Etykiety

niedziela, 21 czerwca 2020

Final Fantasy VI - drużyna


W Final Fantasy VI mamy więcej postaci niż w jakiejkolwiek innej części serii czy nawet w większości jRPG. Przez pierwszą połowę gry fabuła narzuca nam raczej, kto kiedy ma się pojawić w drużynie, ale większość graczy i tak pewnie szybko zdobędzie swoich faworytów. W drugiej, nieliniowej połowie gry, będziemy już mieli większą swobodę. Odradzam jednak przechodzenia całej gry czterema wymaksowanymi postaciami. W ostatniej lokacji potrzebujemy trzech drużyn, z których każda będzie musiała pokonać przynajmniej jednego silnego bossa. Dlatego warto mieć więcej postaci, której znają najlepsze czaru i są na sensownych poziomach. Inaczej może się okazać, że pod koniec trzeba będzie uciekać z finałowej lokacji, żeby na gwałt rozwinąć choć kilka postaci.

Przydatność postaci oceniłam po swojemu, nie każdy musi sie oczywiście z tą ocena zgadzać, są bowiem postacie (na przykład Gau czy Umaro), które budzą wśród graczy dyskusje.

Terra
Klasa: Magitek Elite
Przydatność: A
Terra występuje od samego początku gry, jako pierwsza postać posiada magię i uczy się jej szybko, a ponadto posiada sporo MP. Jedna z dwóch głównych bohaterek, jak dla mnie obowiązkowa. Jej specjalna zdolność, Trance, pozwala się przemienić w espera - wszystkie zadawane przez nią obrażenia są dwa razy większe, a jej obrona magiczna jest zdublowana. Czary leczące leczą ją dwa razy mocniej. Po dołączeniu do drużyny w World of Ruin może pozostawać w tej postaci dwa razy dłużej. Sprawia to, że w odróżnieniu od większości skupionych na magii bohaterek gier z tej serii, Terra jest równie dobrym wojownikiem co magiem i ma dostęp do wielu rodzajów ekwipunku.

Locke
Klasa: Adventurer
Przydatność: C
Locke jest dla mnie przereklamowny. Jego zdolność specjalna, Steal, pozwala wprawdzie zdobywać szybko przedmioty, a w kilku przypadkach jest konieczna, aby zdobyć najlepsze bronie, ale w walkach z bossami już niespecjalnie pomaga. Szansa na udaną kradzież uzależniona jest od poziomu Locke i porównania go z poziomem wroga, którego okrada. Thief's Bracer zwiększa szanse na sukces. Po zdobyciu Brigand's Glove, Locke może wykonać Mug, co jest połączeniem opcji Steal i Fight. Zaletą Locke jest spory wybór ekwipunku, ale...


Edgar
Klasa: Machinist
Przydatność: A
Edgar rządzi - dosłownie, w końcu jest królem, jak i w przenośni. Jest Tools są mordercze, szczególnie w pierwszej połowie gry potrafią zadawać potężne obrażenia, a po zdobyciu Chainsaw Edgar robi masakrę. Auto Crossbow jest świetne na licznych wrogów, a Noiseblaster - na silnych. Niestety, nie zdobywamy ich już więcej. Ale to nie jest problem. W World of Ruin Edgar może stać się świetną postacią bojową klasy Dragoon, bo może używać włóczni. Ma też całkiem niezłe statystyki magiczne, więc można go zrobić niezłym magiem wsparcia, choć słabszym od Terry czy Celes.

Sabin
Klasa: Monk
Przydatność: B/C (w zależności od zręczności gracza)
Sabin jest zafiksowany na jednym - na atakach Blitz. Polegają one na wstukaniu na klawiaturze odpowiedniej kombinacji, po której Sabin wykonuje potężny atak. Jeśli jednak wstukamy ją niewłaściwie, nic się nie dzieje. Te najlepsze ataki wymagają naprawdę gumowych palców, ale nawet te początkowe są silne. Sprawia to, że gdzieś tak przez pierwszą połowę gry Sabin jest postacią obowiązkową, bo świetnie kasuje silnych wrogów. W drugiej połowie, kiedy wiele postaci zdobywa potężne ataki magiczne, Sabin przestaje być aż tak potrzebny. Co gorsza, ma jeden z najmniejszych wyborów ekwipunku ze wszystkich, zwłaszcza, gdy chodzi o broń. Jeśli więc ktoś daje radę z Blitzami, to Sabin będzie bardzo przydatny, w innych przypadkach - już mniej.

Celes:
Klasa: Rune Knight
Przydatność: A
Druga główna bohaterka gry, będąca właściwie kopią Terry, jeśli chodzi o statystyki. Jej zdolność specjalna, Runic, pozwala jest zaabsorbować rzucony przez przeciwnika czar, który nie tylko nic nie robi, ale odnawia Celes MP. Podobnie jak Terra, Celes zaczyna z kilkoma czarami, ma bardzo dobre statystyki magiczne i fizyczne oraz szeroki dostęp do ekwipunku. Fakt, że dostajemy ją jako pierwszą w World of Ruin sprawia, że szybko uczy się nowych czarów, podczas gdy Terra pojawia się później.

Cyan
Klasa: Samurai
Przydatność: B
Cyan jest fabularnie ciekawą postacią, a jego ataki specjalne klasy Bushido są bardzo silne - niestety, aby wyprowadzić je, trzeba poświęcić czas, więc średnio sie sprawdzają w walkach, w których bossowie miotają atakami na lewo i prawo. Co więcej, Cyan musi mieć katanę, bo tylko tej klasy bronie mogą wyprowadzać takie ataki. Dużą ich zaletą jest natomiast to, że zawsze trafiają w cel i zadają najmocniejsze obrażenia fizyczne w grze (mogą nawet przebić barierę 9999 HP - i to bez wsparcia reliktami). Niestety, Cyan ma najsłabsze statystyki magiczne.

Shadow:
Klasa: Assasin
Przydatność: A
Któż nie lubi Shadowa? Jest nie tylko fajną postacią, ale ma też psa! Przez większość gry jest bardzo silny, ma dobrze zbalansowane statystyki siły, szybkości i zręczności. Jego Throw jest rewelacyjne w zwykłych walkach. Jedynym drobnym problemem, jest to, że Shadow zużywa przedmioty, którymi rzuca, ale jak mu kupimy 100 Shurikenów, a potem 100 Fuma Shurikenów, to wystarczy na sporo (a są one tanie, w odróżnieniu od innych części serii). Sprawia to ponadto, że Shadow nie korzysta ze swojego zasadniczego ataku fizycznego, a dzięki temu możemy podnieść mu obronę.  Wady? W World of Balance Shadow znika tam z drużyny kiedy mu na to przyjdzie ochota i dopiero w World of Ruin jest z nami na dobre - o ile naturalnie uratujemy go pod sam koniec World of Balance.

Strago
Klasa: Blue Mage
Przydatność: C
Strago to typowy Blue Mage, czyli postać przejmująca ataki od wrogów. Umożliwia mu to posługiwanie się żywiołami wody i wiatru, których nie ma wśród typowych czarów. Gdy dołącza do drużyny pod koniec World of Balance, jest bardzo silną postacią, ale w World of Ruin to się szybko kończy i trzeba poświęcić sporo czasu, aby zdobyć jego mocniejsze ataki. Na dodatek, ma dość niskie statystyki, zwłaszcza, co ciekawe, magiczne. Poprawia je nieco ekwipunek, do którego ma dostęp, choć ten z kolei jest nastawiony właśnie na magię, co prawia, że w walce wręcz Strago jest bezużyteczny. To typowy mag z wczesnych Final Fantasy, co w drużynie bardziej uniwersalnych postaci średnio się sprawdza.

Relm:
Klasa: Pictomancer
Przydatność: B
Zdolność specjalna Relm - Sketch pozwala na stworzenie kopii przeciwnika i wykorzystanie jednego z jego ataków. Podobnie jak przy Steal, sukces zależy od poziomu Relm i poziomu przeciwnika. Jeśli dostanie Beret, to szanse na sukces bardzo mocno wzrastają. Fake Mustache przemienia Sketch w Control, który zwiększa szanse na sukces i pozwala wykonać więcej ataków. Podobnie jak Strago, jest to postać specyficzna, której zdolność wymaga umiejętnego wykorzystania. Ale... Relm posiada bardzo dobre statystyki, zwłaszcza magiczne, a jej ekwipunek jeszcze je podnosi, co sprawia, że jeśli poświęcimy jej trochę czasu, to możemy z Relm zrobić jednego z najlepszych magów w drużynie. Niestety, podobnie jak jej dziadek, niespecjalnie sie sprawdza, jeśli chodzi o ataki fizyczne, co czyni ją mniej wszechstronną od Celes czy Terry.

Setzer
Klasa: Gambler
Przydatność: C
Choć fabularnie ma swoją rolę do odegrania, a zawdzięczamy mu posiadanie statków, to jako postać sprawdza się tak sobie. Jego specjalna zdolność, Slots, wymaga przez nas celnego wciśnięcia przycisku trzy razy, aby złapać idealną kombinację. Jest to denerwujące i szybko dałam temu spokój. Pod koniec World of Ruin możemy zdobyć Heiji's Jitte, które zamienia Slots w Gil Toss. Od tej pory Setzer rzuca pieniędzmi, zadając obrażenia o randze poziomu Setza pomnożonego ray 30. Ma takie sobie statystyki, niezły dostęp do zbroi, za to kiepskie bronie.

Mog
Klasa: Moggle
Przydatność: B
To pierwszy w Final Fantasy Moggle, którego mamy w drużynie. I jest całkiem niezły. Jego Dance uczymy się dość szybko, a wykonywane w ten sposób ataki są niezłe. Szansa na udany dance jest większa, jesli wykonujemy go w tej samej lokacji. Mog ma niezłe statystyki bojowe (silny atak i obrona) i dołącza do drużyny mając pięć poziomów więcej niż najlepsza postać. Podobnie jak Edgar, świetnie się naddaje na zrobienie z niego Dragoona, a po nauczeniu się wszystkich tańców jest całkiem wszechstronną postacią, choć o magii wyraźnie słabszej od najlepszych postaci. Można mu dać Molulu's Charm, co neguje losowe walki - przydatna rzecz w finałowej lokacji, zwłaszcza gdy Mog będzie w tej "najsłabszej" z drużyn.

Gau
Klasa: Feral Youth
Przydatność: C
Jego specjalna zdolność, Rage, jest dziwna. Po jej uaktywnieniu, Gau wykonuje losowo działania powiązane z nauczoną wcześniej umiejętnością. Tych Rage uczy się od wrogów przy pomocy Leap. Jest to jedna z bardziej kontrowersyjnych postaci wśród graczy. Jedni wskazuja, że Gau, po odpowiednim rozwinięciu, może stać się pakerem. Niestety, rozwijanie jego zdolności trwa dłużej niż kogokolwiek innego. Ponadto, jest bardzo losowy i ma niezbyt ciekawy ekwipunek. W moim odczuciu jest taką gorszą, bardziej udziwnioną wersją Moga.

Gogo
Klasa: Mimic
Przydatność: C
O Gogo wiemy najmniej ze wszystkich postaci, nie znamy nawet płci. Zdolność specjalna, Mimic, pozwala na powtórzenie jakiejkolwiek akcji wykonanej przed jej wybraniem. Ma słabe statystyki i kiepski ekwipunek, nie może używać esperów sam z siebie (może je kopiować) ani uczyć się magii. Jest zatem fatalną postacią do regularnych walk. Ale w starciach z bossami potrafi się przydać - dzięki Mimic możemy np. wykonać atak danego espera dwa razy pod rząd.

Umaro
Klasa: Yeti
Przydatność: B
Kolejna kontrowersyjna postać. Ma mordercze statystyki i wykonuje silne ataki fizyczne, ale niestety nie kontrolujemy jej. Nie może używać ekwipunku, magii, esperów - jedynie relikty. Jeśli damy mu Berserker Ring, może wykonywać dodatkowy atak specjalny, Character's Toss. Cóż, są w grze o wiele lepsze postacie, ale odpowiednio podelevelowany, Umaro zapewnia mocną ofensywę fizyczną i jest dość trudny do zabicia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz