w dół, aż do schodów.  Pierwsze dwie skrzynie zawierają 128 sztuk złota i Strenght Seed, dwie kolejne to 56 sztuk złota i Token, trzy następne, nieco wyżej to 568 i 24 sztuki złota oraz Life Acron. Dwie kolejne na wschód to 320 sztuki złota i Tiny Medal. W ostatnim lokum są cztery skrzynie, ale wszystkie zawierają mimiki. Cofamy się do otwartych już skrzyń. Idź na dół, potem na wschód, a gdy dojdziesz do rozwidlenia, wybierz górną drogę, by ze skrzyń wziąć Vitality Seed i 24 sztuki złota. Idziemy na północ, ze skrzyni biorąc Token. W następnej sali są dwie skrzyni, wschodnia zawiera Tiny Medal, zachodnia zaś mimika. Wróć do rozwidlenia i idź dolną drogą, aż dojdziesz do schodów. Zejdź, obejdź wodę od zachodu, a znajdziesz skrzynię z Plushy Suit (efekt jego założenia jest dość komiczny). Wróć do sali z licznymi skrzyniami, która otwierała to piętro. Idź w południowo wschodni kąt i zeskocz do dziury. Ze skrzyni weź Lar Mirror i wyjdź z tych jaskiń.



Wracamy do Samano, a gdy nastanie noc, udaj się do zamku. Wejdź do umieszczonej na szczycie zamku sypialni króla i użyj na nim Lar Mirror. Zmieni się w potwora i zacznie się walka. Będzie nieco kłopotliwa, bo troll przywala średnio dwa razy na turę, na dodatek dość mocno. Pilnuj, aby ci nie obniżył za bardzo obrony, bo inaczej postaci będą padać jak muchy. Po walce znajdziesz w skrzyni Change Staff. Teleportuj się stąd do Edinbear, płyń na zachód. Gdy dopłyniesz do na wpół zamrożonej wyspy, która jest punktem teleportacyjnym, podpłyń nieco wyżej. W centralnym punkcie zlodowaciałego kontynentu jest zielona polana. Wejdź do niej i idź na północny wschód. Znajdziesz tam domek, którego właściciel wymieni Change Staff na Bone. Zgódź się, a z szafek zabierz przed wyjściem Tiny Medal i Silk Hat.



Mając kość, użyj jej, by poznać położenie statku widma. Kość mówi ci, ile jeszcze pól zostało, ale pamiętaj, że statek się porusza. Gdy go dopadniesz, wskakuj na pokład. Idź w dół, pokonaj mini demona, a z beczki weź Tiny Medal. Zejdź na dół, z komnaty ze skrzyniami weź 128 sztuk złota, Token, Strenght Seed (z garnka), 670 sztuk złota i Poison Dagger. Południowo zachodnia skrzynia to mimik. Idź na północ. Spotkasz tu Erika, zaś z szafki nieco wyżej weź Garter. Z kolei na samym dole, na południu jest sala z łóżkami, zaś po jej środku znajduje się skrzynia z Love Memory. To pamiątka po Eriku dla Olivii. Opuść statek i teleportuj się do Noaniels. Płyniemy cały czas na wschód, a potem, gdy linia brzegowa kontynentu zacznie iść ku południu, kontynuujmy wraz z nią. Skręć w płynącą na zachód rzekę, która uchodzi do morza obok kapliczki z hobbitem. Płyń cały czas przed siebie, aż zatrzyma cię dziwna siła. Użyj wtedy Love Memory, a po scence klątwa przestanie działać. Przepłyń przez przesmyk i wejdź do kapliczki na wyspie.



Płomyk przy wejściu powie ci, że to Shrine Jail. Idź przed siebie, skręć na zachód, otwórz drzwi i weź Tiny Medal. Idź niżej. W zachodniej celi spotkasz ducha, który powie ci, co masz zrobić. Teraz idź na wschód, zaś z ziemi nad szkieletem podnieś Gaia Sword. Wyjdź i teleportuj się do Ashalam. Płyń rzeką w dół, potem nieco na zachód, by wysiąść na północnym cyplu lądu i podejść od północy do wulkanu. Użyj przy nim Gaia Sword, a zrobi się wesoło. Popłyń teraz na południowy zachód i wysiądź ze statku, idąc na południe, ścieżką pomiędzy górami. Idź na zachód, uważając na wielkie bagno po środku lasu. Teraz skieruj się do góry, a zobaczysz wejście do jaskini.



Pierwsze piętro to fraszka, idź przed siebie, aż do schodów. Idź przed siebie, skręć w dół, a następnie idź na zachód, najdalej jak możesz. Teraz na południe, znowu na zachód, aż dojdziesz do skrzyni z Tiny Medalem. Wyjdź, idź na wschód, do następnej lokacji, potem w dół i cały czas na zachód, aż dojdziesz do sali z Blade Armor w skrzyni. Cofnij się trochę i idź w dół, aż znajdziesz schody. Kieruj się cały czas na południe, a potem na wschód. Omiń sześć dziur i idź prosto, aż do schodów. Wejdź po nich i ruszaj na wschód, potem zaś na północ. Wskocz do dziury. Teraz podążaj na północ, aż zauważysz schody. Wejdź po nich i idź przed siebie, aż do kolejnych schodów. Maszeruj w dół, skręć w pierwszy mostek, po czym wybierz drogę północno wschodnią. Idziemy na południe, a następnie na wschód małym, czarnym przejściem. Teraz na wschód i do góry, aż do schodów.  No, wreszcie powierzchnia. Idź na wschód, do kapliczki, w której facet da ci Silver Orb. Z krzyży za nim weź Tiny Medal i dwa Tokeny. Teleportuj się do Lancel.



Płyń na południowy zachód, na arktyczny kontynent. Jest tam mała kapliczka. Wejdź do środka, wstaw wszystkie Orby do nisz wokół ołtarza, a zacznie się scenka. Wyjdź i wsiada na lamię. Teraz możesz sobie latać po świecie do woli. Żegnajcie, losowe walki, przynajmniej na krótki czas. Lecimy do Shrine Jail, a stamtąd na północny wschód, gdzie zauważysz pewnie zamek otoczony górami. Teraz możemy się tam dostać. To zamek Dragon Queen. Pogadaj z końmi stojącymi przy wejściu, po czym idź jednym z boków ku górze i pomów z zieloną dziewczynką. Dwa kroki od niej na wschód leży Tiny Medal. Teraz idź na południe, aż dotrzesz do siedziby smoczych. Powie kilka słów, da ci Light Orb, złoży jajo i zdechnie. Opuść ten zamek. Czas zająć się Baramosem. Lecimy do jego zamku. Znajduje się on na południowy wschód od Isis, na wyspie otoczonej skałami. To kolejna lokacja, którą dopiero teraz możesz osiągnąć. Wejdź do środka i idź przed siebie, aż zobaczysz dwie pary schód, jedne wiodące w dół, a drugie do góry. Skorzystaj z tych prowadzących w dół, idź na południe, skręć na wschód i idź prosto, aż dojdziesz do komnaty z łóżkiem, w którym leży nieboszczyk. Na zachód od łóżka jest Tiny Medal.



Wyjdź z zamku (z budowli, nie z lokacji) i obejdź go od wschodu. Sprawdzając tamtą część, zauważysz pewnie zwyczajne, drewniane drzwi. Wejdź przez nie do środka. Idź prosto, po czym wejdź po schodach na górę. Teraz na zachód, nieco w dół, znowu na zachód, aż zauważysz schody wiodące w dół. Na kolejnym piętrze musisz przejść przez dwa rzędy pól zadających ci obrażenia, aby poradzić sobie z tym bezboleśnie, użyj czaru Stepguard. Idź w dół, aż zauważysz kolejne dwie pary schodów. Wybierz te prowadzące do góry. Podążaj na wschód, zejdź po kolejnych schodach, a po kilku krokach znajdziesz trzy skrzynie. Są w nich Demon Axe, Wziard Ring i Misery Helmet. Nie ekwipuj tego ostatniego, gdyż to przeklęty przedmiot.



Wracamy do lokacji z podwójnymi schodami i zadającymi obrażenia polami. Skorzystaj teraz ze schodów prowadzących w dół. Idź w dół, a potem zaraz na wschód, gdzie znajdują się schody prowadzące ku górze. Wejdź po nich, maszeruj do góry, na wschód, kolejnymi schodami wejdź wyżej, teraz na zachód i schodami w dół. Wejdź w drzwi, na chwilę znajdziesz się poza zamkiem, ale już widzisz pewnie drzwi prowadzące do środka. Wejdź i zejdź schodami w dół. Idziemy na północ i wchodzimy do gór po jeszcze jednych schodach. Idź w dół, a przed wejściem do kolejnej lokacji rzuć na siebie stepguarda. Naprzeciw szkieletu leży Tiny Medal. Wyjdź południową bramą.  Idź na wschód, po moście, przez kolejne raniące pola i zejdź w dół. Znajdziesz się w migającej na czerwono sali. Idź na północ. Za zadającymi obrażenia polami chowa się Baramos.



To chyba pierwsza (lub druga, licząc Orochi) walka z poważnym bossem. Sugerowane poziomy to powyżej 30, niżej raczej będzie bardzo bolało. Jako rozegrać to starcie? Narzucamy sobie Barrier, następnie Twin Hit wojownikom i tłuczemy ile wlezie, lecząc się często gęsto Heal All. Leczenie będzie konieczne, gdyż boss ma dwa ataki na turę i co jakiś czas zionie ogniem. Można narzucić draniowi Stopa, wtedy nie będzie używał magii (a jego Explodet jest bardzo mocny).



Po walce przeniesiesz się do Alianah. Idź do zamku, pogadaj z królem, a zacznie się scenka. Po wszystkim udaj się do Portogi. Zaraz przy wejściu, nieco na dole, na wysepce, spotkasz parę młodych ludzi. Od dziewczyny dostaniesz Seduce Sword, broń, której mogą używać wyłącznie kobiety. Teraz lecimy do siedziby piratów, przy czym pamiętaj, aby odwiedzić ją w nocy. Jeśli twoja postać jest kobietą, możesz odbyć bardzo ciekawą rozmowę z panią kapitan i zmienić swoją osobowość na Amazon.  Tak czy siak, wszystko skończy się zabawą, suto zakrapianą grogiem. Kolejny przystanek to założone przy naszej pomocy miasto. Udaj się do ratusza, gdzie będziesz świadkiem zmiany władzy. W domu, który był więzieniem, wejdź na piętro i weź Tiny Medal. Co teraz? Trzeba by się zająć ZOMO… znaczy się Zomą. Leć do zamku Baramosa a potem, na Lamii leć nieco na wschód. Zauważysz wyspę z jaskinią otoczoną bagnami. Wejdź do niej.



Nowy, gorszy świat…



Wskocz do rozpadliny. Domek? No proszę. W trawie na zachód od domku jest Strenght Seed, a w jednej z szafek ukryto Luck Seed. Pogadaj z mieszkańcami i wsiadaj na łódź. Cały nowy świat przed nami. Choć, jeśli grałeś w DQ I i DQ II, może nie do końca taki nowy. Idziemy na wschód, do Tentagel. W sklepie z bronią możesz kupić sporo nowego towaru. Na jednym z pól klombu tuż koło sklepu jest Mystic Nut. Idź do świątyni, wejdź na piętro i pogadaj w celi ze starym znajomym. Z garnka weź Token. Wyjdź z kaplicy, idź na południe, a tam po schodach, gdzie na piętrze znajdziesz Lucky Book i Wimpy Book. Co teraz? Idź na wschód wioski, wyjdź za mur, ale nie wychodź z wioski, tylko idź do góry, gdzie znajdziesz Tiny Medal. Idź w dół, na wschód, a potem do góry, by znaleźć drogę do Tentagel Castle. W zamku idź na zachód, gdzie znajdziesz trzy skrzynie, niestety puste. Dzieci bawiące się obok powiedzą ci, że Zomo... Zoma zabrał wszystko. Idź na północ i wejdź po schodach, a z szafek weź Token i Boxer Shorts. Zejdź po schodach, idź na północ, potem na wschód, a potem na dół. W kuchni poszukaj w południowej ścianie ukrytego przejścia. Znajdziesz schody, a za nimi pomieszczenie z 550 złota, Agility Seed i Sun Stone w skrzyni. Idź do króla, pogadaj z nim, po czym udaj się na południe Sali tronowej i pomów ze starcem. Opuść Tentagel.



Idziemy na północ, nieco także na zachód, aż dotrzemy do jaskini otoczonej przez niewielką pustynię. Wejdź do środka. Uwaga: tu nie działa magia, więc przed wejściem do środka ulecz profilaktycznie całą drużynę. W jaskini schodzimy na sam dół, potem zaś na wschód, aż zobaczymy wiodące w dół schody. Na kolejnym piętrze czeka nas prawdziwy labirynt. Idziemy na północ, na zachód, potem w dół, dalej na zachód, północny zachód, zachód i cały czas przed siebie i do góry, aż znajdziesz prowadzące na niższe piętro schody. Idź do góry, a znajdziesz pięć skrzyń. Pierwsza zawiera 960 sztuk złota, druga to mimik, trzecia to 1016 sztuk złota, czwarta to Tiny Medal. Ostatnia, piąta zawiera Hero Shield. Wskocz do rozpadliny, by zaraz być z niej wyrzuconym. To wszystko, co było tu do zrobienia, wracamy na powierzchnię. Teleportuj się do Tantagel i odpocznij.



Idź na zachód, do swojego statku. Wskakuj na pokład i płyń na zachód, a potem, wzdłuż wybrzeża, na północ. Gdy dotrzesz do górnego końca kontynentu, wysiądź, a znajdziesz niewielką kapliczkę. Wejdź do niej i pogadaj z mieszkańcami, zaś z szafek weź Tiny Medal i Mohawk Wing. Wyjdź z chatki górnym wyjściem i idź na wschód, do piwniczki. Skrzynia jest pusta, ale stań na polu na wschód od niej i obszukaj je. Znajdziesz Shiny Harp.  Teleportuj się z powrotem do Tantagel. Odpocznij i idź na południowy zachód, gdzie znajdziesz jaskinię otoczoną skałami. Wejdź do środka. Idziemy na wschód, potem w dół, dalej na wschód, w dół i teraz cały czas na wschód aż dojdziemy do skrzyni z Wizard Ring. Wyjdź z jaskini (przy pomocy Outside) i idź na południe, aż dojdziesz do prowadzącego na zachód mostu. Skieruj się na zachód. Obejdź góry od południowego wschodu, a pod nimi, na pustyni zauważysz wioskę.



W Domdorze możesz kupić całkiem niezły sprzęt. Porozmawiaj z mieszkańcami, by dowiedzieć się kilku nowych rzeczy. W południowej części miasta, w domu starca znajdziesz Tiny Medal i Joke Book. Zejdź do studni, w jej południowo – zachodnim krańcu znajdziesz Tiny Medal. A to jeszcze nie koniec. Wejdź do studni sprawdź wschodnią przegrodę, by znaleźć jeszcze jeden Tiny Medal. Wejdź do zagrody z końmi i obszukaj środkowe zarośla, aby znaleźć Oricon. Zanim opuścimy to miasto, udaj się do jego wschodniej części i nie wychodząc z lokacji, udaj się do północno wschodniego krańca, gdzie siedzą dwie osoby. Dziewczyna przekaże ci ważną informację. Z poczuciem spełnionego obowiązku opuszczamy Domdorę.



Udaj się na południe od miasta, aż dojdziesz do małego jeziorka. Pod nim jest most wiodący na wschód. Przejdź po nim. Kieruj się na północny wschód, przejdź po prowadzącym na wschód moście i idź w dół. Kieruj się na południowy wschód, aż zobaczysz kapliczkę stojącą wśród bagien. Wejdź do niej, na piętrze znajdziesz Tiny Medal ukryty na środkowym polu dekoracji dywanu, zaś od Rubiss dostaniesz Rain Staff. Co więcej, jeśli zrobisz od wschodniego, górnego krańca tronu dwa kroki do góry i sześć na wschód, znajdziesz Rosary Necklace. Wracamy teraz do mostu i idziemy na północny wschód. Przejdź przez most, po którego drugiej stronie są bagna. Idź na południe, do Mercado.



Co tu mamy do zrobienia? Przede wszystkim, weź Tiny Medal z małego domku w północno zachodniej części miasta. Idź w dół, poniżej gospody i sklepu znajdziesz puste targowisko. Wejdź na górę. Z szafek weź Token i Party Dress, zaś z półek: Kindly Book, Defy Book, Smart Book, Lady Book i Hero book. W szafce w gospodzie znajdziesz Punk Ring. Tuż obok znajdziesz właściciela harfy. Teraz wejdź do dużego budynku po środku miasta (nie ma on drzwi, wejść trzeba przez ściany), narzuć sobie stepguarda i wejdź niżej, do pomieszczenia w którym siedzi starzec na tronie. To wszystko, co mamy do zrobienia w tym mieście. Skocz (przy pomocy czarów) do Domdory. Opuść miasto, idź na południe, potem zaraz na wschód, przez most, lasy i góry. Gdy dojdziesz do znajdującej się na północnym wschodzie ścieżki prowadzącej przez góry, skręć na północny wschód przy pierwszym rozwidleniu, a gdy droga da okazję do skręcenia w las, uczyń to. Idź dalej na wschód, przez przesmyk, potem na północ, obejdź jeziorko i wejdź do nowego miasta.



W Rimuldar odwiedź sklep z ekwipunkiem. Te ceny dobijają, wiem, ale jeśli brak ci forsy, to zakłady w walkach potworów powinny pomóc. Idziemy dalej. Odwiedź wróżkę, a następnie obejdź jej dom dookoła. Od zachodniej strony jest wejście, schody oraz cela, w której siedzi więzień. Pogadaj z nim. Przy jego stole leży Tiny Medal. Na północ od domu wróżki jest chałupka, w której znajdziesz Tiny Medal, Strenght Seed, a w szafce Gold Beak.W szafce w pokoju obok jest Zen scroll. Teraz udaj się do wejścia do wioski, idź na północ, pogadaj z kobietą stojącą w rogu, idź na zachód, skręć w dół i wejdź przez mostek do domu. Weź Inteligence Seed, Token i Tiny Medal.



Teraz czas na mały trik. Teleportuj się do dowolnego miasta w tym świecie, a potem ponownie do Rimuldar. Idź na północ, obejdź otaczające miasto góry i skieruj się na wschód, gdy zaś dojdziesz do wybrzeża, idź wzdłuż niego na południe. Twój statek będzie tu czekał! Płyń na północ, aż dotrzesz do wybrzeża nowego kontynentu. Żegluj wzdłuż niego, aż zobaczysz las. Wyjdź wtedy na ląd, idź na zachód, obejdź północne góry i idź wyżej, aby dotrzeć do położonego tam Kol. W studni po środku miasta, trzy pola od drabinki, znajdziesz Tiny Medal. Dalej w studni jest jeszcze kolejna plansza do Pachisi. Idź na północ, powyżej gospody. W rogu między drzewami, na samej krawędzi lokacji znajdziesz Mystic Nut. Koniecznie porozmawiaj z mieszkańcami, by dowiedzieć się o zniszczeniu King’s Sword. Idź do znajdującej się na wschód od gospody łaźni i ze schodków prowadzących do wody weź Tiny Medal. Teraz najważniejsza część zabawy, obszukaj drzewo znajdujące się na południe od środkowego wejścia do łaźni, aby znaleźć Pixy Flute. Idź do zabudowań na zachód od studni. Z szafek w pokoju zamieszkałym przez kobietę weź Cloth i Token, zaś w sklepie na piętrze, w jednym z wiszących na ścianie worków znajdziesz Tiny Medal. W tym sklepie sprzedaj Oricon, po czym wyjdź z miasta i wróć do sklepu. Możesz tu teraz kupić King’s Sword!



Z Kol idź prosto na zachód, gdzie już czeka twoja łódka, o ile zastosowałeś podobny jak w przypadku Rimuldar trik z teleportowaniem. Płyń na zachód, aż dotrzesz do wysepki, po czym prosto na północ, do wieży. To Rubiss Tower. Wejdź do środka i idź cały czas na północ, aż dojdziesz do dwóch skrzyń. Jedna zawiera Mimika, druga 1016 sztuk złota. Cofnij się, idź na zachód, a na skrzyżowaniu na południe, tak długo, aż dojdziesz do schodów.  Na kolejnym piętrze znajdziesz skrzyżowanie. Idź na wschód, użyj Stepguard, aby przejść po raniących polach i weź ze skrzyń Strenght Ring, Tiny Medal i 960 sztuk złota. W dolnej części pomieszczenia są też cztery skrzynie, a w nich dwa Life Acrony, Love Ring i Flame Boomerang. Po wzięciu wszystkiego idź na wschód i po schodach do góry. Na kolejnym piętrze po prostu idź w dół, do kolejnych schodów, a na następnym do góry, aż dojdziesz do komnaty z dziurami. Musisz dostać się do skrzyni po środku. Pola, którymi wyściełana jest droga, zmieniają kierunek twojego poruszania, więc sporo się pewnie nakombinujesz, zanim uda ci się dostać do skrzyni. Niemniej, jest to niezbędne, gdyż znajdziesz w niej Light Armor. Dobra, wskakujemy do dziury. Zejdź na południe i idź na zachód, potem zaś na północ, tak długo, aż znajdziesz skrzynię z Tiny Medalem. Zeskocz z wieży dzięki znajdującemu się na wschód od skrzyni otworowi. Wylądujesz koło wejścia do wieży.



Wchodzimy tu raz jeszcze, idziemy na zachód i wchodzimy po schodach. Idź na wschód (znowu trochę zabawy z tymi wrednymi polami zmiany ruchu) i wejdź po kolejnych schodach. Następne schody są krok od ciebie, na północ. Na następnym piętrze idź na zachód, aby znaleźć jeszcze jedne schody. Na ostatnim piętrze idź na południe, potem na wschód, a w końcu na północ, do pomieszczenia, w którym stoi zapieczętowana Rubiss. Użyj Pixy Flute, a uwolnisz ją, otrzymującym w podzięce Crest. Teraz mamy już wszystko, co potrzebne aby bić się z ZOMO… znaczy z Zomą. Użyj Outside, by wydostać się z wieży i teleportuj się do Rimuldar. Z miasta udaj się do swojego statku (stoi na wybrzeżu na wschód od miasta, tam gdzie poprzednio). Płyń na południe, aż zauważysz małą wysepkę. Skieruj się ciut na zachód, wyląduj i idź na północ, do kapliczki położonej wśród gór. W środku pogadaj z kapłanem, który połączy Sun Stone i Rain Staff, tworząc w ten sposób Rainbow Drop. Pod zachodnim krzyżem jest Tiny Medal. To tyle, jeśli chodzi o to, co mieliśmy do zrobienia. Czas kończyć tę grę, nieprawdaż?



Teleportuj się do Rimuldar, a następnie skieruj się na północny zachód. To dość długa droga, w końcu dotrzesz do cypla. Użyj na nim Rainbow Drop, a utworzy się most. Idź dalej, używając Stepguard by bezpiecznie przebyć bagna. Tak, przed nami siedziba Zomy.   Skieruj się na wschód, następnie do góry, na zachód i na dół. Po wschodniej stronie zauważysz dwie pary drzwi. Wejdź w dolne, stań na północno wschodnim rogu pierwszego ze zbiorów raniących pól i weź Tiny Medal. Teraz wróć do korytarza, którym tu przyszedłeś, idź nieco niżej i na zachód. Zauważysz drzwi do sali wypełnionej rzeźbami. Ulecz drużynę. Wejście do tej sali oznacza trzy walki, gdyż za każdym razem gdy mijasz dwie rzeźby pojawiają się dwa kamienne giganty. To swoisty test, bo jeśli te stwory są dla ciebie problemem, oznacza to, że nie masz czego szukać w dalszej części zamku. Idź dalej, po raniących polach. Na polu między tronami znajdziesz Tiny Medal. Wróć na pola zabierające ci hp i zrób dwa kroki na północ od wschodniego tronu. Znajdziesz ukryte przejście. Zejdź po schodach, a na kolejnym piętrze powtórz to.



Teraz skieruj się na północ. Ta sala pełna jest zmieniających ról pól. Wybierz taką trasę, która ustawi cię po środku i opuść to miejsce środkowo północnym wyjściem. Idąc tam znajdziesz schody. Na kolejnym piętrze idź na zachód, potem w dół, znowu na zachód i w dół. Znajdziesz tu skrzynie z 2 edged sword. Nie ekwipuj go, to przeklęta broń. Cofnij się nieco w górę, idź na wschód i w dół. Dalej na wschód, w dół, jeszcze bardziej na wschód, aż do końca. Teraz idziemy prosto do góry, na wschód, do góry i na zachód, przed tobą pojawiają się kolejne schody. Idź na północ, przejdź przez drzwi, następnie na wschód i do góry, po moście. Zacznie się scenka.



Idź na północ, aż dojdziesz do wielkiej rzeźby. Na wschód od niej jest pomieszczenie z sześcioma skrzyniami. Są tam Mimik, Tiny Medal, Life Stone, World Leaf, Wizard Ring i Sage Rock. Wyjdź z tej sali, idź na wschód, do kolejnej rzeźby, a od niej skieruj się na południe. Idź cały czas w dół, aż dojdziesz do schodów. Przygotuj się do ostatecznego starcia. Przed tobą cztery finałowe walki. Pierwsza, z Hydrą, to w zasadzie pryszcz. Po jej zakończeniu zejdź ze wzniesienia i idź dalej, na północ. Po drodze zaatakuje cię Barabomus. Drań lubi rzucać explodet, przed którym dobrze broni Bounce. Trzeci to BaraGonus, w zasadzie też niezbyt trudny, wystarczy na starcie podnieść obronę swoich postaci do maksimum i hasta la vista, baby. Po tej walce przygotuj się do pokazania Zomie, kto tu rządzi. Koniecznie ustaw tej z twoich postaci, która ma najwyższe Agility Light Orb w ręce.



Gdy zacznie się walka, użyj light orb tak szybko, jak to możliwe, a znacząco osłabisz Zomę. W zasadzie poniżej poziomów 44-42 ta walka jest bardzo trudna, ale to w końcu finał, nie? Użyj wszystkiego co masz w zanadrzu, rzuć na wojowników Twin Hit, zaś bohater niech używa Thordaina. Uważaj, jeśli Zoma użyje Ice Pulse, wtedy działanie Twin Hit mija i trzeba je nakładać od nowa. Oszczędnie używaj Wizard Ringów, gdyż ta walka trwa długo. Po walce wyjdź z zamku i udaj się do Tentagel, gdzie wszystko się skończy… i zacznie. Wszak koniec tej gry jest początkiem Dragon Quest I.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz