Etykiety

sobota, 29 marca 2025

Ys 4: Mask of the Sun - opis przejścia

Minea
Tu czeka nas tylko pożegnanie ze znajomymi z Ys III, acz możemy spróbować wyjść z portu, by zaliczyć wesołą scenkę. Po wejściu na pokład gra potoczy się sama.

Promalock
Idziemy na północ, by spotkać Nortona, znajomego z Ys I. Zabierze on nas do gospody, gdzie czeka nas rozmowa. Po jej zakończeniu znajdziemy się na rynku. Przed odjazdem warto jeszcze pogadać z chłopakiem przed sklepem z przedmiotami, gdyż wspomni on o Durenie. Sklepy są na razie dla nas niedostępne, więc wracamy do wozu i ruszamy w podróż.

Casnan
Zaczniemy w gospodzie - co ciekawe, jedynej gospodzie w całej grze.  Spotkamy tu także kupca. Niestety, nie mamy ani grosza.  Po wyjściu z gospody idziemy na północ - gdy podejdziemy do bramy fortu, straż nas zatrzyma. W celi spotkamy Durena - porozmawiajmy z nim, a choć nie mamy forsy, to warto przyjąć jego ofertę, bo dowiemy się paru ciekawych rzeczy za darmo.

Po rozmowie oglądamy ścianę po prawo, by akcja potoczyła się dalej. Próbujemy przejść między strażnikami, by zacząć scenkę. Po jej zakończeniu wracamy do fortu. Wchodzimy do drzwi po prawo, a potem do pierwszych, by znaleźć 500 GP, Herb i Roda Medicine. Za kolejnymi drzwiami możemy pogadać z dowódcą fortu. Potem wracamy do miasta, by w sklepach z ekwipunkiem w zachodniej części miasta kupić sobie Short Sword, Leather Mail i Leather Shield. Zrobiwszy to, możemy jeszcze pogadać z mieszkańcami, po czym wychodzimy z miasta zachodnią bramą

Border Ridge
1) Wejście do Casnan
2) Wejście na Border Ridge: Summit

Tutaj czekają nas pierwsze walki. W Ys IV system walki uległ zmianie. Teraz chodzi o to, by uderzać wroga nie pod kątem prostym, ale z boku. Na początku może to być problematyczne, ale z czasem nabierzemy wprawy. Polecam wbić tu kilka poziomów do momentu, kiedy slimy będą nam dawać tylko 1 expa za każdego, nieco na południe spotkamy pszczoły, za które jest ciut więcej expa. Ktoś bardzo cierpliwy może tu zdobyć 2100 GP, co pozwoli kupić w Casnan lepszy zestaw uzbrojenia. Trasa jest prosta, więc idziemy dalej, podążając cały czas na północ, aż dojdziemy do schodów.

Border Ridge: Summit
1) Powrót do wschodniej części Border Ridge
2) Ołtarz
3) Zejście do zachodniej części Border Ridge

Tu na razie nie ma nic do roboty, ale wrócimy tu jeszcze, więc warto zapamiętać to miejsce. Wychodzimy stąd schodami w dół po lewo.

Border Ridge
1) Wejście do Border Ridge: Summit
2) Wejście do Border Ridge: Ruins
Teraz kierujemy się cały czas na południe i na zachód, by w końcu dojść do jaskini.



Border Ridge: Ruins
Zaraz po wejściu i obejrzeniu rzeźby czeka nas scenka. Po niej nie będzie tu nic do roboty, więc idziemy na zachód.

Calceta Forest: North

1) Przejście do ruin
2) Połączone ze sobą dziuple
3) Połączone ze sobą dziuple
4) Wejście do Comodo

Wrogowie będą tu nieco silniejsi, a przestrzeń ogranicza nieco swobodę manewru. Dzięki połączonym dziuplom będziemy mogli dostać się do kolejnych obszarów, aż w końcu dojdziemy do celu.

Comodo
Gdy tylko wejdziemy, zacznie się scenka. Po niej możemy opuścić dom starszego wioski. Jeśli wcześniej kupiliśmy sobie nowy ekwipunek, tutaj nie znajdziemy niczego lepszego.  Sklep z przedmiotami w południowo-wschodniej części ma za to nowe rzeczy. Koniecznie kupujemy Antidote. Gdy będziemy gotowi, opuszczamy wioskę zachodnim wyjściem.

Celceta Forest: North
1) Wejście do Comodo
2) Wejście do Krateru
W tej części lasu spotkamy świecące ameby, które nas zatruwają. Póki Adol jest zatruty, póty traci HP z każdym krokiem (ale wciąż może je regenerować). Antidote leczy zatrucie. Aby dotrzeć do celu, musimy kierować się na zachód.

Krater
1) Wyjście do lasu.
2-7) Dziury.
8) Wejście na drugi poziom.
9) Wyjście na pierwszy poziom.
10) Siedziba bossa.
Przed nam pierwszy loch. Należy pamiętać, że w lochach nie odnawia nam się HP. Poruszanie się po tej lokacji polega na korzystaniu z dziur, które przenoszą nam między obszarami. Nie jest to trudne, gdyż cała podróż jest linowa. Drugi poziom jest mały  krótki, zaś na trzecim spotkamy bossa.

Boss: Minotaur
Tak poniżej 10 poziomu raczej nie ma co do niego startować.  Minotaur może wydawać się trudny, ale moim zdaniem taki nie jest. Wystarczy przebiegać za nim, aby zadać mu sporo obrażeń. Potem po prostu unikamy jego ataków, nie stojąc w miejscu (bo wtedy strzela w nas ogniem) i ponawiamy wszystko, aż padnie. Pamiętać należy, że mamy jedną sztukę lekarstwa, którą można wykorzystać.

Po walce otrzymamy Eye of the Sun. Teraz wychodzimy północnym wyjściem. Wchodzimy po schodach, by dotrzeć do wioski.

Highland
Naszym celem jest północno-zachodni dom, w którym spotkamy jasnowłosą dziewczynę. Od niej dowiemy się co nieco na temat tego, po co tu właściwie przybyliśmy. Po rozmowie z nią możemy udać się do północno-wschodniej części wioski, by zrobić zakupy - powinniśmy mieć dość gotówki na nowy ekwipunek. Potem idziemy na północ, załatwiamy sprawę z psem i wychodzimy.

Sanctuary of Storms

1) Wyjście do Highland
2) Cztery drzewa
3) Topaz
4) Ice Cave Moutain
5) Zamek

Po kilku krokach zacznie padać deszcz. Nie ma to większego wpływu na rozgrywkę. Naszym celem jest północny zachód, gdy dojdziemy do czwórki drzew, zacznie się scenka. Po przebudzeniu po prostu idziemy przed siebie, by zaliczyć kolejną, długą tym razem, scenkę.

Higland
Po dłuższej rozmowie wychodzimy z domu i (o ile nie mamy jeszcze jakichś zakupów do załatwienia) wracamy do lasu. Jeśli wcześniej nie kupiliśmy sobie najlepszego dostępnego tu ekwipunku, to teraz jest najwyższa pora.

Sanctuary of Storms
Tym razem naszym celem jest jaskinia na północy. Po drodze warto zabrać Topaz. Polecam wbić sobie tak do 11-12 poziomu.

North Ice Cave - poziom pierwszy

1) Wyjście do lasu.
2) Przejście między jaskiniami.
3) Przejście między jaskiniami.
4) Flame Shield
5-9) Przejścia między jaskiniami.
10) Ice Key.
11-12) Przejścia między jaskiniami.
13) Flame Armor.
14) Przejście między jaskiniami.
15) Wejście na schody.

Tak, to loch, na dodatek duży. Pierwszy poziom to wąskie korytarze z szybkimi wrogami. Tu zaopatrzymy się w nowy ekwipunek, więc po drodze koniecznie zabieramy Flame Shield, Flame Armor, a także Ice Key. Dopiero mając to wszystko wchodzimy do kolejnej lokacji.

North Ice Cave - schody
1) Przejście na poziom pierwszy.
2) Przycisk, otwierający wejście na poziom drugi.

To krótka lokacja, ale ważna, ponieważ odnawia się nam tutaj HP, więc jeśli straciliśmy je na pierwszym poziomie, to jeszcze nie problem.
Na końcu lokacji są dwie rzeźby, a między nimi przycisk, który otwiera przejście do drugiego poziomu.

North Ice Cave - Poziom drugi

1) Zejście do schodów.
2-6) Przejścia między lokacjami.
7) Sapphire.
10) 1000 GP.
11) Przejście między lokacjami.
12) Ice Key 2.
13-15)  Przejścia między lokacjami.
16) Wejście na poziom trzeci.

Na tym poziomie będzie jeszcze trudniej, ze względu na dużą ilość wąskich korytarzy i szybkich wrogów. Jako że dalej nie ma już miejsc odnawiających HP, to trzeba bardzo uważać i często zapisywać grę. Musimy tutaj zabrać Ice Key 2, zanim ruszymy dalej.

North Ice Cave - Poziom trzeci

1) Zejście na poziom drugi.
2) Emberwind Sword.
3) Wejście do lokacji z bossem.
4) Walka z Minotaurem.
5) Przejście między lokacjami.
6) 1000 GP.
7) Wejście do Temple of the Earth.

Tu znajdziemy nowy miecz, acz dotarcie do niego nie będzie proste. Nieco dalej czeka nas walka z bossem.

Boss: Ice Golem
Poziomy 12-13 powinny wystarczyć. To jeden z najprostszych bossów w grze. Jest powolny, przez co jego ataków łatwo unikać. Gdy zmienia kolor na niebieski, wówczas go atakujemy, a zginie szybko.

Zaraz za bossem jest przejście. Warto po drodze zabrać 1000 GP, a potem udać się prosto do następnej lokacji.

Temple of the Earth
Tuż za piramidą są dwa wejścia do jaskiń, oba zawalone skałami. Wchodzimy zatem do piramidy, gdzie spotkamy Gazoka. Po dłuższej rozmowie da on nam kilof. Wychodzimy na zewnątrz, idziemy do prawej dziury i rozwalamy skały kilofem, by wejść do jaskiń.

North Ice Cave
1) Wyjście do Temple of the Earth
2-6) Przejścia między lokacjami.
7) Wejście do Lakeshore Trails.

Lakeshore Trails
Idziemy przed siebie, aż dojdziemy do mostu. Za nm znajdziemy dom żony Gazoka. Po rozmowie z nią wracamy przez jaskinię do Temple of the Earth.

Temple of the Earth
Idziemy ponownie pogadać z Gazokiem, który da nam bombę.  Wychodzimy na zewnątrz i używamy bomby, aby rozwalić skały po lewo.

North Ice Cave
 1) Wyjście do Temple of the Earth.
2-3) Przejścia między lokacjami.
4) Thunder Sword.
5-8) Przejścia między lokacjami.
9) Thunder Shield
10) Wyjście Celceta Forest: South

To niezbyt skomplikowana jaskinia, ale warta uwagi, już choćby z tego powodu, że znajdziemy tu dwa elementy nowego zestawu wyposażenia. Wrogowie tu są nieco wolniejsi, więc walka z nimi będzie prostsza. 

Celceta Forest South

1) Wyjście do Ice Cave North
2) Thunder Mail
3) 1000 GP
4) Wejście do Selray.
Kolejny las, tym razem znajdziemy tu ostatni element nowego zestawu ekwipunku. Uważać należy na latające stworki, potrafią one być bardzo groźne, zwłaszcza w grupach. Swoją drogą, mostek tuż przed wejściem do wioski to jedno z najlepszych na tym etapie gry miejsc do grindowania.

Riverside Village of Selray
Zaraz po wejściu do wioski idzemy na północ, gdzie kupujemy od kupca kwiat. Teraz wracamy do Temple of the Earth, dajemy go Gazokowi, który przeniesie nas do Lakeshore Trails. Tam, po scence, dostaniemy drugie oko - Eye of the Earth. Następnie wracamy do Selray.

Zaraz przy wejściu będzie na nas czekał Flair. Zabierze on nas do domu starszego wioski, z którym odbędzuemy pogawędkę.  Po wyjściu na zewnątrz czeka nas kolejna rozmowa, zaś Flair da nam lekarstwo. Teraz idziemy cały czas na południe, by dojść do portu i wsiąść na statek.

Minea
W mieście roi się od potworów, co sprawia, że w sklepach niczego tu nie kupimy. Udajemy się więc prosto do szpitala we wschodniej części miasta, by przekazać lekarstwo. W szpitalu jest też kupiec, jeśli nie mamy czegoś z przedmiotów leczących. Potem opuszczamy Mineę północną bramą.

Minea Plains
1) Wejście do Minei.
2) Dark Knight.
3) Wejście do Zeptic.

Znajdziemy tu leżących mieszkańców miasta. Przez most na razie nie możemy przejść. Nieco na północ jest czarna, migocząca kula, do której zbliżenie się uaktywni walkę z bossem.

Boss: Dark Knight
Poziomy 16-17 to podstawa. To trudniejsza walka, już choćby dlatego, ze to boss z dwiema formami. W pierwszym przypadku kluczowy jest moment, kiedy boss podnosi nogi i rusza do szarży - wtedy należy go zaatakować z tyłu lub z przodu. Mega wkurzające są te dwie chmurki, które mu towarzyszą. Ale można zminimalizować ich problem, wystarczy stać gdzieś daleko, a ruszą w naszą stronę.

Druga forma bossa jest prostsza, wbrew pozorom, choć słupy energii kasują nam energię w szybkim tempie. Tym razem po prostu atakujemy go od przodu, uciekamy, leczymy się, kiedy HP nam mocno spadnie, po czym atakujemy ponownie - powinien szybko zginąć.

Po wygranej możemy przejść przez most i podążać na wschód, by dotrzeć do Zeptic.

Zeptic Village
Rozmawiamy z ludźmi we wszystkich trzech domach, po czym wychodzimy północno-zachodnim wyjściem.

Mountain Temple
1) Wejście do Zeptic.
2) Mountain Temple
3) Chatka Gobana.
4) Wejście do Rance.

Rozmawiamy ze strażnikiem, po czym ruszamy dalej, bo do świątyni wejść nie możemy. Miniemy chatkę Gobana, ale na razie ne damy rady tam wejście. Kierujemy się zatem dalej, by dotrzeć do Rance.

Rance
Warto porozmawiać z mieszkańcami. W sklepach niestety nic nie kupimy. Naszym celem jest dom w południowo-wschodniej części wioski. Gdy tam wjedziemy, okaże się, że Lili tam nie ma. Gdy wyjdziem, należy skierować się ku wyjściu, a zacznie się scenka. Po jej zakończeniu wychodzimy tym samym wejściem, którym tu dotarliśmy.

Moutain Temple
Idziemy teraz do chatki Gobana, by zaliczyć kolejną scenkę, po której otrzymamy Wing - przedmiot pozwalający się nam teleportować między lokacjami (nie działa w lochach). Po chwili przeniesiemy się do Minei. Po rozmowie korzystamy z Wing i lecimy do Comodo. Uwaga - od tej pory otwarty będzie sklep z ekwipunkiem w Promarock, gdzie można kupić najlepszy zestaw sprzętu - po 10 000 za sztukę.

Comodo
Tutaj czeka nas scenka, a po wejściu do chatki - kolejna. Gdy wyjdziemy, rozpocznie się jeszcze jedna. Teraz wchodzimy dwa razy do góry, by znaleźć wejście prowadzące do drzewa. Gdy tam wejdziemy, zacznie się starcie z bossem.

Boss: Soldiers
Prosta walka, o ile złapiemy taktykę. Polega ona na tym, aby krążyć dookoła, nie dać się otoczyć i stopniowo eliminować kolejnych wrogów.

Po wygranej wchodzimy do najwyższego domu, by pogadać ze starszym wioski. Po rozmowie wychodzimy na zewnątrz i używamy Wing, by przenieść się do Highland.

Highland
Zaraz po kilku krokach na północ obejrzymy scenkę. Zaliczywszy to, opuszczamy miasto północną bramą.

Sanctuary of Storms
Teraz idziemy na północny zachód, by znaleźć tu wejście wiodące do zamku.

Sanctuary Castle - poziom pierwszy
1-5) Przejścia między lokacjami.
6) Wejście do na drugi poziom zamku.
Przedsionek zamku jest bardzo dobrym miejscem do expienia. Następnie wchodzimy do środka. Zauważymy, że część potworów nie atakuje nas, jest bowiem związana walką z mieszkańcami Highland. Sam zamek to prawdziwy labirynt, dlatego myślę, że mapka się tu przyda. Na pierwszym poziomie nie musimy się martwić utrzymaniem wysokiego HP.

Sanctuary Castle - poziom drugi

W sali tronowej, do której wejdziemy, odnawia się nam HP, ale to już ostatnia taka lokacja przed kolejną walką z bossem. Ta część zamku jest w sporej części zmyłkowa, pełna ślepych dróg. Dlatego na mapie zaznaczyłam tylko drogę prowadzącą do bossa. W jednej z bocznych ścieżek można znaleźć skrzynię z Roda Medcine, ale powinniśmy to mieć już wcześniej kupione.
W końcu dojdziemy do pomieszczenia, gdzie przetrzymywana jest dziewczyna - jej oprawca najpierw wezwie stadko potworów, a potem sam będzie nas próbował zabić. To proste walki, ale po nich lepiej wrócić do sali tronowej, by się wyleczyć.
Potem idziemy dalej - ludzi w celach na razie i tak nie możemy uwolnić. Wkrótce dojdziemy do miejsca, gdzie znajduje się Lilia - tu czeka nas starce z bossem.

Boss: Beastmaster
Polecam mieć Adola na poziomie 17-18. Pierwsza część walki to szybka likwidacja pomagierów - co jest proste, wystarczy atakować tego białego. Choć nie widzimy jego HP, to zginie bardzo szybko, a gdy zniknie, to tak samo skończy i drugi.
Głównego bossa można zabić łatwo - czekamy, aż znikną kolce, podbiegamy, atakujemy, uciekamy, zanim trafi nas batem i tak dalej. Można też skorzystać z magii i strzelać do niego, ale to zajmie dużo czasu.

Po walce i scence wchodzimy do celi, by znaleźć Eye of the Moon. Teraz pozostaje nam już tylko opuścić zamek i wrócić Highland.

Highland
Wchodzimy do domu starszego wioski (pierwszy z lewej), by dowiedzieć się nieco więcej na temat Leezy. Gdy wyjdziemy na zewnątrz, czeka nas scenka. Po jej zakończeniu możemy teleportować się do Selray.

Selray
Udajemy się do domu starszego wioski w północnej części i pokazujemy mu trzy klejnoty. On zaprowadzi nas do mędrca, z którym czeka nas dłuższa rozmowa. Po jej ukończeniu wychodzimy do wioski, po czym teleportujemy się do Lakeshore.

Lakeshore
Wchodzimy do chatki, gdze czeka nas dłuższa rozmowa. Po jej zakończeniu wychodzimy z domku i idziemy na wschód. Za wodospadem znajdziemy wejście do jaskini.

Waterfall Cave - poziom pierwszy

1) Wyjście do Lakershore.
2-6) Przejścia między lokacjami.
7) Wejście na poziom drugi.
Potworki są tu silniejsze, a przede wszystkim - szybsze, zwłaszcza meduzy, które latają za nami i potrafią być groźne. Jako że jest to loch, to HP odnowi nam się dopiero na końcu drugiego poziomu, o czym trzeba pamiętać.

Waterfall Cave - poziom drugi

1) Wyjście na poziom pierwszy.
2-4) Przejścia między poziomami.
5) Wejście do Mountain of Flame Cave.

Wrogowie staną się silniejsi, za to w ostatniej lokacji odnawia się nam HP. Czyni to ją całkiem niezłym miejscem wypadowym do expienia.

Mountain of Flame Cave - poziom pierwszy

1) Wyjście do Waterfall Cave
2) Ice Shield
3-6) Przejścia między lokacjami.
7) Ice Plate
8) Przejście na poziom drugi.

Pierwszy poziom tego lochu jest dość prosty, jedyne na co trzeba uważać na to atakujące z zaskoczenia płomienie. Koniecznie zbieramy dwa nowe elementy ekwipunku.

Mountain of Flame Cave - poziom drugi

1) Wyjście na poziom pierwszy.
2-3) Przejścia między lokacjami.
4) Ruby Jewel.
5-6) Przejścia między lokacjami.
7) Wyjście do Temple of the Moon.
8) Tu można przejść tylko z Sleet Wind Sword.
9-10) Przejścia między lokacjami.
11)
Tę lokację zaliczamy na dwa etapy. Za pierwszym razem idzemy po Ruby, a potem udajemy się do Temple of the Moon, bo dopiero po wizycie tam zdobędziemy miecz, który pozwoli nam przejść przez przepaść tutaj.
Mając Sleetwind Sword możemy przejść nad przepaścią. Zaraz za nią czeka nas krótka i prosta walka z kilkoma smokami, zaś dalej znajdziemy Hero Sword. Po jego zdobyciu wracamy do Temple of the Moon, skąd możemy teleportować się do Lakeshore.

Temple of the Moon
Tu po prostu idziemy przed siebie, by zabrać Sleetwind Sword i wrócić do poprzedniej lokacji.

Lakeshore
Tu musimy porozmawiać z Gazokiem. Po rozmowie z nim udajemy się do Selray.

Selray
Idziemy do domu mędrca i rozmawiamy z nim. Opuszczamy jego dom drzwiami zachodnimi, by dojść górską ścieżką do grobowca Lefance. Po jej zakończeniu wychodzimy i teleportujemy się do Minei.

Minea
Udajemy się do domu w północno-zachodnim rogu. Kupujemy Gold Pedestal za 3000 GP. Kolejnym punktem naszej wycieczki jest Border Ridge: Summit.

Border Ridge: Summit
Tak, to miejsce, które odwiedzaliśmy na samym początku gry. Podchodzimy do ołtarza, aby zaliczyć scenkę. Po jej zakończeniu zajdą pewne zmiany na świecie - zniknie Temple of the Moon, zaś w Lakeshore nie spotkamy już Gazoka. Po scenkach udajemy się do Selray.

Selray
Mieszkańcy będą pod wrażeniem tego, co zrobiliśmy. Opuszczamy miasto i idziemy na zachód.  Przejdziemy jedną lokację lasu, by zaraz za nią znaleźć miejsce, gdzie nas jeszcze nie było.

Bronze Plaza

1) Wyjście do Selray
2) Przejście między lokacjami.
3-5) Wejścia i wyjścia z budynków.
6-7) Przejścia między lokacjami.
8) Pomieszczenie z ukrytym przyciskiem.
9) Wejście otwierane ukrytym przyciskiem.
10) Gadis, a za nim wyjście do Silver Citadel

Droga przez ten obszar jest względnie prosta, acz zaznaczyłam na mapie właściwy kierunek trasy przez budynki. W ostatnim z budynków znajdziemy przycisk - spuści on wodę z pojemnika obok, co odsłoni nam przejście do siedziby bossa.

Boss: Gadis
To nieskomplikowana, ale wcale nie taka prosta walka. Gadisa możemy atakować tylko wtedy, kiedy kręci toporem. Pod koniec kręcenia wyprowadza atak - ale nigdy nie wiemy, jakiego typu. Wszystkie jednak jego ataki są bardzo silne, więc unikamy ich jak tylko możemy.

Po walce możemy wejść do nowej lokacji.

Silver Citadel

1) Wyjście do Bronze Plaza.
2-4) Wejścia i wyjścia z budynków.
5) Wejście/wyjście z Temple of the Sun.
6-9) Wejścia i wyjścia z budynków.
10) Wejście/wyjście z Sali Ołtarza.
11) Altar of Sacrifice.
12) Wejścia i wyjścia z budynków.
13) Tu znajdziemy Hero Shield.
14) Wejścia i wyjścia z budynków.
15) Lilia
16) Tu dostaniemy Necklace of Radiance
17) Wejścia i wyjścia z budynków.
18) Altar of Revival.
19) Przycisk otwierający drzwi w Iris Tower.
20) Wejścia i wyjścia z budynków.
21) Tu dostaniemy Iris Tower Key.
22) Te schody pojawią się po rozmowie w 21.
23) Drzwi otwierane Iris Tower Key.
24) Wejście do Iris Tower.

To największa lokacja w grze, przypominająca duże świątynie z Ys 1 oraz Ys 2. łatwo się tu pogubić, bo jest tu sporo zmyłkowych przejść, zaś w korytarzach widzimy tylko to co jest najbliżej nas. W korytarzach jest sporo silnych wrogów, ale na szczęście na zewnątrz odzyskujemy HP. Uważać trzeba natomiast na skrzynie - są to bowiem Mimici, które nas zaatakują, gdy podejdziemy za blisko.

Warto zauważyć, że cały kompleks podzielony jest na cztery części - A, B, C, D - po odwiedzeniu każdej choć raz, będziemy mogli się tam teleportować. Bardzo nam to ułatwi życie, bo sporo tu biegania tam i z powrotem. 

Zaczynamy we wschodniej części kompleksu. Właściwą trasę zaznaczyłam na mapie powyżej. Naszym pierwszym celem jest dotarcie do Temple of the Sun i rozmowa z piątką uczniów Lafanca. Po rozmowie z nimi możemy opuścić świątynię zachodnim wyjściem i wrócić do głównej części kompleksu, by zacząć eksplorację jego zachodniej części.

Tu potworki w korytarzach są szybsze i silniejsze. Naszym celem jest dotarcie na południe, gdzie wejdziemy do lokacji z ołtarzem. Pojawi się tam Bamy, który zarząda oddania trójki oczu. Musimy to zrobić. Po scence schodzimy z ołtarza i idziemy na zachód, by wrócić do kompleksu i zdobyć Hero Shield. Wracamy do budynku z ołtarzem i teraz korzystamy ze schodów na wschód od niego. W ten sposób dojdziemy do lokacji z Lilią, niestety wciąż nieprzytomną. Aby ją obudzić, musimy wrócić do sali z ołtarzem i znowu wyjść z niej zachodnim wyjściem. Na zewnątrz spotkamy Leezę, która da nam Necklace of Radiance. Mając go, wracamy do Lilii i zabieramy ją.

Teraz czeka nas długa droga powrotna do północno-wschodniego fragmentu kompleksu. Tam wchodzimy i docieramy do Altar of Revival. Kładziemy na nim Lilię, by się obudziła. Po zrobieniu tego idziemy najpierw prosto na południe, gdzie znajdziemy przycisk - zapamiętajmy to miejsce. Potem zaś idziemy na zachód. Po przebyciu kilku korytarzy wpadniemy do dziury.  Tam rozmawiamy z Lilią, by akcja potoczyła się dalej.

Po wyjściu na zewnątrz czeka nas scenka, po której dostaniemy klucz. Teraz robimy kolejne kółko, musimy bowiem wrócić do pomieszczenia z pierwszym ołtarzem, po czym wyjść z niego zachodnim wyjściem, tam gdzie spotkaliśmy poprzednio Leezę. Nieco na zachód od nas jest wejście, które otworzymy zdobytym właśnie kluczem. Dzięki niemu dostaniemy się do kolejnej lokacji.

Iris Tower
Na razie czeka nas krótka wizyta w tym miejscu. Pierwsza lokacja z potworami to świetne miejsce do grindowania. Ja wbiłam tutaj aż do 30 poziomu - i polecam to zrobić, bo do końca gry nie znajdziemy już lepszego miejsca. Nieco dalej znajdziemy Hero Armor - ostatni element finałowego zestawu ekwipunku. Niestety, ciut dalej natkniemy się na problem w postaci lokacji z lustrami. Niestety, nie możemy ich aktywować. W związku z tym wracamy do kompleksu.

Silver Citadel
Teraz musimy wrócić do przycisku, który wcześniej mijaliśmy podczas ratowania Lili i nacisnąć go. Po zrobieniu tego można wracać do wieży.

Iris Tower - pierwsza część
1) Wyjście do Slver Citadel
2) Przejście między lokacjami.
3) Hero Armor
4) Przejście między lokacjami.
5) Potwór, który powie nam o lustrach.
6-7)  Przejścia między lokacjami.
8) Wejście do drugiej części.

Czas na właściwą eksplorację tej wieży. Gdy dojdziemy do luster, wybieramy to po prawo, dzięki czemu dostaniemy się dalej i zaliczymy ten etap wieży. Lokacje są tu proste, liniowe i nie powinny sprawiać kłopotów, zwłaszcza, że między nimi przebywamy na zewnątrz, dzięki czemu możemy się leczyć.

Iris Tower - druga część

1) Przejście do części pierwszej.
2) Przejście między lokacjami.
3) Roda Medicine.
4-13) Przejścia między lokacjami.
14) Bammy
15)  Wing of Valor
16-17) Przejścia między lokacjami.
18) Reflector.
19) Przejście do części trzeciej.
T1-T3 - Teleporty.
Tu będzie więcej kombinowania. Teleporty są na razie nieaktywne, więc ignorujemy je, idąc najkrótszą trasą do miejsca, w którym czeka na nas boss - nota bene, jeden z tych trudniejszych. Co ciekawe, jeśli zgodzimy się na jej ofertę, to Bammy nas nie zabije, ale przemieni w stworka. W tej postaci nic nas nie będzie atakować, ale i my sami nie będziemy w stanie walczyć. Możemy się wyleczyć w Rance. Dlatego lepiej się nie zgadzać, tylko stanąć do walki.

Boss: Bammy
To prosta walka - Bammy jest co prawda silna, ale ma bardzo prosty system ataków, który pozwala sobie z nią poradzić. Jej pierwszy atak to płomienie ognia - wystarczy stanąć w górnym rogu, a gdy zacznie nimi strzelać, wtedy biegniemy wzdłuż ściany. Jej drugi atak to zapadnięcie się w ziemię i błyskawice wokół - wtedy wystarczy stać daleko. Trzeci atak wyprowadza krótko po tym jak stanie na ziemi - tylko w tej formie możemy ją atakować. Potem wypuszcza serię piorunów - latanie do góry i w dół daje nam spore szanse na uniknięcie trafień.

Po walce idziemy na północ, by zdobyć Wing of Valor. Pokonanie ponadto aktywuje teleporty powyżej. Będziemy teraz mogli dojść do Reflectora - ostatniej i najlepszej tarczy w grze.

Iris Tower - część trzecia

1) Przejście do drugiej części Iris Tower
2) Defensor.
3) Przejście między lokacjami.
4) Radiance Sword
5-16) Przejścia między lokacjami.
17) Przejście do Golden Temple.

Tu będzie trochę mniej kombinowania, bo droga jest bardziej prosta. Zdobędziemy po drodze dwa ostatnie elementy finałowego ekwipunku. Dobra wiadomość jest taka, że na tym etapie nie musimy dbać o HP - tu nie ma już żadnego bossa. Na samym końcu wyjdziemy na powierzchnię, co pozwoli nam się wyleczyć. Wchodzimy do chatki, by porozmawiać z Gazokiem. Jego żona może nam przywrócić punkty magii. Potem wychodzimy z niej i schodzimy przejściem po prawo, by dotrzeć do ostatniej lokacji w grze.

Golden Temple
1) Punkt lądowania.
2-7) Przejścia między lokacjami.
8) Gruda.
9-11) Przejścia między lokacjami.
12) Eldeel.
Ta lokacja jest zdecydowanie mniejsza od dwóch poprzednich.Jest ona całkowicie liniowa, po prostu idziemy przed siebie, by spotkać pierwszego z bossów:

Boss: Gruda
Polecam mieć poziomy 29-30. Ma dwie formy. W pierwszej strzela różnymi rzeczami, sztuka polega na tym, by do niego podbiegać w przerwach, atakować, a potem unikać trafień. Czterech kulek najlepiej unikać, pozostając na dole planszy, wielka gwiazda jest powolna i łatwo wyczuć, gdzie trafi, kule ognia latają zaś za nami, więc trzeba po prostu uciekać. Ta forma jest względnie prosta. Gdy straci całe HP, wówczas się przemieni.

Jego druga forma to koszmar - jest mega powolna, ale jedyny jej słaby punkt to fioletowa plama na brzuchu, do której podejść jest ciężko. Najlepszą taktyką na wygranie tej walki jest używanie magii - polecam wyekwipować sobie Sleetwind Sword, a potem trzymamy się daleko i strzelamy w słabe miejsce.

Po walce czeka nas scenka, potem trochę biegania - znowu liniowego. Potem czeka nas spotkane z Eldeelem i finałowa walka.

Boss: Eldeel
Jeśli do tej Ten ma aż trzy formy. W pierwszej atakuje ogniem - musimy po prostu biegać do okoła, uciekając przed nim, Robimy, póki Adol nie przypomni sobie o naszyjniku. Po tej scence zacznie się prawdziwa walka. Teraz musimy po prostu unikać piór Eldeela i atakować go. To nie powinno być trudne, co więcej, nie musimy się przejmować naszym HP.

Gdy Eldeel straci ok. 2/3 HP, wówczas się przemieni. Dobra wiadomość jest taka, że odzyskamy HP. Teraz Eldeel będzie poruszał się o wiele szybciej. Tak jak poprzednio, teraz też musimy go unikać aż do chwili, w której zacznie się scenka. Po niej walka rozpocznie się na nowo. Znowu musimy unikać piór. Kiedy podłoże zacznie znikać, biegniemy na środkowy dolny klocek i na nim zostajemy, wciąż biegnąc. Po jego odtworzeniu mamy mało czasu - starczy, by zadać Eldeelowi jeden cios, po czym ponawiamy wszystko. Ta walka musi być długa i męcząca, ale jest jak najbardziej do wygrania.

Po walce czeka nas jedno z ładnej zrobionych zakończeń w grach na SNES jakie widziałam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz