W „DQ IX” mamy system profesji (vocations) przeniesiony z „DQ VI”, jedynie z pewnymi drobnymi modyfikacjami. Na początku gry (w gospodzie) mamy wybieramy sobie trzy postaci do drużyny a ich klasy zawodowe są ustawione odgórnie. Gdy zaś dotrzemy do Alltrades Abbey i wykonamy tam zadanie, dostajemy dostęp do systemu zmian profesji. Część z nich dostępna jest od razu, reszta (Armamentalist, Gladiator, Luminary, Paladin, Ranger i Sage) dopiero po wykonaniu określonych questów w trakcie gry. Zabawa w profesje daje sporo frajdy, ale w przechodzeniu podstawowego wątku gry nie jest pilnie potrzebna. Ja przeszłam całą grę mając dwóch wojowników, maga i kapłana. Jeśli jednak chcemy rozgryźć grę do końca, wykonać wszystkie questy, odwiedzić wszystkie miejsca itd., wtedy poszczególne profesje bardzo się przydadzą.
Na początek lista profesji dostępnych na starcie:
Thief
Odblokowanie: Dostępna od początku.
Opis: Klasa sama w sobie słaba, ataki dość cienkie, obrona
nieszczególna. Jednak jeśli chcemy bawić się w alchemię, tworzenie przedmiotów
i questy, to nie mamy wyjścia, bo część niezbędnych rzeczy po prostu trzeba
ukraść wrogom.
Dostępny ekwipunek: sword, knife, fistcuffs,bow.
Doświadczenie: brak bonusów.
Coup de grace: Itemised Kill – sprawia, że na 100% po walce
dostaniemy jakiś przedmiot.
Zdolność profesyjna: Acquistiveness.
Lista bonusów profesyjnych:
Deftness +
20 – dodaje 20 do Deftness.
Half-Inch – podnosi szansę na udaną kradzież.
Agility + 20 – dodaje 20 do Agility.
Pitfall – zastawia pułapkę na wrogów.
HP + 20 – dodaje 20 do HP.
Nose for Treasure – wskazuje skrzynie ze skarbami.
Deftness + 40 – dodaje 40 do Deftness.
Eye for Trouble – dodaje bardziej szczegółowe dane o
potworach do bestiariusza.
Agility + 40 – dodaje 40 do Agility.
Treasure Eye Land – wskazuje i podświetla skrzynie ze
skarbami.
Warrior
Odblokowanie: Od początku.
Opis: Po prostu wojownik, ale w rzeczywistości bardzo dobra
klasa. Mocne ataki, silna obrona, przydatne zdolności. Warto na początku co
najmniej jedną postać wyszkolić na wojownika.
Dostępny
ekwipunek: sword, knife, spear, shield.
Doświadczenie: brak bonusów.
Coup de grace: Critical Claim – zadaje cios krytyczny.
Zdolność profesyjna: Courage.
Lista bonusów profesyjnych:
Whipping Boy – broni wybraną postać przed atakami.
Strength + 10 – dodaje 10 do Strenght.
Whistle – przyciąga wrogów.
Resilience + 20 – dodaje 20 do Resilience.
Body Slam – silny atak na wroga, który zadaje też obrażenia
atakującemu.
Strength + 30 – dodaje 30 do Strength.
Morale Masher – atak na wroga, który też obniża jego
tension.
Resilience + 40 – dodaje 40 do Resilience.
HP + 60 – dodaje 60 do HP.
Attack Attacker – atak, który obniża siłę ataku wroga.
Mage
Odblokowanie: Dostępna od początku.
Opis: Jedna z tych klas, które trzeba mieć. Mag dysponuje
bogatym arsenałem czarów bojowych, a dodatkowo ma w zanadrzu kilka bardzo
dobrych czarów osłabiających. Niestety, sam jest bardzo słaby i ma najniższe ze
wszystkich HP oraz obronę. Koniecznie szkolimy jedną postać na maga.
Dostępny
ekwipunek: knife, wand, shiled, whip.
Coup de grace: O zone – sprawia, że rzucając czary Mage nie
płaci za nie punktami magii.
Doświadczenie: Mage dostaje 10% więcej doświadczenia niż
wynosi jego bazowa ilość.
Zdolność profesyjna: Spellcraft
Lista bonusów profesyjnych:
Wizard Ward – osłabia siłę czarów rzucanych na postać.
Magical Might + 20 – podnosi o 20 siłę czarów bojowych
postaci.
Spooky Aura – obniża odporność na czary wrogów.
MP + 10 – dodaje 10 do MP.
Focus Pocus – sprawia, że postać odzyskuje punkty Mp wraz z
upływem czasu.
Critical Spell Rate Up – podnosi szansę na krytyczne
trafienie czarem.
Channel
Anger – podnosi o losową ilość Magical Might.
Magical Might + 60 - podnosi o 60 siłę czarów bojowych
postaci.
MP + 20 – podnosi Mp o 20.
Magical Might + 100 - podnosi o 100 siłę czarów bojowych
postaci.
Martial Artist
Odblokowanie: Dostępna od początku.
Opis: Kolejna bardzo dobra profesja. Bardzo duża zręczność i
siła, a także spore HP. Jedyny minus to ograniczenia w wyposażeniu, ale to
detal. Wszystkie ważne statystyki ma wysoko.
Dostępny ekwipunek: fan, staff, claw, fistcuffs.
Coup de grace: Roaring Tirade – oszałamia przeciwników i
jednocześnie podnosi tension.
Doświadczenie: brak bonusów.
Zdolność profesyjna: Focus
Lista bonusów profesyjnych:
War Cry – losowo narzuca paraliż wrogom.
Agility + 10 – dodaje 10 do Agility.
Psyche Up – podnosi tension o jeden standardowy poziom.
Strength + 10 – dodaje 10 d Strength.
Mens Sana – uwalnia od statusów negatywnych.
HP + 30 – dodaje 30 do HP.
Mind Over Matter – chroni przed atakmi opartymi na podmuchu.
Agility + 30 – dodaje 30 do Agility.
Meditation – leczy pewną ilość HP.
Agility + 60 – dodaje 60 do Agility.
Minstrel
Odblokowanie: Dostępna od początku.
Opis: Fajna na początku, bo mocno uniwersalna, ale gdy tylko
dostaniemy opcję zmian profesji, wywala ją, bo na późniejszych etapach gry do niczego
już się nie przyda. Wiadomo, co jest do wszystkiego, to jest do…
Dostępny ekwipunek: sword, fan, qhip, shield.
Coup de grace: Rough N’ Tumble – podnosi szanse na unik.
Doświadczenie: Minstrel dostaje 5% więcej doświadczenia niż
wynosi jego bazowa ilość.
Zdolność profesyjna: Litheness
Lista bonusów profesyjnych:
Hot Lick – atak z dodatkiem żywiołu ognia.
Spry in a Crisis – im niższe HP tym większa szansa na unik.
Pratfall – daje szansę na odebranie wrogom tury.
Charm + 30 –
dodaje 30 do Charm.
Sobering
Slap – Usuwa status “confusion”.
Magical Might + 30 – dodaje 30 do czarów ofensywnych.
Tap Dance – podnosi szanse na unik.
Magical Mending + 30 – zwiększa o 30 działanie magii
leczniczej.
Have a Ball – silny atak na wroga.
Deftness + 50 – dodaje 50 do Deftness.
Priest
Odblokowanie: Dostępna od początku.
Opi: Kolejna z profesji, które dobrze mieć na początku. Bez
Priesta długo nie pożyjemy. Zajmuje się on, jak nietrudno zgadnąć, leczeniem,
ochroną a nawet wskrzeszaniem. Z biegiem czasu staje się słaby i warto go
wymienić na Sage, który ma dużo mocniejszą magię leczniczą.
Dostępny
ekwipunek: wand, staff, shield, spear.
Coup de
grace: Choir of Angels – leczy całą drużynę.
Doświadczenie: Priest dostaje 5% więcej doświadczenia niż
wynosi jego bazowa ilość.
Zdolność profesyjna: Faith.
Lista bonusów profesyjnych:
Divination – wyświetla poziom doświadczenia drużyny.
Magical Mending + 20 – dodaje 20 do magii leczniczej.
Benediction
– usuwa status “Curse”.
MP + 10 – dodaje 10 do MP.
Rotstopper – chroni przed atakami trupów.
Magical Mending + 60 - dodaje 60 do magii leczniczej.
Alma Mater – blokuje działanie ataków i czarów, które
zabijają automatycznie.
MP + 20 – dodaje
20 do MP.
Care Prayer
- podnosi Magical Mending.
Magical Mending + 100 - dodaje 100 do magii leczniczej.
Kolejne profesje możemy odblokować w trakcie gry, przy czym
aby zdobyć Luminary, musimy przejść wątek zasadniczy.
Armamentalist
Odblokowanie: Quest 109 (patrz dział „Subquesty”).
Opis: Klasa, która przypomina wojownika dysponującego magią
wspierającą. Dzięki temu może brać na klatę obrażenia i jednocześnie wspierać
innych członków drużyny czarami podnoszącymi atak i obronę. Niestety, zadawane
przez nich obrażenia są wyraźnie niższe niż te, zadawane przez normalne bojowe
profesje.
Dostępny ekwipunek: bow, shield, sword, wand.
Coup de grace: Voice of Experience – pozwala po wygraniu
walki dostać więcej doświadczenia.
Doświadczenie: Armamentalist
dostaje 10% więcej doświadczenia niż wynosi jego bazowa ilość.
Zdolność profesyjna: Fource.
Lista bonusów profesyjnych:
Fire Fource – podnosi obronę przed ogniem i dodaje ogień do
ataku.
Strength + 10 – Dodaje 10 do Strenght.
Frost Fource - podnosi obronę przed lodem i dodaje lód do
ataku.
Resilience
+ 20 – Dodaje 20 do Resilience.
Gale Fource – podnosi obronę przed wiatrem i dodaje wiatr do
ataku.
Charm + 10
– dodaje 10 do Charm.
Funereal Fource - podnosi obronę przed ciemnością i dodaje
ciemność do ataku.
Magical Might + 30 – podnosi o 30 siłę wszystkich czarów
ofensywnych.
Life Fource - podnosi obronę przed światłem i dodaje światło
do ataku.
HP + 30 – Dodaje 30 do HP.
Gladiator
Odblokowanie: Quest 103 (patrz dział „Subquesty”).
Opis: Czysty czołg. Gladiator nastawiony jest wyłącznie na
zadawanie przeciwnikom jak największych obrażeń. Niestety, razem z tym idzie
niska obrona i HP, więc uważam osobiście tę profesję za mało trafioną, chyba że
potrzebny jest nam paker, który będzie szybko kończył walki, zanim mu się
dostanie.
Dostępny
ekwipunek: axe, fistcuffs, hammer, sword.
Coup de
grace: Tension Boost – podnosi tension o 10.
Doświadczenie: Gladiator dostaje 10% więcej doświadczenia
niż wynosi jego bazowa ilość.
Zdolność profesyjna: Guts.
Lista bonusów profesyjnych:
HP + 10 – Podnosi HP o 10.
Clap Trap – Mocny atak na pojedycznego wroga.
Strength + 10
– Podnosi Strenght o 10.
Double Up – Obniża obronę i podnosi atak.
HP + 20 – Podnosi
HP o 20.
Double-Edged Slash – zadaje dużo mocniejszy cios, ale część
obrażeń trafia w atakującego.
Strength +
30 – dodaje 30 do Strength.
Blind Man's Biff - bardzo silny atak na jednego wroga.
HP + 30 – dodaje
30 do HP.
Feel the
Burn – każdy atak podnosi tension.
Luminary
Odblokowanie: Quest 118 (patrz dział „Subquesty”).
Opis: Zupełnie nietrafiona profesja. Teoretycznie ma
wszystko, ale w praktyce, jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego,
dokładnie tak, jak z Minstrelem. Nie ma ani specjalnie dobrej magii, ani
mocnych ataków. Zresztą, dostępna jest dopiero po ukończeniu zasadniczego wątku
gry.
Dostępny ekwipunek: boomerang, shield, fan, whip.
Coup de
grace: Tension Boost – podnosi tension o 10.
Doświadczenie: Luminary dostaje 20% więcej doświadczenia niż
wynosi jego bazowa ilość.
Zdolność profesyjna: Je ne sais quoi.
Lista bonusów profesyjnych:
Charm + 10 – Dodaje 10 do Charm.
Autograph – mocny cios, ale trzeba zapłacić za niego
pieniędzmi.
Agility +
20 – dodaje 20 do Agility.
Scandal
Eyes – Oślepia wrogów.
HP + 20 – dodaje
20 do HP.
Extreme Makeover – Podnosi Charm o losową ilość punktów.
Charm + 20 –
dodaje 20 do Charm.
Eyes on Me – sprawia, że przeciwnicy atakują głównie tą
postać.
Charm + 30 –
dodaje 30 do Charm.
Disco Stew – atak, po którym postać skupia na sobie uwagę
wrogów.
Paladin
Odblokowanie: Quest 106 (patrz dział „Subquesty”).
Opis: Klasyczny „tank”, czyli postać, która nastawiona jest
na bardzo wysoką obronę i HP. Fajna klasa, ale średnio przydatna w głównym
wątku gry, gdzie raczej nie spotkamy sytuacji, które by wymagały używania
takiej postaci. Dopiero podczas biegania po np. Grotto, Paladin pokazuje, na co
go stać.
Dostępny
ekwipunek: hammer, spear, shield, wand.
Coup de grace: Knight Watch – na jedną turę unieruchamia
przeciwników.
Doświadczenie: Paladin dostaje 20% więcej doświadczenia niż
wynosi jego bazowa ilość.
Zdolność profesyjna: Virtue
Lista bonusów profesyjnych:
Pinchusion – atakuje automatycznie każdego wroga, który
zaatakował postać.
Resilience + 10 – dodaje 10 do Resilience.
H-Pathy – Pozwala przenieść część HP na inną postać.
Magical Mending + 30 – zwiększa o 30 działanie magii
leczącej.
M-Pathy - Pozwala przenieść część MP na inną postać.
Resilience
+ 30 – dodaje 30 do Resilience.
Selflessness – automatycznie broni każdą postać, której HP
spadło do pomarańczowego poziomu.
Resilience
+ 60 – dodaje 60 do Resilience.
Forbearance -
automatycznie broni każdą zaatakowaną postać.
HP + 80 – dodaje
80 do HP.
Ranger
Odblokowanie: Quest 112 (patrz dział „Subquesty”).
Opis: Taka sobie profesja bojowa. W podstawowej rozgrywce
raczej niezbyt przydatna, skuteczna za to okazuje się po ukończeniu wątku
podstawowego, kiedy jej mocne ataki nieraz się przydają.
Dostępny ekwipunek: bow, boomerang, fistcuffs, axe.
Coup de grace: Brownie boost – podnosi atak i obronę.
Doświadczenie: Ranger dostaje 10% więcej doświadczenia niż
wynosi jego bazowa ilość.
Zdolnoość profesyjna: Ruggedness.
Lista bonusów profesyjnych:
Soothe
Sayer – narzuca wrogowi status “Calm”.
Deftness +
10 – dodaje 10 do Deftness.
Mercy – sprawia, że przeciwnik ucieka.
Agility +
20 – dodaje 20 do Agility.
Vanish – zmniejsza szanse na to, że postać zostanie
zaatakowana.
Resilience
+ 20 – dodaje 20 do Resilience.
Mist Me – obniża celność ataków wrogów.
Deftness +
30 – dodaje 30 do Deftness.
Wolf Whistle – przywołuje dwa wilki, które wykonują atak na
wrogów.
Deftness +
60 – dodaje 60 do Deftness.
Sage
Odblokowanie: Quest 118 (patrz dział „Subquesty”).
Opis: Jedna z najlepszych klas w grze. Sage łączy w sobie
wszystkie zalety profesji Mage i Priest, a przy tym jest mocniejszy od tego
drugiego. Jeśli chcemy eksplorować grę po zakończeniu głównego wątku,
koniecznie ją zdobywamy
Dostępny
ekwipunek: wand, boomerang, shield, bow.
Coup de
grace: Spelly breath - odnawia MP
drużynie.
Doświadczenie: Sage dostaje 20% więcej doświadczenia niż
wynosi jego bazowa ilość.
Zdolność profesyjna: Enlightement
Lista bonusów profesyjnych:
Magical Mending + 20 – dodaje 20 do działania magii
leczącej.
Jack's Knack – pozwala zmieniać profesje poza Alltrades
Abbey.
Magical Might + 20 – dodaje 20 do magii bojowej.
Right as
Rain – leczy drużynę.
Magical Mending + 40 - dodaje 40 do działania magii
leczącej.
Disruptive Wave – zdejmuje wszystkie bonusy z wrogów.
Magical Might + 40 – dodaje 40 do działania magii bojowej.
Caster
Sugar – podnosi losowo Magical Might i Mending postaci.
MP + 60 – dodaje
60 do MP.
MP Consumption-25% - zmniejsza o jedną czwartą koszt
rzucanych czarów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz