Etykiety

niedziela, 21 czerwca 2020

Final Fantasy VI - espery

Espery są podstawą mechanik rozwoju postaci w Final Fantasy VI. Pierwsze z nich zdobędziemy podczas wizyty w Zozo. Kilka kolejnych otrzymamy automatycznie, w miarę rozwoju fabuły, ale większość będziemy musieli odszukać sami.

Aby móc z nich korzystać, muszą być podłączone do określonych postaci w menu Abilities. Rola esperów jest trojaka. Po pierwsze, każdy z nich ma jakąś akcję, którą może przeprowadzić raz podczas każdej walki. Za akcję taką postać musi zapłacić MP. Po drugie, większość z nich ma jakiś bonus, który postać otrzymuje za każdym razem, kiedy zdobywa nowy poziom. Po trzecie, uczą one postacie czarów. Każdy esper ma kilka czarów, których może nauczyć. Przy każdym podany jest też mnożnik AP. Oznacza on, ile razy mnożony jest każdy punkt AP zdobyty po walce. Przykładowo, jeśli mam "Poison 5x" to oznacza to, że po zdobyciu 3 AP procent znajomości czaru przez postać posiadającą danego espera wzrasta o 15% Najlepszym miejscem do szybkiego zdobywania AP jest pustynia koło Marandy - są tam Cactuary, za której dostajemy po 10 AP (polecam je zabijać Bushido Cyana lub Blitz Sabina)

Co ciekawe, w odróżnieniu od summonów z wielu innych części, espery z początku gry, szczególnie te "obronne", są często przydatne przez całą rozgrywkę. 

W trakcie podstawowej rozgrywki można zdobyć wszystkie opisane niżej espery, poza Diablosem, który jest dostępny tylko w bonusowym lochu, który można odwiedzić po zakończeniu 99% gry. Szczegóły ich zdobywania opisałam w mojej solucji do gry, tu więc tylko ogólnie to zaznaczam. 


Nazwa: Ramuh
Zdobycie: Automatyczne
Bonus: +1 Stamina
Akcja: Judgment Bolt - atak prądem na wszystkich wrogów
Koszt MP: 25

Czary:
Thunder 10x
Thundara 2x
Poison 5x

Nazwa: Siren
Zdobycie: Automatyczne
Bonus: +10% HP
Akcja: Lunatic Voice - Silence na wszystkich wrogów
Koszt MP: 16

Czary:
Sleep 10x
Silence 8x
Slow 7x
Fire 6x



Nazwa: Cait Sith
Zdobycie: Atomatyczne
Bonus: +1 Magic
Akcja: Cat Rain - Confuse na wszystkich wrogów
Koszt MP: 28

Czary:
Confuse 7x
Imp 5x
Float 2x

Nazwa: Kirin
Zdobycie: Automatyczne
Bonus: Brak
Akcja: Holy Aura - Regen na wszystkie postacie
Koszt MP: 18
Czary:

Cure 5x
Cura 1x
Regen 3x
Poisona 4x
Libra 5x

Nazwa: Ifrit
Zdobycie: W Magitek Reasarch Facility po walce z nim i Shivą
Bonus: +1 Strength
Akcja: Hellfire - atak ogniem na wszystkich wrogów
Koszt MP: 26

Czary:
Fire 10x
Fira 5x
Drain 1x

Nazwa: Shiva
Zdobycie: W Magitek Reasarch Facility po walce z nią i Ifritem
Bonus: Brak
Akcja: Diamond Dust - atak lodem na wszystkich wrogów
Koszt MP: 27

Czary:
Blizzard 10x
Blizzara 5x
Rasp 4x
Osmose 4x
Cure 3x

Nazwa: Bismarck
Zdobycie: Automatyczne
Bonus: +2 Strength
Akcja: Breach Blast - atak wodą na wszystkich wrogów
Koszt MP: 50

Czary:
Fire 20x
Blizzard 20x
Thunder 20x
Raise 2x

Nazwa: Carbuncle
Zdobycie: Automatyczne
Bonus: Brak
Akcja: Ruby Light - narzuca wszystkim postaciom Reflect
Koszt MP : 36

Czary:
Reflect 5x
Haste 3x
Shell 2x
Protect 2x
Teleport 2x

Nazwa: Catoblepas
Zdobycie: Automatyczne
Bonus : +10% HP
Akcja: Demon Eye - Break na wszystkich wrogów
Koszt MP : 45

Czary:
Bio 8x
Break 5x
Death 2x

Nazwa: Maduin
Zdobycie: Automatyczne
Bonus : +1 Magic
Akcja: Chaos Wave - nie żywiołowy atak magiczny na wszystkich wrogów
Koszt MP: 44

Czary:
Fira 3x
Blizzara 3x
Thundara 3x

Nazwa: Phantom
Zdobycie: Automatyczne
Bonus : +10% MP
Akcja: Ghostly Veil - Vanish na wszystkie postacie
Koszt MP: 38

Czary:
Berserk 3x
Vanish 3x
Gravity 5x

Nazwa: Unicorn
Zdobycie: Automatyczne
Bonus: Brak
Akcja: Healing Horn - Esuna na wszystkie postacie
Koszt MP: 30

Czary:
Cura 4x
Esuna 3x
Dispel 2x
Protect 1x
Shell 1x

Nazwa: Seraph
Zdobycie: W Tzen, od mężczyzny ukrytego w krzakach koło sklepu z reliktami za 3000 Gili
Bonus: Brak
Akcja: Angel Feathers - Cura na wszystkie postacie
Koszt MP: 40

Czary
Raise 5x
Cura 8x
Cure 20x
Regen 10x
Esuna 4x

Nazwa: Golem
Zdobycie: W domu aukcyjnym w Jidoor, za 20 000 Gili. Czasami trzeba spróbować kilka razy, aby był dostępny.
Bonus : +2 Stamina
Akcja: Earthen Wall - przejmuje obrażenia fizyczne zadawane postaciom o sile równej lub mniejszej od HP używającego go.
Koszt MP: 33

Czary:
Protect 5x
Stop 5x
Cura 5x

Nazwa: Zona Seeker
Zdobycie: W domu aukcyjnym w Jidoor, za 10 000 Gili. Czasami trzeba spróbować kilka razy, aby był dostępny.
Bonus: +2 Magic
Akcja: Magic Shield - Shell na wszystkie postacie
Koszt MP: 30

Czary:
Rasp 20x
Osmose 15x
Shell 5x
Nazwa: Quetzalli
Zdobycie: W World of Ruin, po ponownym odwiedzeniu wyspy, na której zaczęliśmy grę.
Bonus: Brak
Akcja: Sonic Dive - wszystkie postacie jednorazowo wykonują Jump - dwa razy silniejszy atak fizyczny na wroga.
Koszt MP: 61

Czary:
Haste 20x
Slow 20x
Hastega 2x
Slowga 2x
Float 5x

Nazwa: Fenrir
Zdobycie: W World of Ruin, po pierwszej wizycie w Mobliz i rozmowie z Terrą.
Bonus : +30% MP
Akcja: Howling Moon - narzuca postaciom status Image
Koszt MP: 70

Czary:
Teleport 10x
Banish 5x
Stop 3x

Nazwa: Valigarmanda
Zdobycie: World of Ruin, ponowna wizyta w Narshe, przybycie na miejsce, gdzie znajdował się zamrożony esper i pokonanie go w walce (patrz opis przejścia)
Bonus:: +2 Magic
Akcja: Tri-Disaster - atak ogniem, lądem i prądem na raz na wszystkich wrogów.
Koszt MP: 68

Czary:
Firaga 1x
Blizzaga 1x
Thundaga1x

Nazwa: Bahamut
Zobycie: Pokonanie Deathgaze (patrz opis przejścia)
Bonus: +50% HP
Akcja: Mega Flare - potężny, nie żywiołowy atak magiczny na wszystkich wrogów.
Koszt MP: 86

Czary:
Flare 2x

Nazwa: Gilgamesh
Zdobycie: W World of Ruin, kupno Excalipoora w domu aukcyjnym w Jidoor, postawienie go w Coliseum i walka z Gilgameshem (patrz opis przejścia).
Bonus : +2 Strength
Akcje (losowe): Masamune - nieżywiołowy atak na wszystkich wrogów, Enkidu - fizyczny atak na wszystkich wrogów, Excalibur - atak Holy na wszystkich wrogów, Excalipoor - atak zabierający 1 HP na wszystkich wrogów.
Koszt: 99

Czary:
Quick  1x
Valor 5x

Nazwa: Midgardsormr
Zdobycie: Wygranie walki z Umaro w jaskiniach za Narshe (patrz opis przejścia)
Bonus: +30% HP
Akcja: Abyssal Maw - atak ziemią na wszystkich wrogów
Koszt: 40

Czary:
Quake 3x
Graviga 1x
Tornado 1x

Nazwa: Leviathan
Zdobycie: W World of Ruin, podczas rejsu pomiędzy South Figaro a Nikeah, po zdobyciu Edgara. Trzeba go pokonać w walce (patrz opis przejścia)
Bonus : +2 Stamina
Akcja: Tidal Wave - atak wodą na wszystkich wrogów
Koszt MP: 70

Czary:
Flood 2x

Nazwa: Odin
Zdobycie: W World of Ruin podczas podróży zamkiem Figaro z Kohlingen do Figaro. Po drodze zamek na coś trafi. Zatrzymujemy, wychodzimy celami do jaskiń, docieramy do Ancient Castle, a w nim można zdobyć Odina (patrz opis przejścia)
Bonus: +1 Speed
Akcja: Zantetsuken - zabija wszystkich wrogów
Koszt MP: 70

Czary:
Meteor 1x

Nazwa: Raiden
Zdobycie: Przemiana Odina w podziemiach Ancient Castle (patrz opis przejścia)
Bonus : +2 Strength
Akcja: Shin-Zantetsuken - zabija wszystkich wrogów
Koszt MP: 80

Czary:
Quick 1x

Nazwa: Lakshmi
Zdobycie: W World of Ruin, po wykonaniu questa z Relm w posiadłości Owzera (patrz opis przejścia)
Bonus: +2 Stamina
Akcja: Alluring Embrace - Curaga na wszystkie postacie
Koszt MP: 74

Czary:
Cure  25x
Cura 16x
Curaga 1x
Regen 20x
Esuna 20x

Nazwa:: Alexander
Zdobycie: W world of Ruin, po zaliczeniu questu ze snem Cyana w Doma Castle (patrz opis przejścia)
Bonus: Brak
Akcja: Divine Judgment - atak Holy na wszystkich wrogów
Koszt MP: 90

Czary:
Holy 2x
Shell 10x
Protect 10x
Dispel 10x
Esuna 15x

Nazwa: Phoenix
Zdobycie: W World of Ruin, po wykonaniu questa z przyłączeniem Locke do drużyny (patrz opis przejścia).
Bonus: Brak
Akcja: Flames of Rebirth - wskrzesza wszystkie zabite postacie
Koszt MP: 110

Czary:
Raise 10x
Arise 2x
Reraise 1x
Curaga 2x
Firaga 3x

Nazwa: Ragnarok
Zdobycie: W World of Ruin, w sklepie z bronią w Narshe po dołączeniu Locke do drużyny (patrz opis przejścia).
Bonus: Brak
Akcja: Metamorphose - przemienia wrogów w przedmioty.
Koszt MP: 6

Czary:
Ultima 1x

Nazwa: Crusader
Zdobycie: W World of Ruin po pokonaniu wszystkich ośmiu smoków (patrz opis przejścia).
Bonus: +50% MP
Akcja: Cleansing - silny atak nie żywiołowy na wszystkich wrogów i wszystkie postacie
Koszt MP: 96

Czary:
Meltdown 1x
Meteor 10x

Nazwa: Cactuar
Zdobycie: W world of Ruin, na pustyni koło Marandy. Po pokonaniu 10 Cactuarów pojawi się w jej południowo zachodniej częsci Gigantuar, którego pokonanie dam nam tego espera (patrz opis przejścia).
Bonus : +2 Speed
Akcje (losowo): 1000 Needles - atak na wszystkich wrogów o sile 1000, 10 000 Needles - atak na wszystkich wrogów o sile 10 000.
Koszt MP: 50

Czary:
Teleport 20x
Vanish 10x
Hastega 5x

Nazwa: Diabolos
Zdobycie: Pokonanie Kasier Dragon w bonusowym lochu Dragon's Den, dostępnym po pokonaniu wszystkich smoków w grze.
Bonus: +100% HP
Akcja: Dark Messenger - redukuje HP wszystkich wrogów do 1/15 ich stanu.
Koszt MP: 90

Czary
Gravija 3x
Graviga 5x

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz